Het was de baas van Stellantis Belux, Laurent Barria, die de kat nog maar eens de bel aanbond op de persdag van het Autosalon: 2024 was een jaar om snel te vergeten. Door het agentschapsmodel zagen sommige merken in zijn portefeuille de verkoop tot 40% kelderen. “We zijn teruggevallen tot een marktaandeel van 14% in België”, vertelde Barria. De 70.000 voertuigen waarmee dat overeenstemt zouden er in theorie minstens 30.000 meer moeten zijn, wil de groep zijn stempel op onze markt drukken zoals die past binnen zijn omvang van veertien merken.
Het ligt eraan dat dat agentschapsmodel, waarbij de fabriek direct factureert aan de klant, lang niet de verhoopte return oplevert, en de ijzeren hand van voormalige chef Carlos Tavares de houdgreep niet wou lossen. Maar nu die laatste zijn biezen heeft gepakt, gaat de stemming en de aanpak een andere richting uit.
Advertentie – lees hieronder verder
Meer geëlektrificeerde modellen
Jean-Philippe Imparato, de Europese baas van de groep, kondigde aan dat hij wil inspelen op de tragere elektrificatie van de Europese markt. De focus zal liggen op het verder uitbreiden van het hybride gamma. De groep kan daarvoor onder andere rekenen op zijn mildehybride technologie op basis van de 1.2-benzinemotor, die ondanks de bescheiden batterij van 0.9 kWh een verbruikswinst van 15% realiseert. Daarnaast heeft de groep ook volwaardige hybrides op basis van de 1.6-benzinemotor. Imparato geeft toe dat Renault en Toyota daar een voorsprong hebben genomen.
Voor de particuliere markt blijken zulke geëlektrificeerde modellen een geknipte oplossing, maar als de groep boetes wil vermijden voor het niet-halen van het door de Europese Commissie opgelegde CO2-gemiddelde, dan moet het willens nillens toch ook meer elektrische modellen verkopen. Europees Commisaris voor Klimaat Wopke Hoekstra herhaalde vorige week nog maar eens dat van inbinden op deze normen geen sprake kon zijn, ondanks de druk van de autolobby.
Het huidige aandeel van 14% elektrische modellen wil Imparato daarom opkrikken tot 21% dit jaar. Daarvoor mikt hij op de betaalbare elektrische auto’s (tussen 20.000 en 35.000 euro) in zijn portefeuille, zoals de Citroën ë-C3 waarvan de leveringen na een moeilijke start op kruissnelheid moeten geraken en de Grande Panda, en een glansrol voor Leapmotor. Dat Chinese merk voor elektrische auto’s start zijn eerste volledige boekjaar in België en zit helemaal in de budgethoek van de markt. Volgens Imparato moet het er zelfs in grote mate voor zorgen dat Stellantis ook verbrandingsmotoren kan blijven aanbieden bij de andere merken door de compensatie van hun CO2-uitstoot.
Glaasje champagne?
Ook op het internationale niveau waait er een nieuwe wind. Na de betonharde, kostenobsessieve stijl van Tavares kiest voorlopige vervanger John Elkann (kleinzoon van de beroemde Fiat-patron Gianni Agnelli) voor een verzoenende aanpak. In zijn toespraak aan de 130 Europese topmanagers van zijn bedrijf eind vorig jaar sprak hij over “vertrouwen herstellen” en “kwaliteit boven kwantiteit”. De Italiaan liet zelfs champagne aanrukken in de nasleep van zijn betoog, een geste die zijn managers nooit eerder hadden gesmaakt op een bijeenkomst. En - uiteraard - belooft Elkann om ook de prodcutie in zijn thuisland veilig te stellen. Tavares zat op ramkoers met de Italiaanse regering.
Maar de geplande hervormingen moeten ook de relaties met klanten en dealers verbeteren. Onder Tavares stonden deze laatste onder zware druk door een strakke digitaliseringsstrategie en een gebrek aan marketingondersteuning. Imparato belooft te investeren in een betere klantbeleving, met meer flexibiliteit en commerciële incentives (lees: minder agentschapsmodel). Ook Barrian, ten slotte, schept vertrouwen: “In de laatste maanden van vorig jaar was er beterschap.” Zachtere aanpak of niet, een harde groeiverwachting ligt resoluut op tafel.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be