Opladen van elektrische auto werd 60% duurder in 2022

Terwijl het in 2021 nog een sterk argument was voor de elektrische auto, zijn de kosten van het opladen in 2022 geëxplodeerd. Door de energiecrisis zijn de kosten voor een “volle batterij” inderdaad met 60% gestegen, meldt een Europese studie. En België staat bijzonder slecht in deze rangschikking.

Gepubliceerd op 19 maart 2023
Leestijd : 2 min

Deel

Opladen van elektrische auto werd 60% duurder in 2022

Met de post-covidcrisis en de oorlog in Oekraïne explodeerden de elektriciteitsprijzen gedurende enkele maanden. De tarieven zijn sindsdien licht gedaald, maar nog niet teruggekeerd naar het niveau van voor de crisis. Dat betekent natuurlijk dat onze verplaatsingen meer kosten. En dat geldt ook voor de elektrische auto die op het hoogtepunt van de crisis evenveel aan energie kostte als een thermische auto om 100 km af te leggen. Deze situatie was natuurlijk ongunstig voor de elektrische auto’s, aangezien de zeer lage gebruikskost net een van de grote troeven was.

Natuurlijk werden niet alle consumenten even hard getroffen. Uit een onderzoek van het Britse DriveElectric blijkt dat vooral Belgen er slechter aan toe zijn dan andere Europese burgers. De journalisten verzamelden nauwkeurig de tariefverhogingen in elk land tussen het jaar 2021 en 2022. En deze resultaten zijn verrassend.

België slecht geplaatst

ev-electric-elektricsh-charging-laden-auto-voiture-borne-laadpaal

België is bijzonder slecht geplaatst in dit Europese klassement aangezien het op de zesde plaats staat, wat niet het geval is voor de stijging van de brandstofprijzen waar we niet eens de top 20 halen. Volgens DriveElectric zijn de kosten van het opladen in België met 61,9% gestegen. Een niveau dat ons tot de slechtste studenten maakt. Ter vergelijking: Estland eindigde als eerste (+146,6%), terwijl Polen een stijging van 125,7% noteerde en Zweden 87,3%.

Advertentie – lees hieronder verder

Concreet betaalde de consument in 2021 per kilowattuur zo’n 25 eurocent, dit tarief steeg naar 36 eurocent in 2022 (en dit zonder de nog hogere pieken voor sommigen mee te tellen). Volgens DriveElectric betekent dit dat eigenaren van elektrische auto’s gemiddeld 24,4 euro betaalden voor een enkele lading. En we hebben het dan over een gemiddelde, omdat de voorwaarden en prijzen van een laadbeurt zeer variabel kunnen zijn. Thuis opladen blijft nog steeds het goedkoopst. Maar wanneer je gebruik maakt van een snellaadstation, kunnen de kosten aanzienlijk oplopen. Hopelijk kunnen de energietransitie en plannen om lokaal meer schone elektriciteit te produceren deze prijsstijgingen in de komende jaren beperken. Maar niets is minder zeker…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Elektrisch
Lithiumvrije batterijen goed op weg om de rijbereikrace te winnen

Lithium is niet de enige batterij die in elektrische auto’s wordt gebruikt. Alternatieve chemieën, zoals natrium, bieden interessante mogelijkheden en kunnen lithium zelfs volledig vervangen. De Chinese gigant CATL heeft zojuist de tweede generatie natriumbatterijen aangekondigd, met verbeteringen in kosten, koudebestendigheid en actieradius. Ontdek de details.

Tot 09:00 2 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.