Het onderwerp keert regelmatig terug: de levensduur van batterijen voor elektrische auto’s. Aangezien dit het duurste onderdeel van de elektrische auto is, zijn bestuurders uiteraard bezorgd wanneer hiermee een probleem optreedt, zeker als het geen bedrijfswagen is. Die voorzichtige reactie is volkomen menselijk, maar blijkt ongegrond. Steeds meer – al dan niet onafhankelijke – onderzoeken tonen aan dat de batterijen in elektrische auto’s een opmerkelijke levensduur halen, zelfs langer dan de levensduur van de auto zelf.
Een nieuw onderzoek toont nogmaals de verbazingwekkende levensduur van batterijen voor elektrische auto’s. Deze keer presenteert de Chinese fabrikant Farasis zijn onderzoeksresultaten, gebaseerd op duizenden uren van allerlei tests. Maar wie is Farasis? Het is een batterijspecialist die voor sommige elektrische modellen van Mercedes en Geely de batterijen levert. Het bedrijf onderzoekt ook de ontwikkeling van lithium-ionpakketten met een hoge dichtheid (330 Wh/kg) om batterijen te leveren die in theorie een rijbereik van 1.000 km kunnen halen.
Uitstekende resultaten
Farasis testte NMC-modules (nikkel-mangaan-kobalt) gedurende 5.000 oplaad- en ontlaadcycli, genoeg om een miljoen mijl of 1.609.344 km af te leggen. Aan het einde van deze cycli maten de onderzoekers de state of health (SOH) van de cellen. De resultaten waren uitstekend, met een degradatie tussen 15% en 20%. En het wordt nog beter: de tests werden uitgevoerd in vrij realistische omstandigheden, dus vooral met snelle laadbeurten, die naar verluidt schadelijker zijn voor de levensduur.
Advertentie – lees hieronder verder
Dit lijkt de uitstekende gezondheid van moderne batterijcellen te bevestigen. De chemische samenstelling van enkele jaren geleden is natuurlijk minder doeltreffend. We kunnen geen conclusies trekken over de degradatie in de winter, omdat de tests plaatsvonden bij temperaturen tussen 25 en 35°C. Wellicht is de degradatie iets sterker bij gebruik in de winter, zoals bij ons het geval is.
Onder voorwaarden
Moeten we nu allemaal snel modellen kopen met batterijcellen van Farasis? Waarschijnlijk niet, want het gaat hier om een laboratoriumtest, niet uitgevoerd op een volledige batterij, maar op een reeks modules. Maar we weten dat het algemene ontwerp van de batterij ook een zeer belangrijke rol speelt in het resultaat. Een batterij met slecht thermisch beheer zal sneller degraderen dan een andere batterij. Dat is niet meer dan logisch.
De geteste cellen waren van twee types: P75 en P73. De samenstelling is het nec plus ultra van wat met de huidige techniek mogelijk is. “De separatoren zijn gecoat met een halfvaste gel om de hoeveelheid elektrolyten te verminderen en tegelijk een uitstekende ionische geleiding en chemische stabiliteit te garanderen”, luidt de verklaring. De P75-cellen laden sneller op dan de P73-cellen, maar de eerste bieden een iets lagere energiedichtheid (270 Wh/kg tegenover 285 Wh/kg).
Hoewel hun samenstelling identiek lijkt, verschillen beide cellen op twee niveaus. De P75’s laden sneller dan de P73’s (20 minuten van 10 naar 80%, tegenover 30 minuten voor de P73’s), ten koste van de energiedichtheid (270 Wh/kg vergeleken met 285 Wh/kg). Het valt nog te bezien of deze laboratoriumtests overeenkomen met de resultaten van gebruikers in de praktijk. Het begint alvast goed, maar illustreert ook hoe technisch complex het is om een goede batterij te maken. Als batterijen met zo’n lange levensduur binnenkort in productie kunnen, zou dat elektrische auto’s nog duurzamer maken. Voor het milieu zou het dus een goede zaak zijn.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be