Welke soorten pech hebben elektrische auto’s in de winter?

Geëlektrificeerde auto’s maken voor veel automobilisten inmiddels deel uit van het dagelijks leven. Met de verplichting voor nieuwe elektrische auto’s vanaf 2035 zal dit alleen maar groeien, vooral het aantal modellen met een tractiebatterij. Hoewel ze moderner en technologischer zijn, zijn elektrische auto’s niet per se minder gevoelig voor kou. Ze hebben ook hun zwakke punten, legt Touring uit.

Gepubliceerd op 15 januari 2025
Leestijd : 2 min

Deel

Welke soorten pech hebben elektrische auto’s in de winter?

Het aantal geëlektrificeerde auto’s op de Belgische wegen blijft gestaag groeien. Naast hybrides wint ook de volledig elektrische auto langzaam terrein, ondanks de struikelblokken. Deze opmars is vooral te danken aan bedrijven, die om fiscale redenen steeds vaker kiezen voor elektrische wagens. Particuliere klanten volgen minder snel, voornamelijk door de hoge prijzen. Slechts 3% van de particuliere automarkt is elektrisch, tegenover maar liefst 80% in de fleetsector.

De Belgische vloot telt nu ruim 308.000 elektrische auto’s, goed voor 5,1% van het totale wagenpark. Met het groeiende aantal elektrische auto’s neemt ook de zichtbaarheid van interventies door pechdiensten toe.

Meest voorkomende problemen

Terwijl België afglijdt in lage temperaturen, met nachtvorst die lokaal tot -10°C reikt, wordt duidelijk dat het kwik een uitdaging vormen voor elektrische auto’s (en sommige hybrides). Touring legt aan Sud Info uit hoe de kou hun werking kan beïnvloeden.

23557

Advertentie – lees hieronder verder

Dit is geen verzinsel: met de groei van elektrische auto’s op de weg krijgt Touring steeds vaker oproepen voor hulp bij dit type voertuigen. De meest voorkomende problemen zijn defecte batterijen, maar ook laadkabels, remmen die afhankelijk van de rijstijl op de proef worden gesteld en banden. Touring benadrukt het belang van goede informatie voor huidige en toekomstige eigenaars, zodat zij best practices kunnen toepassen.

Ook koud weer

Een van de andere beperkingen, die we hier al vaker hebben aangehaald, is de verminderde prestatie van de batterij bij extreme kou. Dit betekent een verminderde actieradius tot 30%, afhankelijk van het gebruik en natuurlijk het model in kwestie. Dit is uiteraard een belangrijke factor, waardoor gebruikers hun reizen en hun laadplanning zullen moeten heroverwegen.

De beste oplossing voor wie de mogelijkheid heeft én eraan denkt, is de accu voor vertrek voor te verwarmen terwijl de auto nog aan het laadstation is aangesloten. Zo blijft het energieverlies beperkt, vertrek je met een volledig opgeladen accu én een warm interieur. Daarnaast is het slim om verwarmde stoelen te gebruiken in plaats van de volledige cabineverwarming, omdat die veel minder energie verbruiken.

288214

Een veelvoorkomend winterprobleem bij elektrische auto’s is het bevriezen van de laadkabels. Hoe gebeurt dit? Vaak sijpelt water langs de kabel in de stekker, waar het kan bevriezen. Om dit te voorkomen, is het slim de kabel in een lus te leggen, zodat water naar de grond afloopt voordat het de stekker bereikt. Ja, de winter is een beproeving voor elke technologie, wat ze ook is …

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.095 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.095 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.