Dreigt er een laadpaaloorlog?

Met het toenemend aantal elektrische wagens wordt het ook steeds vaker vechten voor een plaatsje aan een publieke laadpaal. Vooral elektrische deelwagens blijken laadpaalklevers die de andere gebruikers ergeren.

Gepubliceerd op 20 april 2023
Leestijd : 2 min

Deel

Dreigt er een laadpaaloorlog?

De elektrische transitie van het vervoer is ingezet en dat betekent dat er de volgende jaren enorm veel elektrische wagens zullen bijkomen op onze wegen. Om al die EV’s aan de gang te houden moeten er ook veel laadpunten zijn, zowel privaat als publiek.

Die openbare laadpalen zijn van groot belang voor wie thuis niet kan opladen of elders moet bijtanken tijdens langere verplaatsingen. Ook de uitrol van het netwerk publieke laadpalen komt op gang, maar nu reeds blijkt dat er knelpunten ontstaan.

home-charging-point-laadpaal-thuis-borne-maison

Laadpaalklevers

Dat is logisch vooral het geval in de steden, waar minder mensen over een privaat laadpunt beschikken en dus aangewezen zijn op de openbare laadinfrastructuur. Nu reeds komen er klachten over parkeerplaatsen bij laadpunten die zeer lang bezet blijven, ook al is de accu van het voertuig wellicht reeds gevuld.

Advertentie – lees hieronder verder

Daarbij worden vooral de elektrische deelwagens vaak door de laatste gebruiker aan een laadpunt achtergelaten om de batterij weer netjes op te laden. Zo hoort het inderdaad. Maar blijkbaar blijven de elektrische deelwagens die plekken aan de laadpunten te lang bezet houden in afwachting dat de volgende gebruiker opdaagt.

Het platform Autodelen.net reageerde op deze beschuldiging met de verklaring dat “het fenomeen gekend is en er aan gewerkt wordt, maar dat het probleem in de eerste plaats ligt bij het beperkt aantal laadplaatsen”.

Tegelijk dient dit probleem misschien wat gerelativeerd te worden, omdat de deelwagens van een aanbieder allemaal dezelfde decoratie hebben waardoor het misschien lijkt dat één voertuig lang op dezelfde plaats blijft staan, terwijl het misschien al verschillende keren is gewisseld.

GreenMobility

Rotatietarief

Toch kan hier ook een probleem met laadpaalklevers ontstaan die onnodig lang aan een laadpunt blijven staan, ook al is de accu van de elektrische auto reeds volledig opgeladen. Maar ook hiervoor bestaan oplossingen om een regelrechte laadpaaloorlog in onze steden te vermijden.

Zo werkt bijvoorbeeld  Antwerpen al even met een rotatietarief om dat vervelende laadpaalkleven te ontmoedigen. Voor een auto die is volgeladen, betaal je daar 1 eurocent per minuut als je toch blijft staan, met een maximum van 7,20 euro per dag. Dat tarief geldt alleen van 8u tot 20u, zodat niemand zijn wagen ’s nachts hoeft te verzetten.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Gisteren 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.