Bij de ontwikkeling van een elektrische auto zijn alle mechanische elementen belangrijk. Het gaat vaak over batterijen, maar minder vaak over de vooruitgang in het ontwerp van motoren. Meestal worden die aan voor- of achterkant van het chassis (of aan beide kanten) geïnstalleerd, op dezelfde manier als een auto met een conventionele verbrandingsmotor. Er verschijnen echter nieuwe technische oplossingen.
Ongelooflijk vermogen
Op de CES presenteerde het Amerikaanse bedrijf Donut Lab een zeer originele motor, cirkelvormig (zoals een donut) en geïntegreerd in de wielen. Hij ontwikkelt een maximumvermogen van 845 pk en een koppel van 4.300 Nm. Deze motor weegt ongeveer 40 kg. Het nadeel is dat hij het onafgeveerd gewicht verhoogt, wat het rijgedrag beïnvloedt.
Advertentie – lees hieronder verder
Minder gewicht
Volgens Donut Lab weegt zijn elektromotor drie keer minder (40 kg in totaal) dan een conventionele motor en kunnen constructeurs door de plaatsing in het wiel lichtere onderdelen ontwikkelen. Dat heeft een positieve invloed op het verbruik van elektrische auto’s, waar gewicht altijd een probleem is. Het rijgedrag van deze auto’s zou ook verbeteren door het gebruik van aangepaste ophangingssystemen.
Veel voordelen
Een ander positief punt is dat de motoren van Donut Lab 50% goedkoper te produceren zijn dan normale motoren, omdat ze 120 onderdelen minder bevatten. Dit zou de prijs van elektrische auto’s kunnen verlagen, wat zeer positief zou zijn voor consumenten. Tot slot kunnen constructeurs dankzij de vrijgekomen ruimte hun auto’s aerodynamischer maken of batterijen met een grotere capaciteit installeren om het rijbereik te vergroten. Voorlopig is nog niet bekend of grote merken van plan zijn het systeem van Donut Lab te gebruiken. In ieder geval bestudeert ook Hyundai een in het wiel gemonteerde motor met ophangingscomponenten. Een technologie om in de gaten te houden...
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be