Wanneer stopt Tesla met het ontketenen van een prijzenoorlog? Sinds januari 2023 geeft de constructeur grote kortingen op zijn auto’s. Tesla wil zijn marges een beetje verkleinen en hoopt een rendabel businessmodel te vinden op basis van volume aangezien het nu vooral belangrijk is om het grote publiek te overtuigen.
Het is in deze context dat Tesla opnieuw ingrijpt. De constructeur heeft besloten zijn prijzen nogmaals te verlagen, zowel in de Verenigde Staten als in China. Dat zijn twee enorme markten waar elektrische auto’s steeds populairder worden, mede dankzij steunmaatregelen voor de aankoop.
Topmodellen
In de Verenigde Staten heeft Tesla de prijzen van de Model S en Model X met 10.000 dollar verlaagd. Musk hoopt op deze manier de vraag naar de topmodellen te stimuleren, die onvermijdelijk minder verkopen nu ze een dagje ouder worden. Of het ook zal werken? Dat valt nog te bezien, want er zit een addertje onder het gras: deze goedkopere modellen bieden volgens de website van de constructeur ook minder rijbereik en iets zwakkere prestaties. De prijsdaling houdt ook verband met de dalende verkoop van de Model S (-55 procent in de periode januari-juni 2023) en Model X (-5,8 procent in dezelfde periode).
Advertentie – lees hieronder verder
Ook in China
Tesla verlaagt ook zijn prijzen in China, maar hier gaat het om de massamodellen. Het moet gezegd dat de concurrentie veel heviger woedt in Azië, waar tientallen constructeurs een prijzenoorlog voeren. Hier zijn het de Model Y Long Range en Performance die met bijna 2.000 dollar in prijs zakken, een daling van respectievelijk 4,5 en 3,8 procent.
En dat is nog niet alles. Tesla kondigt ook aanzienlijke kortingen aan voor autoverzekeringen in China: 8.000 yuan wordt aangeboden aan kopers van een basis-Model 3 (met achterwielaandrijving) tussen 14 augustus en 30 september. Deze aankondiging komt op een spannend moment, aangezien BYD vorige week alle Chinese constructeurs opriep om zich te verenigen en het oude westerse model van de auto-industrie te vernietigen.
Ook hier heeft de prijsdaling te maken met vertragende verkopen. Het is zelfs ernstig: -31 procent in juli 2023 tegenover juni. Zeekr, een merk van Geely, verlaagde zijn prijzen vorige week met maar liefst 37.000 yuan, terwijl Zhejiang Leapmotor Technologies zijn prijzen aan het begin van de maand met maar liefst 20.000 yuan reduceerde.
Blijvende oorlog
Een autoanalist van Bloomberg Intelligence verklaarde aan Automotive News dat “prijsconcurrentie een terugkerend thema is en zal blijven in de Chinese automarkt” en dat “Tesla probeert het volume op peil te houden nadat uit de verkoop in juli bleek dat de bestellingen vertragen zonder nieuwe modellen om Chinese kopers aan te trekken”. Tesla zal veel werk hebben, want de Chinezen blijken graag lokaal te kopen: BYD, Li Auto en Nio hebben allemaal nieuwe verkooprecords gevestigd.
Kunnen we ook prijsverlagingen verwachten in Europa en ons land? Dat is weinig waarschijnlijk. Tesla zal wel enkele promoties blijven voeren, zoals gratis opladen bij de Superchargers voor bepaalde modellen. Maar we hoeven geen spectaculaire prijsverlagingen te verwachten, want er is geen concurrentiestrijd tussen de constructeurs, toch zeker niet zoals in de rest van de wereld. Op de lange termijn zullen Europeanen dus de volle pot moeten betalen voor hun elektrische auto.
Op zoek naar een nieuwe elektrische premiumwagen? Bekijk ons uitgebreide aanbod
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be