Op wereldschaal is het al haasje-over tussen beide EV-bouwers. Vorig jaar bereikte BYD eventjes een historische mijlpaal toen het meer elektrische auto’s dan Tesla verkocht. Maar in 2024 zette het Amerikaanse bedrijf dat recht, ondanks een terugvallende verkoop. Het illustreert dat beide in een nek-aan-nekrace verwikkeld zitten om de grootste te worden.
Op wereldniveau is BYD in het voordeel omdat het zijn thuismarkt China onder controle heeft. Het is daar het grootste automerk, en het land is ook de grootste EV-markt van de planeet met een aandeel van 60% van de verkoop. Die leiderspositie beoogt het merk nu ook in Europa, waar Tesla momenteel stevig op de troon zit.
Zestien keer meer
“We zijn overtuigd dat we kunnen uitgroeien tot leiders”, zei de Europese baas van BYD Michael Shu in de marge van de Financial Times Future of The Car-conferentie toen hem werd gevraagd naar de Europese ambities van zijn merk. Er is wel wat werk aan de winkel, want vorig jaar verkocht het merk 15.644 elektrische auto’s op ons continent, wat overeenkomt met een marktaandeel van 1,1%. Met de Model Y bouwt Tesla de bestverkopende EV op Europese bodem en vorig jaar was de totale verkoop goed voor 254,000 auto’s ofwel dik zestien keer meer dan zijn rivaal uit het Middenrijk.
Advertentie – lees hieronder verder
Maar BYD heeft een plan. In een eerste fase mikt het op een marktaandeel van 5% wat overeenkomt met 70.000 auto’s. Dat moet nog voor 2026 gebeuren, het moment waarop de geplande fabriek in Hongarije van het merk zijn eerste exemplaar in elkaar gaat knutselen. Daar kunnen jaarlijks 250.000 stuks van de band rollen. Bovendien wil het merk ook op dat vlak zijn Amerikaanse evenknie voorbijsteken, want het overweegt sterk om nog een tweede fabriek in Europa neer te poten. Er lopen al gesprekken, maar Shu wil nog niet laten weten op welke landen hij zijn oog heeft laten vallen. In ieder geval, Tesla kijkt voor nieuwe fabrieken eerder naar afzetmarkten als India, en alvast voorbij Europa. Musk werd uitgenodigd door Italië, dat een vete met Stellantis uitvecht over lokale productie, maar de miljonair lijkt er niet op in te gaan.
“In Europa, voor Europa”
Shu gaf ook toe dat het exporteren van modellen naar het Europese vasteland “niet doenbaar is op de lange termijn.” Hij wil zoveel mogelijk BYD’s “in Europa voor Europa”. Merk op hoe parallel deze strategie loopt met de intocht van de Koreaanse en de Japanse merken indertijd. Bovendien ontloopt BYD op deze manier de aangekondigde strafheffingen die als een zwaard van Damocles boven de importerende Chinese automerken hangen. Zo wil Europa de oneerlijke concurentie van hun lokale regeringssteun compenseren. “BYD gaat miljarden pompen in de Europese markt”, liet Shu zich nog ontvallen, een injectie die zowel naar productie, leveranciers als marketing vloeit.
Nog een ander voordeel van BYD is dat het een laagdrempelig model naar Europa wil brengen. Dat zou dan de Seagull zijn. Deze zal in het gamma onder de Dolphin postvatten, en zou rond de 20.000 euro kosten als een rechtgeaarde rivaal voor de Citroën ë-C3. Tesla blaast warm en koud tegelijkertijd over zijn budgetmodel, maar het lijkt weinig waarschijnlijk dat de prijs daarvan onder 25.000 euro zal liggen. Als hij er al komt. Want met de beloftes Musk weet je maar nooit. Hoe dan ook, het verdict valt op het einde van dit decennium.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be