Tot nu toe was een van de obstakels voor elektrische auto’s de prijs. Het is moeilijk of zelfs onmogelijk om een veelzijdige elektrische auto te vinden voor minder dan 35.000 euro. Zelfs in Vlaanderen, waar de aankooppremie van 5.000 euro voor elektrische auto’s net werd afgeschaft. Er zijn weliswaar elektrische auto’s aangekondigd voor rond de 25.000 euro, maar die laten op zich wachten en zullen niet aan alle verwachtingen van de consument voldoen qua rijbereik of laadvermogen.
Een studie van Goldman Sachs Research, de economische onderzoeksafdeling van de investeringsbank, voorziet een sterke prijsdaling bij de elektrische auto’s. Volgens de studie zullen de batterijprijzen halveren tegen 2026, over amper twee jaar dus.
Eerst trage dan snelle daling?
Zijn deze voorspellingen betrouwbaar? Tot nu toe dalen de prijzen van batterijcellen en -pakketten vrij traag. Tussen 2022 en 2023 daalde de batterijprijs per kWh bijvoorbeeld slechts met 4 dollar, van 153 dollar naar 149 dollar. Als je het zo bekijkt, zijn betaalbare batterijen dus nog niet voor morgen.
Advertentie – lees hieronder verder
Maar Goldman Sachs ziet een andere marktdynamiek. Volgens Goldman Sachs daalt de prijs per kWh dit jaar tot ongeveer 110 dollar en in 2026 tot onder de 80 dollar. “Goldman Sachs Research voorspelt nu dat de batterijprijzen zullen dalen tot 99 dollar per kWh opslagcapaciteit in 2025, een daling van 40% tegenover 2022. De vorige voorspelling ging uit van een daling van 33%”, klinkt het. Is dit het omslagpunt waar de industrie naar op zoek was?
Redenen voor daling?
Maar waarom zou de prijs van batterijen plots dalen? Dit scenario werd al vaker voorspeld, maar gebeurde nog nooit. Goldman Sachs geeft twee belangrijke redenen voor deze drastische daling. Ten eerste is er de technologische evolutie, met cellen die eenvoudiger te produceren zijn en een hogere energiedichtheid hebben. Ze zijn krachtiger, dus je hebt er minder nodig om een batterijpakket te maken of om een bepaald prestatieniveau te bereiken dat het publiek verwacht. Ten tweede zullen de grondstofkosten voor de productie van batterijen duidelijk dalen. Volgens de studie is deze daling begonnen in 2022 en blijft ze duren tot 2030. Resultaat: een prijsdaling van 40% voor elektrische voertuigen. “Onze analisten schatten dat bijna de helft van deze daling komt door de lagere prijzen van grondstoffen die in elektrische auto’s gebruikt worden, zoals lithium, nikkel en kobalt. De verwachting is nu dat de batterijprijzen tussen 2023 en 2030 met gemiddeld 11% per jaar zullen dalen”, geeft Goldman Sachs aan.
Volstaat dat om de prijs van een Tesla Model 3 van 39.990 euro naar 23.994 euro te laten dalen, of die van een Long Range-versie van 45.990 euro naar 27.594 euro? Dat is waarschijnlijk te optimistisch, maar als een gemiddelde daling van 7.000 euro per auto mogelijk is, zou dat de markt zeker veranderen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be