Autotests

TEST Dacia Jogger 1.0 Eco-G: familievriend

De Dacia Jogger, die verkrijgbaar is met vijf of zeven zitplaatsen, is een veelzijdige auto met de allures van een SUV. Hij wordt aangeboden voor een spotprijs, met keuze uit twee motoren. Maar is het een goede deal? Dat wilden we graag achterhalen.

Geschreven door Maxime Hérion | 15/04/2022

De Dacia Jogger komt op de markt als opvolger van de Lodgy, die een moeilijke carrière kende in Europa omdat de liefde voor monovolumes hier voorbij is. Het gaat om een break met zeven zitplaatsen waarvan het concept lijkt op dat van de intussen verdwenen Logan MCV, maar dan met meer trekjes van een cross-over en zelfs een SUV (door het verhoogde koetswerk en de accessoires met avontuurlijke look).

Dacia Jogger

Advertentie

Om zo veel mogelijk klanten te verleiden, zijn er twee versies: met vijf of zeven zitplaatsen. Hij is 4,55 meter lang en heeft een ruime wielbasis van 2,9 meter, wat de binnenruimte ten goede komt.

Dacia Jogger

Om interessante tarieven te kunnen hanteren, heeft Dacia (net als bij z’n andere modellen) een strategie van drastische kostenreductie toegepast. Dat zie je ook, want de Jogger neemt de voorkant van de Sandero Stepway over. Hij staat bovendien op hetzelfde, modulaire CMF-B-platform dat onder meer ook al door de Clio werd gebruikt.

Het koetswerk werd geoptimaliseerd om een zo groot mogelijke binnenruimte te creëren. Dat is gelukt, want de kofferruimte heeft een enorme capaciteit van 774 liter in de configuratie met vijf zitplaatsen, zoals onze testwagen. Wens je twee bijkomende zetels (verwijderbaar en met een gewicht van 10 kg per stuk), dan moet je op de bestelbon een extra pakket van 750 euro aankruisen. Wanneer je de achterbank neerklapt, stijgt de capaciteit naar 1.800 meter en is het mogelijk om twee meter lange voorwerpen mee te nemen. Zulke waarden zouden niet misstaan in een goede monovolume.

ESSAI Dacia Jogger 1.0 Eco-G : l’ami de la famille

Verzorgd voorkomen

Zodra je plaatsneemt in de Jogger, zie je dat Dacia echt zijn best heeft gedaan voor de presentatie en de materiaalkeuze. Eigenlijk is deze break – net als de Sandero – veel meer een Renault dan de oude modellen van het merk, die veel goedkoper leken. De bestuurdersstoel is in de hoogte verstelbaar en de stuurkolom in de hoogte en de diepte. De rijpositie ‘met het hoofd tegen het dak’ voor wie langer dan 1,80 meter is, behoort dus tot het verleden.

Dacia Jogger

Het dashboard, dat op sommige plaatsen met textiel is afgewerkt, oogt mooi, net als het centrale (aanraak)scherm van het multimediasysteem (8 duim).

ESSAI Dacia Jogger 1.0 Eco-G : l’ami de la famille

De binnenruimte is royaal, zowel vooraan als achteraan, waar de passagiers de lichtjes verhoogde zitpositie zullen waarderen.

Dacia Jogger

De achterdeuren moet je voorzichtig behandelen op parkeerplaatsen, want ze zijn behoorlijk breed. Uiteindelijk mist de Jogger niets, ook geen afdekscherm boven de immense kofferruimte.

Beperkte keuze

Zoals gewoonlijk bij Dacia, is het motorenaanbod bewust beperkt gehouden. Er is geen diesel, wel een 999 cc grote driecilinder turbobenzinemotor. Die is beschikbaar in de ECO-G 100-uitvoering die rijdt op LPG (liquefied petroleum gas) of in de TCe 110-uitvoering die alleen op benzine rijdt. De eerste heeft een benzinetank van 50 liter en een gastank van 40 liter die in de uitsparing voor het reservewiel werd geplaatst. Met beide energievormen kan de Jogger meer dan 1.000 km afleggen zonder te moeten tanken.

Als je weet dat een liter LPG momenteel voor maximaal 1,073 euro wordt verkocht, is dit een slimme keuze van Dacia (de enige autofabrikant die LPG nog standaard aanbiedt), in een tijd waarin de brandstofprijzen zo fel gestegen zijn. Welke motor je ook kiest, hij wordt gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. De afwezigheid van een diesel wordt volgend jaar gecompenseerd door de presentatie van een hybride Jogger, die alleen beschikbaar zal zijn met een automaat.

Aangename verrassing

Dacia Jogger

De Jogger start koud op benzine en schakelt daarna ongemerkt over op LPG. De kleine driecilinder getuigt van goede wil, ondanks zijn beperkte vermogen. Met zijn mooie geluid klimt hij gemakkelijk in de toeren, zonder opdringerig te worden. We appreciëren het werk dat Dacia leverde op het vlak van de geluidsisolatie, die niet verwaarloosd werd. Dankzij de zesversnellingsbak blijft de motor ook op de snelweg op de achtergrond.

We kunnen alleen de ietwat hakerige bediening betreuren die het plezier een beetje bederft. Het gebruik van LPG verhoogt het verbruik met ongeveer 25 procent tegenover benzine. Tijdens onze test, uitgevoerd met een auto die nog maar 500 km op de teller had, haalden we een gemiddeld verbruik van zo’n 10 l/100 km bij gemengd gebruik, wat nog meevalt gezien de prijzen aan de pomp.

Conclusie

Hij zag er op de foto’s al veelbelovend uit en de Dacia Jogger overtuigt ook als je hem test. Hij is bijzonder ruim, goed afgewerkt en economisch in gebruik. Kortom, hij vinkt alle vakjes aan van de ideale gezinswagen. Deze Eco-G-versie is te koop vanaf 15.790 euro en dat is echt een koopje. Zelfs de beter uitgeruste versies blijven onder de 20.000 euro. Maar opgelet, we hebben zo’n vermoeden dat het niet lang meer zal duren voor de prijzen naar boven worden bijgesteld en dat je er snel bij moet zijn. 

Dacia Jogger

De Dacia Jogger 1.0 Eco-G in cijfers

Motor: driecilinder, turbobenzine, 999 cc ; 100 pk bij 5.000 tr/min ; 170 Nm bij 2.000 tr/min.

Aandrijving: op de voorwielen

Versnellingsbak: handgeschakelde zesbak

L/b/h (mm): 4.547/1.784/1.629

Leeggewicht (kg): 1.252

Koffervolume (l): 774-1.819

Tank (l): 50

0 tot 100 km/u (sec.): 13,2

Topsnelheid: 175 km/u

Gem. verbruik (WLTP): 7,7 l/100 km

CO2: 136 g/km

Prijs: 15.790€

BIV: Vlaanderen: 126,60€ ; Wallonië en Brussel: 61,5€

LPG-toeslag (jaarlijks): 89,10€

Verkeersbelasting: Vlaanderen: 3,42€ ; Wallonië en Brussel: 154,04€

Ecomalus Wallonië: 0€

Score van de redactie

Pluspunten

  • Ruimte
  • Afwerking
  • Aantrekkelijke prijs

Minpunten

  • Bediening versnellingsbak
  • Te diepe koffer (met vijf plaatsen)?
  • Niet in ondergrondse parkings (LPG)

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook