Elektrisch

Opladen van elektrische auto werd 60% duurder in 2022

Terwijl het in 2021 nog een sterk argument was voor de elektrische auto, zijn de kosten van het opladen in 2022 geëxplodeerd. Door de energiecrisis zijn de kosten voor een “volle batterij” inderdaad met 60% gestegen, meldt een Europese studie. En België staat bijzonder slecht in deze rangschikking.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 19 mrt. 2023 | Leestijd: 3 min

Met de post-covidcrisis en de oorlog in Oekraïne explodeerden de elektriciteitsprijzen gedurende enkele maanden. De tarieven zijn sindsdien licht gedaald, maar nog niet teruggekeerd naar het niveau van voor de crisis. Dat betekent natuurlijk dat onze verplaatsingen meer kosten. En dat geldt ook voor de elektrische auto die op het hoogtepunt van de crisis evenveel aan energie kostte als een thermische auto om 100 km af te leggen. Deze situatie was natuurlijk ongunstig voor de elektrische auto’s, aangezien de zeer lage gebruikskost net een van de grote troeven was.

Natuurlijk werden niet alle consumenten even hard getroffen. Uit een onderzoek van het Britse DriveElectric blijkt dat vooral Belgen er slechter aan toe zijn dan andere Europese burgers. De journalisten verzamelden nauwkeurig de tariefverhogingen in elk land tussen het jaar 2021 en 2022. En deze resultaten zijn verrassend.

Advertentie – lees hieronder verder

België slecht geplaatst

EV

België is bijzonder slecht geplaatst in dit Europese klassement aangezien het op de zesde plaats staat, wat niet het geval is voor de stijging van de brandstofprijzen waar we niet eens de top 20 halen. Volgens DriveElectric zijn de kosten van het opladen in België met 61,9% gestegen. Een niveau dat ons tot de slechtste studenten maakt. Ter vergelijking: Estland eindigde als eerste (+146,6%), terwijl Polen een stijging van 125,7% noteerde en Zweden 87,3%.

Concreet betaalde de consument in 2021 per kilowattuur zo’n 25 eurocent, dit tarief steeg naar 36 eurocent in 2022 (en dit zonder de nog hogere pieken voor sommigen mee te tellen). Volgens DriveElectric betekent dit dat eigenaren van elektrische auto’s gemiddeld 24,4 euro betaalden voor een enkele lading. En we hebben het dan over een gemiddelde, omdat de voorwaarden en prijzen van een laadbeurt zeer variabel kunnen zijn. Thuis opladen blijft nog steeds het goedkoopst. Maar wanneer je gebruik maakt van een snellaadstation, kunnen de kosten aanzienlijk oplopen. Hopelijk kunnen de energietransitie en plannen om lokaal meer schone elektriciteit te produceren deze prijsstijgingen in de komende jaren beperken. Maar niets is minder zeker…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon