1. Marketing
Al vanaf het prille begin begreep André Citroën het belang van marketing. Zijn beroemdste stunt blijft de enorme reclame op de Eiffeltoren in 1925.
2. Failliet
Advertentie – lees hieronder verder
Op 21 december 1934 vroeg Citroën het faillissement aan. Michelin, de belangrijkste schuldeiser, nam het merk over. Oprichter André stierf het jaar erop aan de gevolgen van kanker.
3. Voorwielaandrijving
In 1934 lanceerde Citroën de 7cv, die al gauw de Traction werd genoemd. Citroën was trouwens niet het eerste merk met dat een voorwielaangedreven wagen op de proppen kwam. De Fransen van Tracta experimenteerden er al mee in 1928, al was het Citroën dat er een succesverhaal van maakte. Tegenwoordig worden dan ook de meeste personenauto’s op de voorwielen bediend.
4. Hydropneumatische vering
Citroën zegde zijn hydropneumatische vering vaarwel in 2017. Dit systeem liet toe om de Franse auto’s bijna over het wegdek te laten zweven. Ingenieur Paul Magès puurde zijn inspiratie uit militaire technieken.
5. Kunst op wielen
De Citroën DS uit 1955 is nog steeds een waar kunstobject. Niemand minder dan Flaminio Bertoni was verantwoordelijk voor de lijnen van die verleidelijke auto.
6. Geduld
Op het Autosalon van Parijs in 1948 werd de Citroën 2cv – de 2pk dus – meer dan gewoon warm onthaald. Er wordt gezegd dat bezoekers tot twee uur bleven aanschuiven om hem te kunnen bezichtigen. De guitige auto ging het jaar erop al in productie maar de vraag was zo groot dat sommige klanten 6 (!) jaar op hun levering hebben moeten wachten
7. Sahara
De 2cv was ook in het Midden-Oosten populair en dus besloot Citroën er ook een vierwielaangedreven variant van te bouwen. Die Sahara was uitgerust met 2 motoren, één per as.
8. Maserati
Maserati is ooit eigendom geweest van Citroën. De Fransen kochten het noodlijdende merk in 1968 op en twee jaar later bracht dat een SM met een V6-motor op.
9. Tweede keer bankroet
De vroege jaren zeventig waren erg moeilijk voor Citroën. In 1974 ging het merk weer kopje onder en nam Peugeot 38,2% van het kapitaal in handen. Twee jaar later werd op verzoek van de Franse regering de groep PSA Peugeot-Citroën opgericht.
10. Vernieuwing
Na de overname door Peugeot is Citroën een fase van bezuinigingen ingegaan. Tal van Peugeots kregen dan ook het visgraatlogo op de neus. In 1978 lanceerde Citroën het XB-project, later de BX, en dat model heeft het bedrijf opnieuw vorm kunnen geven. De BX bleef bijna 12 jaar in productie.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be