Dacia is een verhaal waarin niemand geloofde in het begin. We moeten teruggaan naar 1999, toen Louis Schweitzer, de toenmalige CEO van Renault, een geniale ingeving had: een kleine auto bouwen tegen lage kosten en verkopen voor ongeveer 5.000 dollar. Het idee was revolutionair in een tijd waarin autoconstructeurs altijd maar hogerop wilden klimmen met hun gamma. Eind jaren negentig was groei het enige wat telde en moest het altijd maar ‘meer’ zijn, zowel qua vermogen, technologie als uitrusting.
Louis Schweitzer toonde doorzettingsvermogen … want hij werd langs alle kanten bekritiseerd. Zelfs Carlos Ghosn, door velen gezien als een genie, gaf kritiek op zijn voorganger (en Dacia) toen hij de leiding van Renault overnam. Hij moest zijn mening echter snel herzien, want enkele jaren later was het Dacia dat het merk met de ruit boven water hield.
Vandaag is het succes van Dacia onmiskenbaar. De cijfers bewijzen dat, al meerdere jaren trouwens: de Sandero was in 2022 opnieuw het favoriete model van de Belgische particulieren, terwijl de Duster opklom naar de derde plaats in deze ‘hitparade’. En dat is nog niet alles: de Spring, het 100 procent elektrische model van de constructeur met Roemeense origine, staat op de derde plaats van bestverkochte elektrische auto’s bij particulieren. België is geen alleenstaand geval: dit is een Europees fenomeen. De Sandero is sinds 2017 het favoriete model van particulieren, voor … de Duster. Vorig jaar steeg de verkoop van Dacia met 6,8 procent, terwijl die van Renault daalde met 14,6 procent.
Advertentie – lees hieronder verder
Dacia is geen budgetmerk meer
In de marge van het Salon van Brussel verklaarde Xavier Martinet, directeur marketing, sales en operations, dat de positie van Dacia veranderd is en dat het niet langer het budgetmerk uit de begindagen is. Het verschil? Vandaag is Dacia het merk met de beste verhouding tussen prijs en kwaliteit, met een verleidelijk design.
Qua prijs is Dacia ook geëvolueerd en behoort de Logan berline van 7.500 euro tot een ver verleden. Voor Xavier Martinet betekent low cost 25 procent lagere prijzen, wat een groot deel kopers van tweedehandswagens aantrekt. Vandaag zijn de prijzen gestegen, maar ze blijven voldoende aantrekkelijk voor de kopers. De prijzen van Dacia liggen ongeveer 15 procent onder die van de gelijkaardige concurrentie. Soms zelfs meer, zoals met de gezinsvriendelijke Jogger (17.490 euro), waar het verschil met gelijkaardige auto’s vaak duizenden euro’s bedraagt.
Modus operandi
Maar hoe werkt het bedrijfsmodel van Dacia? Dat is het resultaat van alles voortdurend in vraag te stellen. Hoe kunnen we hier twee euro winnen en daar vier euro? Met zulke vragen zijn de ontwerpers, ingenieurs, aankoopverantwoordelijken enzovoort bezig. Aangezien de besparingen vermenigvuldigd worden met het aantal geproduceerde auto’s, wordt de rendabiliteit al snel verbeterd.
Een andere succesfactor is het voortdurend bevragen van de klanten om te zien of een nieuwe functie wel nuttig is of integendeel overbodig. Zo kunnen grote bedragen bespaard worden bij de ontwikkeling en de productie. Gezien de prijs van een ton staal levert een auto met lager gewicht ook besparingen op voor de constructeur. Niets wordt aan het toeval overgelaten.
Geen kortingen
Op het Salon geeft Dacia weinig of geen kortingen, want het bedrijfsmodel voorziet tegenwoordig dat er minder wagens geproduceerd worden dan de vraag. Er is dus geen stock. En die moet niet uitverkocht worden. De afwezigheid van kortingen verklaart deels waarom Dacia een merk is dat je zelden in bedrijfsvloten terugvindt. Deze klanten zijn maar goed voor 20 procent van de verkoop.
Dacia is natuurlijk niet immuun voor de prijsverhogingen. Kijk bijvoorbeeld naar de elektrische Spring, waarvan de prijs het afgelopen jaar met 25 procent gestegen is. Dat is te wijten aan de hogere prijzen van grondstoffen, een situatie waar Dacia uiteraard niet aan ontsnapt.
Het Dacia-bedrijfsmodel houdt stand over de hele levensduur van de auto, want de prijzen op de tweedehandsmarkt blijven op hetzelfde niveau als die van modellen van andere merken. Dit stimuleert klanten om loyaal te blijven, met een vernieuwingspercentage van 63 procent. Knap van Dacia. Tot nu toe heeft deze bijzondere manier van werken weinig concurrentie gekregen. Nissan heeft wel Datsun geherlanceerd (als antwoord op Dacia), maar beet zijn tanden stuk en trok zich terug na tien jaar van opeenvolgende mislukkingen. Volkswagen dacht dan weer aan een gelijkaardige aanpak met de herlancering van Wartburg, een oud Oost-Duits automerk. Maar het waagde uiteindelijk nooit de sprong. Misschien is er maar plaats voor één dergelijke speler?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be