Oldtimers

10 minder bekende weetjes over Citroën

In 1919 stampte André Citroën zijn eigen automerk uit de grond. In dit artikel kom je 10 minder bekende feiten over ‘s mans levenswerk Citroën te weten.

Maxime Hérion Maxime Hérion | Gepubliceerd op 31 mei 2021 | Leestijd: 4 min

1. Marketing

Tour Eiffel Citroën Eiffeltoren

Al vanaf het prille begin begreep André Citroën het belang van marketing. Zijn beroemdste stunt blijft de enorme reclame op de Eiffeltoren in 1925.

Advertentie – lees hieronder verder

2. Failliet

André Citroën

Op 21 december 1934 vroeg Citroën het faillissement aan. Michelin, de belangrijkste schuldeiser, nam het merk over. Oprichter André stierf het jaar erop aan de gevolgen van kanker.

3. Voorwielaandrijving

Citroën 7CV 1934

In 1934 lanceerde Citroën de 7cv, die al gauw de Traction werd genoemd. Citroën was trouwens niet het eerste merk met dat een voorwielaangedreven wagen op de proppen kwam. De Fransen van Tracta experimenteerden er al mee in 1928, al was het Citroën dat er een succesverhaal van maakte. Tegenwoordig worden dan ook de meeste personenauto’s op de voorwielen bediend.

4. Hydropneumatische vering

Citroën C5 2017

Citroën zegde zijn hydropneumatische vering vaarwel in 2017. Dit systeem liet toe om de Franse auto’s bijna over het wegdek te laten zweven. Ingenieur Paul Magès puurde zijn inspiratie uit militaire technieken.

5. Kunst op wielen

Citroën DS 19 1957

De Citroën DS uit 1955 is nog steeds een waar kunstobject. Niemand minder dan Flaminio Bertoni was verantwoordelijk voor de lijnen van die verleidelijke auto.

6. Geduld

Citroën 2CV Paris 1948

Op het Autosalon van Parijs in 1948 werd de Citroën 2cv – de 2pk dus – meer dan gewoon warm onthaald. Er wordt gezegd dat bezoekers tot twee uur bleven aanschuiven om hem te kunnen bezichtigen. De guitige auto ging het jaar erop al in productie maar de vraag was zo groot dat sommige klanten 6 (!) jaar op hun levering hebben moeten wachten

7. Sahara

Citroën 2CV 4x4 Sahara

De 2cv was ook in het Midden-Oosten populair en dus besloot Citroën er ook een vierwielaangedreven variant van te bouwen. Die Sahara was uitgerust met 2 motoren, één per as.

8. Maserati

Citroën SM V6

Maserati is ooit eigendom geweest van Citroën. De Fransen kochten het noodlijdende merk in 1968 op en twee jaar later bracht dat een SM met een V6-motor op.

9. Tweede keer bankroet

Citroën CX 2000

De vroege jaren zeventig waren erg moeilijk voor Citroën. In 1974 ging het merk weer kopje onder en nam Peugeot 38,2% van het kapitaal in handen. Twee jaar later werd op verzoek van de Franse regering de groep PSA Peugeot-Citroën opgericht.

10. Vernieuwing

Citroën BX 1982

Na de overname door Peugeot is Citroën een fase van bezuinigingen ingegaan. Tal van Peugeots kregen dan ook het visgraatlogo op de neus. In 1978 lanceerde Citroën het XB-project, later de BX, en dat model heeft het bedrijf opnieuw vorm kunnen geven. De BX bleef bijna 12 jaar in productie.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon