Citroën SM
In 1973 werden in Frankrijk de eerste snelheidsbeperkingen ingevoerd. Om overtreders te kunnen onderscheppen, kreeg de Gendarmerie met de Citroën SM een stevig wapen in handen.
Deze grote coupé werd aangedreven door een 170 pk opwekkende Maserati-V6 en was in staat om de toen duizelingwekkende snelheid van 230 km/u te halen. (beeld: D.R via Les Hardis)
Advertentie – lees hieronder verder
Alpine A310
Eigenlijk hoort de Alpine A110 van de jaren ’60 ook in dit lijstje, maar ondergetekende vindt de A310 van de golden seventies die hem verving nog een tikkeltje cooler.
Aanvankelijk werd laatstgenoemde in beweging gebracht door een viercilinder van amper 127 pk. Da’s niet bijster krachtig, maar toch voldoende om een topsnelheid van 220 km/u te kunnen bereiken.
V6 PRV
Enkele jaren later schafte de Gendarmerie een aantal 160 pk sterke A310 V6‘en aan ter vervanging van de inmiddels oud geworden SM’s. Die zescilinder was een product van de samenwerking tussen Peugeot, Renault en Volvo Cars, vanwaar de afkorting PRV. (beeld: Gendarmerie Nationale)
Renault 21 Turbo
In 1992 en 1993 kocht de BRI 33 exemplaren van de Renault 21 Turbo. Dit was een absolute sleeper (een auto die er braaf uitziet maar dat niet is, nvdr), voorzien van een 2-liter turbo met maar liefst 175 pk in stal. Meer over het turboverleden van Renault lees je hier.
De 21 Turbo was erg snel. Hij had minder dan 8 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u accelereren en hernemingen verliepen vlotjes. Het moet evenwel gezegd dat de kracht eerder bruut werd geleverd, dus de piloot van dienst moest bij de pinken blijven. (beeld via linternaute)
Renault Mégane RS
De Renault Mégane RS werd in 2011 in dienst genomen en profiteerde van een herprogrammering van de motor, met een opgegeven vermogen van ongeveer 260 pk als gevolg. De Gendarmerie koos daarnaast voor het Cup-chassis met het zelfblokkerend differentieel, opties die het rijgedrag extra sportief maakten.
Deze Méganes worden vandaag nog steeds door sommige pelotons gebruikt. Van bewezen diensten gesproken: sommige exemplaren hebben meer dan 400.000 km op de teller! (image : Gendarmerie Nationale)
Alpine A110
Hoewel werd aangekondigd dat de Franse Gendarmerie zich voortaan met de Cupra Leon zou wapenen, werd de levering van die modellen afgebroken als gevolg van een controverse die ontstond… omdat Cupra geen Frans merk is. Fransen zijn nu eenmaal chauvinistisch en de BRI heeft altijd met Franse modellen gereden.
Geruchten van een kleine twee weken geleden werden inmiddels bevestigd: de gendarmen krijgen 26 wagens van het type Alpine A110 ter beschikking. Die zullen stuk voor stuk worden aangepast door specialist Durisotti.
Met 256 pk aan vermogen kan zo’n Alpine tot 250 km/u knallen, terwijl de 0-100 km/u-sprint slechts 4,5 seconden in beslag neemt. (beeld via Les Alpinistes)
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be