Voor we eraan beginnen: we hebben geen rekening gehouden met modellijnen an sich (bv. Toyota Corolla), wel met koetswerkevoluties terwijl de basis behouden bleef.
10. Renault 4L
In 1961 gelanceerd als reactie op de Citroën 2CV en een onmiddellijk succes. De Renault 4 voldeed aan een reële vraag naar een eenvoudige en functionele auto en was veel praktischer dan zijn concurrent dankzij de grote achterklep. Pas in 1990 verscheen opvolging met de lancering van de Clio, die de 4L pas in 1994, 33 jaar na zijn geboorte, uit de tabellen bande. Met 8 miljoen verkochte exemplaren is dit nog steeds de populairste Franse auto aller tijden.
9. Toyota Land Cruiser 70
Hoewel je de ’70’ niet meer in België kan bestellen, hebben ze die mogelijkheid wel in sommige andere delen van de wereld, zoals in Afrika, het Midden-Oosten en Zuid-Amerika. Howel zijn techniek goed geëvolueerd is, blijft deze onverwoestbare 4×4 al meer dan 35 jaar trouw aan zichzelf.
Advertentie – lees hieronder verder
8. VW Golf I
De Golf van de eerste generatie heeft het in Zuid-Afrika tot 2009 (!) uitgezongen. Niet slecht voor een auto die in 1974 werd gelanceerd. Hij heette ginds trouwens CitiGolf en gold als instapmodel.
7. Mercedes G-Klasse
De G-Klasse werd in 2017 vervangen door een gloednieuw model dat er als twee druppels water op lijkt. De vorige generatie ‘G’ heeft er dus een maar liefst 38 jaar lange carrière opzitten. Hij werd/wordt gebruikt door boeren, militairen, rijke burgers, sterren, sjeiks en op een gegeven moment zelfs de paus (bekijk zeker de video onder dit artikel!).
6. Mini
De klassieke Mini verscheen voor het eerst in 1959. Hoewel niet de meest praktische stadswagen, was hij mechanisch gezien innovatief dankzij zijn dwars gemonteerde motor en voorwielaandrijving. Het Britse bakje was populair in alle lagen van de bevolking en ging pas met pensioen in 2000, 41 jaar na zijn lancering.
5. Citroën 2CV
De Citroën 2CV werd ontwikkeld in de jaren dertig van de vorige eeuw maar heeft tot het einde van de Tweede Wereldoorlog moeten wachten om in productie te gaan. In 1948 werd hij gelanceerd en zijn carrière eindigde pas in 1990, na 42 jaar trouwe dienst.
4. Lada Niva
De eerste Lada Niva dateert van 1977 en is nu nog steeds in productie, in een bijna ongewijzigde vorm bovendien. De afgelopen 42 jaar hebben er natuurlijk meerdere motorwissels plaatsgevonden en heeft hij zelfs zijn naamplaatje laten stelen door General Motors (daarom heet hij nu Lada 4×4, nvdr.), maar zijn fundamenten zijn gebleven. Voor wie het nog niet wist: de Niva is een rasechte alleskunner.
3. Hindustan Ambassador
Deze vierwieler kende je waarschijnlijk nog niet. De Hindustan Ambassador kwam in 1958 ter aarde in India en heeft ook daar zijn volledige carrière uitgezeten, tot 2017 om precies te zijn. Onderhuids was dit een Morris Oxford Sedan. Wat de Mini voor Engeland, de Kever voor Duitsland en de 2CV voor Frankrijk betekent, is de Hindustan Ambassador voor India. Je ziet ‘m ginds trouwens overal rondrijden.
2. Morgan 4/4
De Morgan 4/4 werd in 1955 op de markt gebracht en sindsdien heeft hij alleen maar discrete aanpassingen gekregen. Hij wordt nog steeds met de hand gemaakt met behulp van een bijna eeuwenoude techniek en bepaalde delen van het chassis zijn van hout. Volgend jaar zou de 4/4 helemaal bovenaan deze ranglijst moeten staan, op zijn 66ste. Op nummer 1 staat natuurlijk de…
1. Volkswagen Kever
De bekendste Volkswagen ooit is de meest verkochte auto ter wereld én het model dat (tot nu toe) de langste carrière heeft gehad. De Kever is maar liefst 65 jaar in dienst geweest, van de lancering in 1938 tot het einde van de productie in Mexico in 2003. Hij werd in maar liefst 14 landen geproduceerd, goed voor 22 miljoen exemplaren.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be