Meestal is de temperatuur in onze contreien vrij mild, ook in de winter, met meestal positieve waarden. Maar enkele winterprikken zijn natuurlijk niet te vermijden en hebben een duidelijke invloed op ons levenspatroon. We zetten een muts op als we buitengaan, in huis draait de verwarming plots op volle toeren en ’s morgens moeten we de rijm van de autoruiten krabben. Een klassieke auto met een verbrandingsmotor zal in deze omstandigheden iets meer verbruiken, maar blijft normaal functioneren.
Voor een elektrische auto ligt het verhaal iets anders bij negatieve buitentemperaturen. De ideale bedrijfstemperatuur van de batterij ligt namelijk rond de 20°C en als die aanzienlijk daalt zal de werking en de kracht ervan aanzienlijk verminderen. Dat merk je ook aan je smartphone die na een koude wandeling in de winter plots heel wat van zijn batterijcapaciteit verloren is.
Hetzelfde geldt uiteraard voor de accu’s van elektrische auto’s bij temperaturen onder het vriespunt. Gebruikers zullen merken dat het verbruik soms tot 30% stijgt in die omstandigheden, wat logisch een proportionele daling van het rijbereik met zich meebrengt. Bovendien moet ook het interieur verwarmd worden, wat eveneens extra verbruik betekent. Dat is een factor om rekening mee te houden als je langere ritten in de winter doet. Te meer omdat ook opladen minder snel zal gaan in de vrieskou. In die omstandigheden kan bijvoorbeeld een skireisje naar de Alpen dus iets langer duren dan aanvankelijk gedacht.
Advertentie – lees hieronder verder
Praktijkonderzoek: tot 30% verlies!
Goed dit zijn gissingen. Maar hoeveel daalt de accucapaciteit van een elektrische auto in realiteit bij vrieskou? Recurrent deed hierover een praktijkonderzoek met enkele belangrijke modellen op de markt. Men ging na wat het verschil in rijbereik was tussen een optimale omgevingstemperatuur van 21°C en zeer lage, typische winterse temperaturen tussen –6°C en -1°C. En dat gaf enkele opmerkelijke resultaten.
Enkele modellen verloren zelfs tot een derde van de batterijcapaciteit bij vrieskou. Voor de Chevrolet Bolt werd -32% opgetekend, terwijl de Mustang Mach-E en de Volkswagen ID.4 op -30% eindigden. Dat betekent dat het rijbereik in de winter aanzienlijk daalt, een factor waarmee de gebruikers dus echt rekening mee moeten houden.
Nu kan het nog erger, want bij een gelijkaardige test door het Noorse Elbil24 verloor de Toyota bZ4x zelfs meer dan de helft van zijn capaciteit.
Jaguar I-Pace kan wel tegen koude
In het onderzoek van Recurrent lieten de meeste wagens een capaciteitsverlies rond de 20% optekenen, wat nog zeer aanzienlijk is en eveneens enige oplettendheid van de bestuurders vereist voor langere ritten: BMW i3 -24%, VW e-Golf -23%, Nissan Leaf -21%, Hyundai Kona -19% en Tesla Model S -19%.
Dan was er een groep met een veel geringer verlies aan rijbereik: Tesla Model 3 -17%, Tesla Model X -17%, Tesla Model Y -17%. En ten slotte waren ook enkele elektrische wagens die amper last van de vrieskou leken te hebben: Audi e-Tron -8% en Jaguar I-Pace -3%.
Verschil in technologie
Hoe zijn deze grote verschillen te verklaren? In de eerste plaats door technologische verschillen op vlak van thermisch en energiebeheer die ervoor zorgen dat de accu sneller of vaker in de ideale omstandigheden functioneert, wat cruciaal is om een optimaal rendement van de batterij te bekomen en wat dus ook leidt tot een groter rijbereik.
Daarnaast kan de gebruiker zelf eveneens een belangrijke invloed uitoefenen door zijn elektrische auto in de winter binnen in een garage te stallen of aan een laadpaal kort voor het vertrek te laten voorverwarmen om de accu op de goede bedrijfstemperatuur te brengen. Inderdaad, ook in de winter kan elektrisch rijden een grote uitdaging vormen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be