Fun

10 betaalbare youngtimer-cabrio’s om de zomer in te gaan

Akkoord, de benzineprijzen swingen de pan uit, maar dat wil niet zeggen dat je jezelf niet mag trakteren op een plezierritje als het weer meezit. Vandaar deze selectie van young- en oldtimercabrio’s die je voor minder dan 10.000 euro op de kop kan tikken.

Geschreven door Maxime Hérion | 26/03/2022

1. Mazda MX-5 NA

Geïnspireerd door de leukste Britse roadsters van weleer was de Mazda MX-5 NA in alle opzichten een succes. Deze Japanner rijdt prettig, is uiterst betrouwbaar en vraagt weinig onderhoud.

Mazda MX-5 NA

Advertentie

Let wel op voor roest en kies voor een net exemplaar, bij voorkeur een 115 pk sterke 1,6-liter. En haast je, want de prijzen blijven alleen maar stijgen (gemakkelijk 7.000 tot 8.500 euro).

2. Mercedes SLK

Toen hij in 1996 op de markt kwam, werd de Mercedes SLK als revolutionair beschouwd vanwege zijn inklapbaar dak, het zogenaamde ‘vario roof’, waardoor hij zowel een coupé als een cabriolet was.

Mercedes SLK 200

De SLK was opvallend speelser dan de rest van het gamma, maar werd volgens dezelfde strenge normen qua bouwkwaliteit in elkaar gezet. Prijzen variëren fors naargelang de kilometerstand, de motorisatie en de algemene staat. Voor minder dan 10.000 euro heb je al een mooi exemplaar.

3. BMW Z3

De BMW Z3 is één en al sex-appeal. Met zijn oversized motorkap en kleine achterkant onderscheidt hij zich duidelijk van de rest van de modellen van deze lijst én van zijn tijdperk.

BMW Z3 Roadster

Ondanks zijn andere concept, was dit de gedoodverfde concurrent van de eerste generatie SLK. Een Z3 kost vandaag max. 10.000 euro, behalve als je meer wil dan de niet zo krachtige viercilindermodellen. Betrouwbaar, ja, al heeft de carrosserie de neiging om te roesten aan de onderkant en ter hoogte van de wielkasten.

4. Peugeot 306 Cabriolet

De Peugeot 306 Cabriolet, ontworpen door Pinifarina, verschilt sterk van de hatchback waarvan hij werd afgeleid. Dit blijft een eenvoudige doch elegante wagen én hij is praktisch, want hij biedt vier echte zitplaatsen. Als klap op de vuurpijl is de 306 Cabrio spotgoedkoop (2.000 tot 3.500 euro).

Peugeot 306 Cabrio

Onze tip: zoek een exemplaar met een lederen interieur en, waarom niet, voorzien van de zeldzame hardtop die praktisch is in de winter.

5. Volkswagen Golf Cabriolet

Zelfs na bijna 40 jaar is de eerste VW Golf Cabriolet nog altijd een beetje een snob, al heeft hij ijzersterke argumenten om gekozen te worden: een echte vierzitter, comfortabel, robuust en goedkoop in aankoop.

VW Golf 1 Cabrio

Opgepast: vermijd exemplaren die getuned zijn en/of vier keer rond de wereld hebben gereden!

6. Saab 900 Turbo Cabriolet

De Saab 900 Turbo Cabriolet is altijd al een alternatieve keuze geweest voor klanten die iets anders wilden dan een Audi, een BMW of een Mercedes. Deze Zweedse auto is uiterst comfortabel en goed afgewerkt, en dankzij zijn koppelrijke turbomotor ook nog eens leuk om mee te rijden, wat hem ideaal maakt voor lange, zwoele zomerritten.

Saab 900 Turbo Cabriolet

Geïnteresseerd? Haast je dan, want de prijzen schieten langzaam maar zeker omhoog.

7. Renault 5 Cabriolet

Hier is een beetje chauvinisme op zijn plaats. De Renault 5 werd immers ‘onthoofd’ door de firma EBS in Zaventem. In die tijd werden deze cabrio’s dus eerst geboren als eenvoudige R5‘s (in de fabriek van Vilvoorde!) om vervolgens enkele kilometers verderop te worden omgebouwd.

EBS R5 Cabriolet

De R5 Cabrio werd tussen 1987 en 1991 in een beperkte oplage (ongeveer 1.400 stuks) in verschillende Europese landen verkocht en was redelijk duur. Vanwege zijn zeldzaamheid is hij dus exclusief, al blijft het een goedkope manier van cabriorijden. Dat is jammer genoeg ook te merken aan de afwerking.

8. Peugeot 205 Cabriolet

De 205 is een belangrijke auto in de geschiedenis van Peugeot omdat hij het merk van een faillissement redde. Hij was ook verkrijgbaar als cabriolet, ontworpen door Pininfarina.

Peugeot 205 Cabrio Roland Garros

Welke motor je ook kiest, deze auto is licht en bruisend. En waarom niet kiezen voor een 205 Roland Garros die echt chic is met zijn groene lak en zijn crèmekleurig en groen interieur? Bovendien is hij ruim genoeg voor vier.

9. Suzuki Cappuccino

De Cappuccino voldeed aan de voorschriften voor kei cars in Japan (lengte minder dan 3,40 m, motor minder dan 660 cc enz.). Schattig én leuk, kreeg deze Suzuki een ingenieus, vierdelig dak en zijn 657 cc driecilinder turbomotor van 64 pk levert uitstekend werk.

Suzuki Cappuccino

Leuk weetje:  deze cabrio werd officieel in België verdeeld door de Suzuki-importeur… maar wel met het stuur rechts!

10. Chrysler LeBaron

De Chrysler LeBaron, die in de VS als een compacte auto wordt gezien, oogstte destijds relatief veel succes in ons land dankzij zijn uitgebreide uitrusting, zijn binnenruimte voor het hele gezin en zijn lage prijs.

Chrysler LeBaron

Wat hem ook goed deed, was dat zijn cilinderhoud niet overdreven was. Je kon kiezen tussen een 2.2 of een 2.5 liter wat de viercilinders betrof, of voor een 3.0 V6. Zoals gezegd, zeker niet overdreven voor een Amerikaan.

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook