De Nissan Skyline R32 GT-R wordt door liefhebbers van Japanse auto’s beschouwd als een van de beste sportwagens van eind jaren tachtig en is een zeldzaam en zeer gewild collector’s item. Maar dat heeft een team ingenieurs van Nissan niet tegengehouden om één exemplaar om te bouwen tot een elektrische auto.
Twee motoren
De originele 2.6 zescilinder-in-lijn benzinemotor met 280 pk werd vervangen door twee elektrische motoren met elk 215 pk (één op elke as). Hoewel de gewijzigde Skyline krachtiger is dan het oorspronkelijke model, zorgt het extra gewicht van de nieuwe motor ervoor dat de vermogen-gewichtsverhouding hetzelfde is als bij de originele bi-turbomotor.
Advertentie – lees hieronder verder
Te zwaar
Om de twee motoren te voeden, gebruikt de Skyline een batterijpakket van 62 kWh uit een Leaf Nismo RC racewagen. Volgens ingenieur Ryozo Hiraku, die de leiding had over het project, was de integratie van het batterijpakket niet eenvoudig door het gebrek aan ruimte in de coupé. Uiteindelijk maakt de elektrificatie de Japanse auto 366 kg zwaarder dan zijn oorspronkelijke versie.
Veel aanpassingen
Deze Skyline R32 GT-R, die onlangs onthuld werd op het Tokyo Auto Salon, heeft luidsprekers in het interieur die het geluid van de originele zescilinder nabootsen. Ook wordt de aanwezigheid van een versnellingsbak geïmiteerd via peddels achter het stuurwiel. De ingenieurs voegden twee Recaro-kuipstoelen toe, net als een digitaal display. De remmen leende de auto van de moderne GT-R R35 en hij staat nu op 18-duims velgen. Voor een betere wegligging is de Skyline R32 GT-R voorzien van een door Nismo ontwikkelde ophanging, inclusief Öhlins-dempers. De ontwikkeling gebeurde door de voormalige testrijder Hiroyoshi Kato.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be