De elektrische transitie van het vervoer is ingezet en dat betekent dat er de volgende jaren enorm veel elektrische wagens zullen bijkomen op onze wegen. Om al die EV’s aan de gang te houden moeten er ook veel laadpunten zijn, zowel privaat als publiek.
Die openbare laadpalen zijn van groot belang voor wie thuis niet kan opladen of elders moet bijtanken tijdens langere verplaatsingen. Ook de uitrol van het netwerk publieke laadpalen komt op gang, maar nu reeds blijkt dat er knelpunten ontstaan.
Laadpaalklevers
Dat is logisch vooral het geval in de steden, waar minder mensen over een privaat laadpunt beschikken en dus aangewezen zijn op de openbare laadinfrastructuur. Nu reeds komen er klachten over parkeerplaatsen bij laadpunten die zeer lang bezet blijven, ook al is de accu van het voertuig wellicht reeds gevuld.
Advertentie – lees hieronder verder
Daarbij worden vooral de elektrische deelwagens vaak door de laatste gebruiker aan een laadpunt achtergelaten om de batterij weer netjes op te laden. Zo hoort het inderdaad. Maar blijkbaar blijven de elektrische deelwagens die plekken aan de laadpunten te lang bezet houden in afwachting dat de volgende gebruiker opdaagt.
Het platform Autodelen.net reageerde op deze beschuldiging met de verklaring dat “het fenomeen gekend is en er aan gewerkt wordt, maar dat het probleem in de eerste plaats ligt bij het beperkt aantal laadplaatsen”.
Tegelijk dient dit probleem misschien wat gerelativeerd te worden, omdat de deelwagens van een aanbieder allemaal dezelfde decoratie hebben waardoor het misschien lijkt dat één voertuig lang op dezelfde plaats blijft staan, terwijl het misschien al verschillende keren is gewisseld.
Rotatietarief
Toch kan hier ook een probleem met laadpaalklevers ontstaan die onnodig lang aan een laadpunt blijven staan, ook al is de accu van de elektrische auto reeds volledig opgeladen. Maar ook hiervoor bestaan oplossingen om een regelrechte laadpaaloorlog in onze steden te vermijden.
Zo werkt bijvoorbeeld Antwerpen al even met een rotatietarief om dat vervelende laadpaalkleven te ontmoedigen. Voor een auto die is volgeladen, betaal je daar 1 eurocent per minuut als je toch blijft staan, met een maximum van 7,20 euro per dag. Dat tarief geldt alleen van 8u tot 20u, zodat niemand zijn wagen ’s nachts hoeft te verzetten.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be