Zal de handelsovereenkomst met Mercosur gunstig zijn voor Europese autofabrikanten?

De handelsdeal tussen Europa en de Mercosur-landen staat volop in de pers. Hoewel de nadruk vaak ligt op landbouw, kan dit partnerschap ook grote gevolgen hebben voor de Europese autosector en fabrikanten.  Maar op een goede manier.

Gepubliceerd op 12 december 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Zal de handelsovereenkomst met Mercosur gunstig zijn voor Europese autofabrikanten?

Sinds 1999 wordt er onderhandeld over een vrijhandelsovereenkomst tussen Europa en de Mercosur-landen (Zuid-Amerika). Het doel: het schrappen van douanerechten en het creëren van een open markt met meer dan 780 miljoen consumenten. De Europese Commissie voert de onderhandelingen namens de 27 EU-lidstaten, maar de uiteindelijke ratificatie ligt in handen van de lidstaten zelf.

Tot nu toe overheersten de kritische geluiden over het verdrag, met name vanuit de landbouwsector. Boeren vrezen dat de openstelling van de markt hen zal benadelen door de import van goedkoper vlees en graan, geproduceerd onder lagere gezondheidsnormen. Maar het zou kortzichtig zijn om het verdrag uitsluitend vanuit deze hoek te bekijken. Ook de auto-industrie en Europese fabrikanten zijn betrokken.

Een voordeel?

De overeenkomst schrapt ook de douanerechten op auto’s, wat volgens de Association of European Automobile Manufacturers (ACEA) uitstekend nieuws zou zijn voor de Europese auto-industrie – mits de lidstaten het verdrag goedkeuren. Want momenteel heffen Mercosur-landen douanerechten op 90% van de Europese export, waaronder 35% op auto’s en 18% op reserveonderdelen. De deal zou deze tarieven geleidelijk verlagen tijdens een overgangsperiode van enkele jaren.

Hoewel sommige Europese fabrikanten, zoals Stellantis (met Fiat en Peugeot), Renault en Volkswagen, uiteraard al lokale assemblagefabrieken in Zuid-Amerika hebben, exporteren merken als BMW, Mercedes en Audi een groot deel van hun modellen naar de regio. Een verlaging van de douanerechten zou voor deze merken dan ook een grote winst betekenen. Volgens VDA-gegevens produceerden Duitse autofabrikanten in 2023 zo’n 355.000 auto’s in Mercosur, terwijl ongeveer 21.000 auto’s vanuit Duitsland naar Argentinië en Brazilië werden geëxporteerd. ACEA verwacht dat deze export aanzienlijk zal toenemen als het verdrag wordt goedgekeurd.

Advertentie – lees hieronder verder

brazil-renault - copie

ACEA ziet het dieper aanboren van de Zuid-Amerikaanse markt als een kans, maar is dat wel zo rooskleurig? Het klopt dat de export van Europese auto’s naar Mercosur zou kunnen stijgen. Maar ondertussen onderhandelt China óók met Mercosur-landen om zijn producten, waaronder auto’s, naar de regio te sturen. Bovendien bouwt China de grootste haven van Zuid-Amerika in Peru, wat zijn concurrentiepositie verder versterkt. Europese fabrikanten lopen dus opnieuw het risico om direct te moeten concurreren met Chinese merken.

Hoewel de handel met Mercosur een welkome impuls kan zijn voor Europese autofabrikanten, moeten ze tegelijkertijd blijven focussen op de overgang naar elektrische auto’s. Niets is vanzelfsprekend, vooral omdat de ratificatie van het verdrag een uitdaging blijft. De goedkeuring vereist instemming van ten minste vijftien EU-lidstaten, die samen 65% van de bevolking vertegenwoordigen. Dat wordt lastig, want invloedrijke landen zoals Frankrijk, Polen en Italië staan er kritisch tegenover.

Mocht de overeenkomst toch in werking treden, dan zouden de verlagingen van de douanerechten naar schatting 4 miljard euro per jaar opleveren.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
43.983 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Europese Unie trekt 3 miljard euro uit voor batterijen, maar is dat genoeg?

De Europese auto-industrie verkeert al langer in zwaar weer, dat is geen nieuws. De oorzaak? Haar terughoudendheid om de elektrische auto te omarmen. Deze aarzeling leidde tot uitstel van investeringen en gaf Chinese fabrikanten vrij spel. Om de schade te herstellen en de controle terug te winnen, gaat Europa 3 miljard euro vrijmaken om het batterijprobleem aan te pakken. Maar is dat genoeg?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
43.983 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.