Vorige week ondertekenden zestien Chinese autofabrikanten, waaronder ook Tesla, een niet-aanvalsverdrag onder toezicht van de Chinese autoriteiten. Hiermee kwam officieel een einde aan de prijzenoorlog die Tesla afgelopen januari ontketende. De Amerikaanse constructeur had de strijd geopend om zijn verkoop- en productievolumes te verhogen en de sowieso al verzwakte concurrentie een lesje te leren. Elektrische auto’s zijn immers minder winstgevend dan andere. Voorlopig toch.
Er werd dus verwacht dat de normale situatie zou terugkeren, met een ‘gezonde’ concurrentie en ‘normale’ prijzen. Maar de Chinese regering heeft de overeenkomst simpelweg opgezegd. Waarom? Officieel omdat de Chinese autoriteiten vinden dat deze maatregel een monopoliesituatie in de hand zou werken.
De echte reden?
De Chinese overheid zet een stap terug maar doet dat in werkelijkheid vooral onder publieke druk. De verplichte transitie naar de elektrische auto die al enkele jaren wordt opgelegd door de autoriteiten keert zich namelijk tegen hen. Meerdere Chinese media berichten dat de ondertekening van het pact zeer slecht onthaald is bij de inwoners van het land en bepaalde spelers in de autosector. Vergeet niet dat inwoners op het platteland niet dezelfde middelen hebben als die in de stad. Door een terugkeer naar de normale prijzen zou een elektrische auto voor hen onbereikbaar worden.
Advertentie – lees hieronder verder
Het resultaat is dat de Chinese autoriteiten alleen maar adviseren om een “eerlijke concurrentie te handhaven”. Het pact was waarschijnlijk te vaag. Een monopolie en een prijskartel voor elektrische wagens dreigde, ten koste van de consument. En uiteindelijk ook de verkoop.
Alweer prijzenoorlog
De prijzenoorlog op de grootste automarkt van de wereld herbegint dus. Het treffend voorbeeld is Volkswagen, dat momenteel terrein verliest in China en net heeft aangekondigd dat de prijs van de ID.3 zal dalen tot amper 16.000 euro op de Chinese markt.
Deze situatie kan leiden tot faillissementen onder autoconstructeurs: wie een minder stevige basis of lagere marges heeft, kan waarschijnlijk niet overleven in zo’n concurrentiële omgeving. Het is een vicieuze cirkel en niemand kan voorspellen waar die zal eindigen. Bestaat het risico dat deze prijzenoorlog ook in Europa uitbreekt? Dat is niet onmogelijk. Zo heeft Mercedes net de prijs van bepaalde modellen aanzienlijk verlaagd, met name in Frankrijk, zodat ze in aanmerking komen voor de ecobonus (-17.000 euro op bepaalde EQA– en EQB-modellen). De zaken lopen niet goed voor westerse autofabrikanten. Ze moeten dus manieren vinden om het volume op te krikken en winstgevend te blijven, een delicaat evenwicht. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be