Elektrisch

Telecomkasten worden laadpalen

Als we tegen 2030 massaal elektrisch willen gaan rijden, moeten er voldoende laadpunten in de straten komen. Daarvoor zullen creatieve oplossingen nodig zijn. Zoals die van Proximus, dat oude telecomkasten gaat ombouwen tot laadpalen.

Alain De Jong Alain De Jong | Gepubliceerd op 26 nov. 2021 | Leestijd: 3 min

De overgang naar elektrisch rijden maakt een grondige aanpassing van de infrastructuur noodzakelijk. Nu is het al verplicht om bij nieuwbouwprojecten voldoende laadmogelijkheden te voorzien.

Maar natuurlijk is er nog veel meer nodig, omdat niet iedereen thuis of op het werk zijn auto kan opladen of er ook onderweg stroom bijgetankt moet worden. Dat betekent dat er op het openbaar domein héél veel laadpalen zullen moeten bijkomen.

Advertentie – lees hieronder verder

100.000 nieuwe laadpunten nodig

Prix recharge electrique

In Vlaanderen rekent men op 100.000 laadpunten tegen 2030, terwijl hetzelfde aantal ook in het zuiden van het land nodig zal zijn. Dat is het plan. Maar hoe zal dat gerealiseerd worden? Er duiken intussen tal van creatieve oplossing op, zoals die van Proximus.

Het telecombedrijf start samen met Fluvius, de beheerder van het gas- en elektriciteitsnet, een proefproject op om de straatkasten met technische installaties van de telecomdiensten om te vormen tot laadpalen voor elektrische auto’s. Door de uitrol van de nieuwe glasvezelverbindingen komt er nu namelijk plaats vrij in deze technische kasten, waardoor er een potentieel ontstaat voor 7.000 nieuwe laadpunten. Gelijkaardige initiatieven werden al gelanceerd in Duitsland, Oostenrijk en het Verenigd Koninkrijk.

Ook aftakken van straatverlichting

borne éclairage public

Als het proefproject van vier maanden succesvol blijkt, zal Proximus een partner zoeken om het verder uit te bouwen. Het voordeel hiervan is dat er door te vertrekken van de bestaande technische kasten op straat, slechts beperkte graafwerken nodig zijn om telkens twee laadpunten te installeren. Proximus wil zijn laadpalen koppelen aan een extern softwareplatform waarop met verschillende soorten laadkaarten betaald kan worden.

Een ander interessant alternatief is gebruik te maken van de straatverlichtingspalen om extra laadpunten te creëren. Daar experimenteert Sibelga al mee in Brussel, met de ambitie om tegen 2035 11.000 laadpunten in het gewest te creëren.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon