De Europese Unie heeft besloten om constructeurs die te veel auto’s met verbrandingsmotoren verkopen vanaf 2025 strenger te belasten. Nieuwe auto’s die vanaf 2025 worden verkocht, moeten voldoen aan een gemiddelde CO2-uitstoot van 94 g/km, tegenover 116 g/km in 2024. Een stevig verschil. Elke overschrijding leidt tot een boete van 95 euro per gram te veel per auto. In totaal moeten Europese fabrikanten mogelijk tot 15 miljard euro boetes betalen aan de EU.
Er bestaan echter manieren om deze straffen te omzeilen of in ieder geval te verzachten. Zo kun je samen met een producent van volledig elektrische auto’s één pool vormen. En dat is precies wat er zal gebeuren met Tesla, dat zijn vloot samenvoegt met vijf andere fabrikanten, namelijk Stellantis, Toyota, Ford, Mazda en Subaru, volgens informatie van Automotive News Europe. Dit betekent dat Tesla helpt om de uitstoot van deze constructeurs te verminderen. Tesla wordt daar natuurlijk voor betaald. Wellicht zal het er veel geld aan verdienen.
1 miljard euro?
Volgens analisten van UBS kan de compensatie van Tesla meer dan een miljard euro bedragen. Een kolossaal bedrag, maar Tesla is deze inkomsten gewoon. Deze CO2-quotadeals zijn immers niets nieuws. Sinds 2019 zijn de inkomsten van Tesla alleen dankzij deze handel gestegen van 2,2 miljard euro per jaar naar meer dan 10 miljard euro. De ‘Tesla-pool’ blijft open tot 5 februari voor elke fabrikant die zich nog wil aansluiten. Potentiële leden moeten een geheimhoudingsclausule ondertekenen en Tesla gegevens over hun uitstoot geven, zodat de fabrikant kan beoordelen of er een risico bestaat dat de pool zijn doelstellingen niet haalt. Met andere woorden, de andere fabrikanten hangen vast aan hun ‘redder’ Tesla.
Advertentie – lees hieronder verder
Zodra een fabrikant een elektrische auto op de markt brengt, kan hij zijn CO2-uitstoot (in dit geval dus nul gram) verkopen. Nog een voorbeeld: dankzij de EX30, die erg goed verkoopt, kan Volvo 300 miljoen euro aan inkomsten genereren. Mercedes heeft er al op ingetekend.
Veranderingen in strategie?
De Europese autoconstructeurs hebben tot nu toe bij de Europese Unie aangedrongen om deze wetgeving te versoepelen, kwestie van niet nog meer nagels in de doodskist van de sowieso al wankele Europese auto-industrie te slaan. Maar voorlopig krijgen deze oproepen geen gehoor. Daarom moeten constructeurs hun krachten bundelen met andere om minder te betalen. Maar de opties zijn beperkt en volgens analisten zouden vooral Renault en Volkswagen blootgesteld worden aan boetes, wat ook verklaart waarom Renault CEO Luca de Meo regelmatig uithaalt over dit onderwerp.
Deze situatie kan ertoe leiden dat deze twee fabrikanten (en misschien ook andere) hun strategie moeten aanpassen en zich richten op elektrische auto’s met verlaagde prijzen, waardoor ze minder geld zouden verliezen dan door boetes te betalen. Dit is echter contraproductief, omdat het een aanzienlijk waardeverlies op lange termijn betekent. En dat wil niemand, want de klant zou ook restwaarde verliezen. Kortom, de markt zou volledig ontregeld worden, precies het tegenovergestelde van wat Europa wil. Opnieuw slaat Europa de bal mis. Waarom kunnen we in hemelsnaam geen soepele transitie realiseren?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be