Een tweedehandswagen kopen

Een tweedehandse Lotus Elise S2 kopen: waarop letten?

De Lotus Elise S2, die tussen 2001 en 2011 in productie was, is een regelrecht icoon in de wereld van de sportwagens. In dit artikel overlopen we kort wat je zoal moet weten alvorens je een tweedehandse Elise van de tweede generatie koopt.

Geschreven door Maxime Hérion | 26/04/2021

Nu de Lotus Elise zich in de nadagen van zijn commerciële leven bevindt (hij wordt binnenkort vervangen na 25 jaar trouwe dienst), is het de moeite waard om terug te blikken op de carrière van de S2, die in 2001 verscheen.

Lotus Elise S2

Advertentie

Comfortabeler en bruikbaarder dan de eerste Elise, is de S2 een populair model omwille van zijn veelzijdigheid. Gebouwd op een geëxtrudeerd en gelijmd aluminium chassis, is deze kleine Engelse roadster echter zeer gevoelig voor ongelukken. Als er met andere woorden iets misgaat, moet het hele chassis worden vervangen, wat veel werk vergt en uiteraard veel geld kost. Dus:  wees er zeker van dat het exemplaar dat je wil kopen nooit in een ongeval betrokken is geweest.

Elise

Een Elise is zeer licht (amper 710 kg), uiterst precies en relatief gemakkelijk te besturen. Belangrijk is dat je de staat van de ophanging controleert. Weet ook dat de originele stuurkogelgewrichten kwetsbaar zijn en dat ze vervangen kunnen worden door verbeterde onderdelen. Het interieur, hoewel zeer spartaans, is in de loop der jaren (een beetje) verfijnder geworden. Let op versleten zijkanten van de stoelen als gevolg van wrijving.

2004 Lotus Elise 111R

Onder de motorkap van de eerste Elise lag een Rover K-motor. De tweede generatie maakte gebruik van een Toyota-motor, die veel betrouwbaarder is. Probeer na te gaan of het blok op tijd en deftig onderhoud heeft gekregen en dat het niet te vaak hoge toeren heeft gedraaid. Vermijd met andere woorden modellen die op circuit hebben gereden en controleer het onderhoudsboekje.

Elise steering wheel

Zoals bij elke tweedehandse auto, is de algemene staat checken een absolute must. Zoals hierboven aangehaald, raden we aan om een Elise te kopen waar “braaf” mee gereden werd. Elises die vaak op hun staart worden getrapt, verslijten sneller en de versnellingsbak en de koppeling zijn daar een goede indicatie van. Wat de versies betreft: ze zijn allemaal de moeite, ook die met relatief weinig vermogen. Dat komt omdat je, zoals bij een Mazda MX-5 bijvoorbeeld, geen immense paardenstal nodig hebt om plezier aan het bakje te beleven. Maar weet ook dat dit hoe dan ook een radicale auto is die zeker niet voor iedereen is weggelegd, al is het maar vanwege de moeilijke instap.

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook