50 jaar Renault 5: een terugblik

De R5 viert in 2022 zijn 50-jarig bestaan. Bij zijn lancering moest hij de 4L vervangen, maar met een radicaal andere stijl, omdat vrouwen in de jaren 1970 steeds onafhankelijker werden. En dus moest men ze verleiden met kleurrijkere auto’s. Dit is het verhaal van (een ander) sterk nummer.

Gepubliceerd op 7 maart 2022
Leestijd : 4 min

Deel

50 jaar Renault 5: een terugblik

De Renault 5 viert dit jaar zijn 50ste verjaardag. Herinner dat de Régie nationale des Usines Renault officieel de R5 lanceerde op 8 januari 1972. Het model werd op de markt gebracht tussen 1972 en 1984 en er werden 3.474.412 stuks van verkocht. De R5 markeerde de jaren ’70 met zijn poptinten, voordat hij in 1984 werd vervangen door de Supercinq.

Geboren onder de naam ‘project 122’ in 1967, verschilt de R5 van de productie van die tijd als een nieuw soort stadsauto die de bestaande codes wijzigt, vooral die van de R4, maar ook de Peugeot 104 die zowat tegelijkertijd uitkomt. Deze Renault is vooral gericht op vrouwen, wat ook een mooie primeur is. We zijn inderdaad getuige van een periode van emancipatie van vrouwen die werken en hun vrijheid opeisen. Vrouwen willen daarom ook rijden en een auto te bezitten, wat zal leiden tot de doorbraak van de tweede gezinsauto in Europa. Met de R5 speelt Renault de kaart van sensualiteit, afgeronde en zachtere lijnen en resoluut hippe kleuren.

renault-R5-1972

Bescheiden

Technisch is de R5 uitgerust met een bescheiden viercilinder van 956 cm3 van 44 pk. Daarbij meet de auto slechts 3,5 m en weegt hij amper 730 kg. Genoeg om een snelheid van 135 km/u te bereiken. Verder was de R5 destijds ook de eerste auto die was uitgerust met volledig plastic bumpers.

Advertentie – lees hieronder verder

Aanvankelijk geloven verkopers niet in dit model. Ze hebben inderdaad bedenkingen over het enige driedeurskoetswerk en het te innovatieve ontwerp. Het is een slechte inschatting: in de eerste maand na de lancering noteerde Renault 700 bestellingen per dag. Verrassend voor die tijd: de R5 werd zelfs geëxporteerd naar de Verenigde Staten waar er 125.000 exemplaren van werden verkocht.

Strijd met Peugeot

Aanvankelijk bestond de R5 alleen in een driedeurskoetswerk. Dat is minder praktisch, maar deze keuze komt voort uit een stilzwijgende overeenkomst met Peugeot dat zijn 104 in een 5-deursversie uitbrengt. Het akkoord voorkomt dat de twee fabrikanten te veel in elkaars vaarwater zitten. Toch verbrak Peugeot deze overeenkomst in 1974 door een 3-deursversie van de 104 uit te brengen. Daarop aarzelde Renault niet om een 5-deurs variant van de R5 uit te brengen in 1979.

renault_5_gtl_5-portes

Vanaf 1976 begon de R5 zijn horizon uit te breiden. Eerst met de Alpine-versie die gebruik maakt van een viercilinder van 1397 cm3 die 90 pk produceert. De auto krijgt de velgen van de Alpine A310 en een voorbumper met geïntegreerde mistlampen.

Renault-5_Alpine_Turbo

In 1979 ging Renault nog een stap verder met de komst van de legendarische 5 Turbo (1,4 turbo met 160 pk), een radicaal tweezitsmodel dat de algemene lijn van de R5 overneemt, maar met de motor centraal achteraan die de achterwielen aandrijft.

renault_5_turbo_prototype_

Het eerste model van de Renault 5 Turbo werd ontwikkeld bij Bertone, later volgde een tweede versie bij Heuliez. Vanaf de eerste tests toonde de auto zijn potentieel. Hij was goed uitgebalanceerd, legde kilometer met staande start af in 28 s en overschreed de 200 km/u. De Renault 5 Turbo werd verder ontwikkeld tot de Turbo 2 in 1983.

renault_5_turbo_2

In competitie won de Renault 5 Turbo bij zijn vierde uitje al de Rally van Monte-Carlo in 1981. Hij beschikte over 320 pk voor slechts 940 kilogram. De auto won het volgende seizoen de Tour de Corse, gevolgd door verscheidene andere zeges. De ultieme versie werd R5 Maxi Turbo gedoopt en dat is één van de rallywagens die we nooit zullen vergeten.

Ook elektrisch

Wist je dat er toen al een elektrische versie van de R5 bestond? Dit was het resultaat van een project tussen EDF en Renault, maar er werden slechts 7 exemplaren van geproduceerd. Deze wagen bood destijds een actieradius van 110 km en kon tot 80 km/u rijden. Deze versie ging ook naar de Verenigde Staten, met een productie van 60 exemplaren. Dit model dook trouwens op in de Amerikaanse serie “The A-Team“.

Voor welke prijs vind je nu een R5? Reken op 6.000 euro voor een L- of TL-model (basis). Een GTL-versie ligt rond de 7.000 euro, terwijl voor een Alpine en een Turbo de prijzen exploderen: 25.000 euro voor een Alpine en tussen de 25.000 en… 150.000 euro afhankelijk van de staat voor een Turbo 1 of Turbo 2.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Renault voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Renault voertuig?
51.595 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.