De overgang naar de elektrische auto lijkt definitief ingezet in Europa, maar veel waarnemers betwijfelen of dit wel zo goed is voor het milieu. Als verdediging gebruiken ze het argument dat de productie en recyclage van batterijen zeer vervuilend en energie-intensief is, waardoor er ook sprake is van CO2-uitstoot. Dit is natuurlijk helemaal waar, in die zin dat de batterij het meest energie-intensieve onderdeel is bij de productie van een elektrische auto.
Hoewel de batterij een delicaat onderdeel is, belet dit niet dat de elektrische auto over zijn volledige levenscyclus bekeken minder CO2 uitstoot dan zijn tegenhanger op benzine of diesel. Verschillende onderzoeken hebben dit al aangetoond, onder meer van de zeer ernstige, onafhankelijke organisatie Transport & Environment (T&E).
Andere studies
Andere onderzoeken wijzen duidelijk in dezelfde richting, met name een Britse analyse uitgevoerd door Uswitch, een site waar je onder meer energieleveranciers kunt vergelijken. Als het aantal elektrische voertuigen aanzienlijk zou toenemen binnen de 27 Europese lidstaten (en ook Zwitserland, Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk en IJsland), dan zou dit volgens deze nieuwe studie een grote CO2-besparing betekenen.
Advertentie – lees hieronder verder
Concreet kan volgens de experten 294 miljoen ton CO2 bespaard worden, wat in werkelijkheid neerkomt op een bos van 1.225.019.574 bomen. Dit komt overeen met een bosgebied van 30.625 km2, bijna de grootte van ons land, België (30.688 km2). Alleen al door deze massale omschakeling naar elektrische auto’s in Europa zou volgens de Uswitch-studie de zeespiegel 2,19 mm minder sterk stijgen in het huidige decennium. Een verrassend resultaat.
Beperkingen?
Als we dit onderzoek mogen geloven, is de remedie tegen de opwarming van de aarde dus gevonden: het zou volstaan om over te stappen op de elektrische auto. Maar dat lijkt te mooi om waar te zijn. De studie van Uswitch houdt alleen rekening met de uitstoot tijdens het gebruik, met andere woorden 0 g CO2/km. Zoals al uitgelegd, is de realiteit echter ingewikkelder dan dat.
Je moet ook rekening houden met de impact van de productie en recyclage, waardoor de verhoopte CO2-reductie natuurlijk kleiner wordt. Bovendien is de veronderstelling dat een elektrisch voertuig geen gram CO2 uitstoot verkeerd, omdat de uitstoot eigenlijk afhangt van de oorsprong van de elektriciteit in de batterij. Zo wordt ervan uitgegaan dat het gebruik van elektriciteit uit nucleaire bronnen de CO2-uitstoot op 4 g/km brengt, terwijl elektriciteit uit steenkool de balans verhoogt tot meer dan 100 g/km.
De studie van Uswitch is dan ook simplistisch. De elektrische auto stoot weliswaar minder CO2 uit dan de auto met verbrandingsmotor, maar alle sectoren (inclusief industrie en diensten) moeten inspanningen leveren om de CO2-voetafdruk te verkleinen. Toch lijkt het tot op vandaag alsof alleen de auto wordt gereguleerd. De maatregelen die genomen werden bij de klimaatakkoorden van Kyoto en Parijs voor de andere sectoren worden vandaag zelden toegepast, omdat er geen (of zeer weinig) controles of sancties zijn.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be