De tellerstand van een auto is een van de belangrijkste factoren bij het bepalen van de waarde van een voertuig. Een auto met een lage kilometerstand wordt doorgaans duurder verkocht dan een vergelijkbaar voertuig met meer kilometers. Juist deze waarde maakt tellerstanden kwetsbaar voor fraude. Fraudeurs draaien vaak de teller terug, vooral vlak voor de import van een voertuig, om het voertuig duurder te kunnen verkopen.
Nederlanders importeren graag auto’s uit Duitsland, maar lopen vaak tegen deze vorm van tellerfraude aan. Volgens cijfers die de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) - een soort koepelorganisatie van wat bij ons de DIV (Dienst Inschrijvingen) en GOCA (keuringen en rijbebewijs) doet - aan Gocar meedeelde, is 20% van de handel in auto-import besmet door deze onfrisse praktijk. De dienst zegt ook dat tellermisbruik veel vaker voorkomt bij import.
Advertentie – lees hieronder verder
België als eerste
De RDW neemt nu maatregelen, en dat komt vooral de occasiemarkt in ons land ten goede. Sinds 13 januari 2025 neemt de RDW namelijk ook de kilometerstanden van voertuigen uit België op in het Nederlandse kentekenregister. Dit besluit volgt na een succesvolle proef waaruit bleek dat de overname van Belgische tellerstanden een geknipte remedie is tegen sjoemelpraktijken. België wordt hiermee het eerste land waarvan de RDW de kilometerstanden methodisch opneemt en heeft dus een streepje voor op de grote Duitse markt (en andere), die voorlopig een blinde vlek blijft. De RDW geeft wel aan de mogelijkheden te onderzoeken om ook tellerstanden van voertuigen uit andere landen op te nemen.
In de praktijk krijgen Belgische voertuigen bij registratie in Nederland voortaan een oordeel over de reeks kilometerstanden. Als de standen niet oplopend zijn, ontvangt het voertuig het oordeel “Onlogisch”, wat direct een waarschuwing is voor potentiële kopers. Zijn de kilometerstanden wel oplopend, dan staat er te lezen: “Geen oordeel vanwege invoer”.
Dat laatste klinkt nogal terughoudend en overvoorzichtig, maar het is een veiligheidsmaatregel. Er kan alsnog geknoeid zijn met een auto uit België, als die een voorgeschiedenis heeft in een ander land - zoals Duitsland bijvoorbeeld. De RDW neemt dus het zekere voor het onzekere en wil zich niet binden aan een waterdichte garantie dat de tellerstand in orde is. Er zit dus nog een ontbrekende schakel in het systeem. Toch is dit een belangrijke stap richting meer transparantie op de handel in tweedehandsvoertuigen met Nederland. Deze vergroot niet alleen het vertrouwen van consumenten, maar draagt ook bij aan een eerlijkere markt.
Verdachte voertuigen herkennen
De Belgische kilometerstanden worden toegevoegd aan het zogenaamde RDW-Voertuigrapport, dat gratis beschikbaar is voor eigenaren en geïnteresseerde kopers. De nieuwe regeling biedt kopers van tweedehands auto’s meer zekerheid over de historie van een voertuig. Het rapport maakt het ook makkelijker om verdachte voertuigen te herkennen, wat het vertrouwen in occasies uit België zeker zal opkrikken. Bij fouten in de registratie kunnen eigenaren bovendien een correctie laten doorvoeren, zowel voor Nederlandse als Belgische tellerstanden.
Uiteraard kunnen Nederlandse kopers ook vertrouwen op de Car-Pass die gebaseerd is op de tellergeschiedenis tijdens de keuringen. Deze wordt ook afgprint op een speciaal ‘fraudebestendig’ papier. Maar dat kan alleen in het kader van een verkoop, niet voor een vrijblijvende verkenning van mogelijke auto’s vooraf. De databank van het RDW is dus een structurelere oplossing die bovendien makkelijker te raadplegen is omdat ze ook geautomatiseerd is. Het is duidelijk dat de digitale vooruitgang een steeds grotere rol zal spelen in het bestrijden van autozwendel.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be