Het aantal geëlektrificeerde auto’s op de Belgische wegen blijft gestaag groeien. Naast hybrides wint ook de volledig elektrische auto langzaam terrein, ondanks de struikelblokken. Deze opmars is vooral te danken aan bedrijven, die om fiscale redenen steeds vaker kiezen voor elektrische wagens. Particuliere klanten volgen minder snel, voornamelijk door de hoge prijzen. Slechts 3% van de particuliere automarkt is elektrisch, tegenover maar liefst 80% in de fleetsector.
De Belgische vloot telt nu ruim 308.000 elektrische auto’s, goed voor 5,1% van het totale wagenpark. Met het groeiende aantal elektrische auto’s neemt ook de zichtbaarheid van interventies door pechdiensten toe.
Meest voorkomende problemen
Terwijl België afglijdt in lage temperaturen, met nachtvorst die lokaal tot -10°C reikt, wordt duidelijk dat het kwik een uitdaging vormen voor elektrische auto’s (en sommige hybrides). Touring legt aan Sud Info uit hoe de kou hun werking kan beïnvloeden.
Advertentie – lees hieronder verder
Dit is geen verzinsel: met de groei van elektrische auto’s op de weg krijgt Touring steeds vaker oproepen voor hulp bij dit type voertuigen. De meest voorkomende problemen zijn defecte batterijen, maar ook laadkabels, remmen die afhankelijk van de rijstijl op de proef worden gesteld en banden. Touring benadrukt het belang van goede informatie voor huidige en toekomstige eigenaars, zodat zij best practices kunnen toepassen.
Ook koud weer
Een van de andere beperkingen, die we hier al vaker hebben aangehaald, is de verminderde prestatie van de batterij bij extreme kou. Dit betekent een verminderde actieradius tot 30%, afhankelijk van het gebruik en natuurlijk het model in kwestie. Dit is uiteraard een belangrijke factor, waardoor gebruikers hun reizen en hun laadplanning zullen moeten heroverwegen.
De beste oplossing voor wie de mogelijkheid heeft én eraan denkt, is de accu voor vertrek voor te verwarmen terwijl de auto nog aan het laadstation is aangesloten. Zo blijft het energieverlies beperkt, vertrek je met een volledig opgeladen accu én een warm interieur. Daarnaast is het slim om verwarmde stoelen te gebruiken in plaats van de volledige cabineverwarming, omdat die veel minder energie verbruiken.
Een veelvoorkomend winterprobleem bij elektrische auto’s is het bevriezen van de laadkabels. Hoe gebeurt dit? Vaak sijpelt water langs de kabel in de stekker, waar het kan bevriezen. Om dit te voorkomen, is het slim de kabel in een lus te leggen, zodat water naar de grond afloopt voordat het de stekker bereikt. Ja, de winter is een beproeving voor elke technologie, wat ze ook is …
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be