Sinds 1999 wordt er onderhandeld over een vrijhandelsovereenkomst tussen Europa en de Mercosur-landen (Zuid-Amerika). Het doel: het schrappen van douanerechten en het creëren van een open markt met meer dan 780 miljoen consumenten. De Europese Commissie voert de onderhandelingen namens de 27 EU-lidstaten, maar de uiteindelijke ratificatie ligt in handen van de lidstaten zelf.
Tot nu toe overheersten de kritische geluiden over het verdrag, met name vanuit de landbouwsector. Boeren vrezen dat de openstelling van de markt hen zal benadelen door de import van goedkoper vlees en graan, geproduceerd onder lagere gezondheidsnormen. Maar het zou kortzichtig zijn om het verdrag uitsluitend vanuit deze hoek te bekijken. Ook de auto-industrie en Europese fabrikanten zijn betrokken.
Een voordeel?
De overeenkomst schrapt ook de douanerechten op auto’s, wat volgens de Association of European Automobile Manufacturers (ACEA) uitstekend nieuws zou zijn voor de Europese auto-industrie – mits de lidstaten het verdrag goedkeuren. Want momenteel heffen Mercosur-landen douanerechten op 90% van de Europese export, waaronder 35% op auto’s en 18% op reserveonderdelen. De deal zou deze tarieven geleidelijk verlagen tijdens een overgangsperiode van enkele jaren.
Hoewel sommige Europese fabrikanten, zoals Stellantis (met Fiat en Peugeot), Renault en Volkswagen, uiteraard al lokale assemblagefabrieken in Zuid-Amerika hebben, exporteren merken als BMW, Mercedes en Audi een groot deel van hun modellen naar de regio. Een verlaging van de douanerechten zou voor deze merken dan ook een grote winst betekenen. Volgens VDA-gegevens produceerden Duitse autofabrikanten in 2023 zo’n 355.000 auto’s in Mercosur, terwijl ongeveer 21.000 auto’s vanuit Duitsland naar Argentinië en Brazilië werden geëxporteerd. ACEA verwacht dat deze export aanzienlijk zal toenemen als het verdrag wordt goedgekeurd.
Advertentie – lees hieronder verder
ACEA ziet het dieper aanboren van de Zuid-Amerikaanse markt als een kans, maar is dat wel zo rooskleurig? Het klopt dat de export van Europese auto’s naar Mercosur zou kunnen stijgen. Maar ondertussen onderhandelt China óók met Mercosur-landen om zijn producten, waaronder auto’s, naar de regio te sturen. Bovendien bouwt China de grootste haven van Zuid-Amerika in Peru, wat zijn concurrentiepositie verder versterkt. Europese fabrikanten lopen dus opnieuw het risico om direct te moeten concurreren met Chinese merken.
Hoewel de handel met Mercosur een welkome impuls kan zijn voor Europese autofabrikanten, moeten ze tegelijkertijd blijven focussen op de overgang naar elektrische auto’s. Niets is vanzelfsprekend, vooral omdat de ratificatie van het verdrag een uitdaging blijft. De goedkeuring vereist instemming van ten minste vijftien EU-lidstaten, die samen 65% van de bevolking vertegenwoordigen. Dat wordt lastig, want invloedrijke landen zoals Frankrijk, Polen en Italië staan er kritisch tegenover.
Mocht de overeenkomst toch in werking treden, dan zouden de verlagingen van de douanerechten naar schatting 4 miljard euro per jaar opleveren.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be