Sinds januari van dit jaar woedt in China een heftige prijzenoorlog voor elektrische auto’s. Tesla zette deze beweging in gang om zijn verkoopvolumes te vergroten en een kritische massa te verwerven (d.w.z. de omvang waaronder een bedrijf niet levensvatbaar wordt geacht).
Toch is deze prijzenoorlog niet zonder gevolgen. Zeker, het stimuleert de markt voor elektrische auto’s net zo goed als het de consumenten ten goede komt, die goedkoper kunnen kopen. Maar aan de andere kant heeft deze prijzenoorlog een niet te verwaarlozen effect voor de Chinese arbeiders in de autosector, die in de frontlinie staan tegenover de fabrikanten die oplossingen moeten vinden om hun kosten te verlagen om winstgevend te blijven.
Groeiende woede?
In deze context zijn alle besparingen goed genoeg voor de fabrikanten. Werknemers zijn de eersten die te lijden hebben onder de drastische bezuinigingen en zij worden letterlijk geofferd op het altaar van de winst. Volgens Automotive News en Reuters moesten werknemers bijvoorbeeld midden in een hittegolf in Shanghai overschakelen op nachtdiensten omdat de Volkswagen-SAIC joint venture had besloten om te bezuinigen op de airconditioning.
Advertentie – lees hieronder verder
Volgens verschillende bronnen wordt de ellende steeds groter, want de werknemers hebben hun overuren al met een factor drie ingeperkt zien worden. Door de vermindering van het aantal uren en de afschaffing van bonussen ontvangen sommige werknemers nog maar 50% van hun salaris. Het resultaat is dat mensen die er vroeger trots op waren om voor de auto-industrie te werken, nu hun woede uiten. En dat terwijl de basislonen variëren tussen 2 en 4,5 dollar per uur…
40 merken
In totaal volgen al meer dan 40 automerken deze prijzenoorlog die sinds januari 2023 woedt. Het probleem is dat deze drastische besparingen in de autosector ook schadelijk zijn voor andere sectoren, die tegen hun zin in deze spiraal worden meegesleurd.
Het ergste is dat deze prijzenoorlog niet heeft geleid tot een stijging van de vraag. Integendeel. In de afgelopen maanden is de vraag gestagneerd. Van januari tot augustus 2023 verkocht China 11,4 miljoen auto’s en exporteerde het er 2 miljoen (+81%) van. En de meeste groei kwam uit het buitenland, al bedroeg de stijging op de binnenlandse markt slechts +1,7%. Wat niet veel is voor een felle prijzenoorlog. De gemiddelde transactieprijs voor een elektrische of hybride auto daalde in juni met 15% ten opzichte van januari, tot 185.100 yuan (€ 23.620).
Ook ontslagen
Dit onevenwicht tussen productie en consumptie is moeilijk te beheren voor China, dat een gemiddelde bezettingsgraad voor zijn autofabrieken rapporteert van 54,5%, tegenover 66,6% in 2017. Het spreekt voor zich dat autofabrikanten in deze context met een lage productie massaal ontslagen. Het aantal banen in de autosector wordt geschat op ongeveer 30 miljoen, maar dit cijfer blijft dalen in deze ongunstige context.
Mitsubishi Motors en Toyota hebben volgens Automotive News Europe duizenden mensen ontslagen in China na de instorting van de verkoop, terwijl andere fabrikanten zoals Tesla en batterijfabrikant CATL de aanwervingen vertragen. Andere fabrikanten, zoals Hyundai, proberen dan weer fabrieken te verkopen.
Andere autofabrikanten zoals Tesla oefenen ook druk uit op hun leveranciers, die nu worden gevraagd om hun prijzen met maar liefst 15% te verlagen. De lithiumijzerfosfaatbatterijen (LFP) die Tesla in China gebruikt, waren in augustus bijvoorbeeld 21% goedkoper dan vijf maanden geleden. En nikkel-cobalt batterijen waren tussen de -9% en -18% goedkoper, volgens gegevens van RealLi Research. Kan dit prijsverlagende model standhouden? Dat is niet zeker. En tot slot, wat als de Europese constructeurs gelijk hadden om deze prijzenoorlog af te wijzen om een zeker evenwicht te bewaren?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be