Hoeveel daalt de capaciteit van een batterij bij vrieskou?

De koude winterdagen maken autorijden minder aangenaam en bezorgen bovendien eigenaars van een elektrische auto een extra kopzorg door het geringere rijbereik. Maar hoeveel daalt de capaciteit van de accu van een EV exact bij vrieskou? Een studie geeft daarin interessante inzichten.

Gepubliceerd op 16 december 2022
Leestijd : 3 min

Deel

Hoeveel daalt de capaciteit van een batterij bij vrieskou?

Meestal is de temperatuur in onze contreien vrij mild, ook in de winter, met meestal positieve waarden. Maar enkele winterprikken zijn natuurlijk niet te vermijden en hebben een duidelijke invloed op ons levenspatroon. We zetten een muts op als we buitengaan, in huis draait de verwarming plots op volle toeren en ’s morgens moeten we de rijm van de autoruiten krabben. Een klassieke auto met een verbrandingsmotor zal in deze omstandigheden iets meer verbruiken, maar blijft normaal functioneren.

Voor een elektrische auto ligt het verhaal iets anders bij negatieve buitentemperaturen. De ideale bedrijfstemperatuur van de batterij ligt namelijk rond de 20°C en als die aanzienlijk daalt zal de werking en de kracht ervan aanzienlijk verminderen. Dat merk je ook aan je smartphone die na een koude wandeling in de winter plots heel wat van zijn batterijcapaciteit verloren is.

Hetzelfde geldt uiteraard voor de accu’s van elektrische auto’s bij temperaturen onder het vriespunt. Gebruikers zullen merken dat het verbruik soms tot 30% stijgt in die omstandigheden, wat logisch een proportionele daling van het rijbereik met zich meebrengt. Bovendien moet ook het interieur verwarmd worden, wat eveneens extra verbruik betekent. Dat is een factor om rekening mee te houden als je langere ritten in de winter doet. Te meer omdat ook opladen minder snel zal gaan in de vrieskou. In die omstandigheden kan bijvoorbeeld een skireisje naar de Alpen dus iets langer duren dan aanvankelijk gedacht.

6398e7823b2ff350f13a3237_22-02-min-2

Advertentie – lees hieronder verder

Praktijkonderzoek: tot 30% verlies!

Goed dit zijn gissingen. Maar hoeveel daalt de accucapaciteit van een elektrische auto in realiteit bij vrieskou? Recurrent deed hierover een praktijkonderzoek met enkele belangrijke modellen op de markt. Men ging na wat het verschil in rijbereik was tussen een optimale omgevingstemperatuur van 21°C en zeer lage, typische winterse temperaturen tussen –6°C en -1°C. En dat gaf enkele opmerkelijke resultaten.

volkswagen-id.4-winter

Enkele modellen verloren zelfs tot een derde van de batterijcapaciteit bij vrieskou. Voor de Chevrolet Bolt werd -32% opgetekend, terwijl de Mustang Mach-E en de Volkswagen ID.4 op -30% eindigden. Dat betekent dat het rijbereik in de winter aanzienlijk daalt, een factor waarmee de gebruikers dus echt rekening mee moeten houden.

Nu kan het nog erger, want bij een gelijkaardige test door het Noorse Elbil24 verloor de Toyota bZ4x zelfs meer dan de helft van zijn capaciteit.

Jaguar I-Pace kan wel tegen koude

In het onderzoek van Recurrent lieten de meeste wagens een capaciteitsverlies rond de 20% optekenen, wat nog zeer aanzienlijk is en eveneens enige oplettendheid van de bestuurders vereist voor langere ritten: BMW i3 -24%, VW e-Golf -23%, Nissan Leaf -21%, Hyundai Kona -19% en Tesla Model S -19%.

Jaguar-i-pace

Dan was er een groep met een veel geringer verlies aan rijbereik: Tesla Model 3 -17%, Tesla Model X -17%, Tesla Model Y -17%. En ten slotte waren ook enkele elektrische wagens die amper last van de vrieskou leken te hebben: Audi e-Tron -8% en Jaguar I-Pace -3%.

Verschil in technologie

Hoe zijn deze grote verschillen te verklaren? In de eerste plaats door technologische verschillen op vlak van thermisch en energiebeheer die ervoor zorgen dat de accu sneller of vaker in de ideale omstandigheden functioneert, wat cruciaal is om een optimaal rendement van de batterij te bekomen en wat dus ook leidt tot een groter rijbereik.

tesla-model-s-on-snow

Daarnaast kan de gebruiker zelf eveneens een belangrijke invloed uitoefenen door zijn elektrische auto in de winter binnen in een garage te stallen of aan een laadpaal kort voor het vertrek te laten voorverwarmen om de accu op de goede bedrijfstemperatuur te brengen. Inderdaad, ook in de winter kan elektrisch rijden een grote uitdaging vormen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Elektrisch
Lithiumvrije batterijen goed op weg om de rijbereikrace te winnen

Lithium is niet de enige batterij die in elektrische auto’s wordt gebruikt. Alternatieve chemieën, zoals natrium, bieden interessante mogelijkheden en kunnen lithium zelfs volledig vervangen. De Chinese gigant CATL heeft zojuist de tweede generatie natriumbatterijen aangekondigd, met verbeteringen in kosten, koudebestendigheid en actieradius. Ontdek de details.

Tot 09:00 2 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.