Verkeersveiligheid

Camera’s tegen gsm-gebruik en duurdere boetes voor meerdere lichte overtredigen

De federale regering heeft een akkoord bereikt over het gebruik van camera’s die chauffeurs kunnen betrappen op gsm-gebruik achter het stuur. Deze maatregel is er slechts één van 32 die het nieuwe Verkeersveiligheidsplan bevat.

Geschreven door Joris Bosseloo | 13/11/2021

De Belgische overheid heeft beslist om nog meer dan vandaag veelvuldig gebruik te maken van geavanceerde technologie om overtreders te kunnen beboeten, waaronder camerasystemen die foto’s van bestuurders nemen, met als gevolg dat de politie zonder ter plaatse te zijn kan nagaan of persoon al dan niet aan het bellen of sms’en is (onder andere). In Nederland is men daar al langer mee bezig.

Een groot probleem

Dat rijden en terwijl op de smartphone tokkelen een groot probleem voor de verkeersveiligheid vormt, kan niemand meer ontkennen. Je hebt ongetwijfeld zelf al een auto of vrachtwagen zien zwalpen, om vervolgens vast te stellen dat de chauffeur daarvan de ogen naar beneden heeft gericht.

Er bestaat dan ook een groot draagvlak voor meer controle op gsm’en tijdens het rijden, en de technologie om die controles uit te voeren is “beschikbaar, getest en goedgekeurd”, aldus minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo).

In de praktijk zullen de vele ANPR-camera’s die ons land rijk is (en die aanvankelijk vooral bedoeld waren om criminelen en terroristen op te sporen) het zware werk verrichten, namelijk foto’s nemen van de voorruit (en dus van de bestuurder) alsook van van de kentekenplaat van het voertuig. Vermoedt het toestel – dankzij artificiële intelligentie (AI) – dat de persoon aan het bellen of dergelijke meer is, dan worden de beelden naar de politie gezonden, die op haar beurt een proces verbaal kan opstellen.

Big Brother wordt groter

ANPR

De vraag of zo’n camera van élk voertuig dat er langsrijdt een foto zal nemen, blijft voorlopig onbeantwoord. Het zou ook kunnen dat aanvankelijk enkel vrachtwagens geviseerd worden, net zoals dat het geval is bij de voorlopig enige superflitspaal in België. “Volgend jaar starten we met de pilootprojecten”, gaf Gilniket aan.

In ieder geval moet de regering nog een wettelijk kader voorzien voor de semi-automatische controles. De wetsvoorstellen liggen al klaar, maar er moet nog een hindernis overwonnen worden, namelijk die van de privacywetgeving.

Recidivisten zwaarder straffen

rechter

Minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open Vld) heeft het van zijn kant helemaal gehad met bestuurders die verschillende keren worden betrapt op te snel rijden, maar nooit een verhoging van het boetetarief krijgen. Recidivisten dus. “Wie systematisch 140 km/u rijdt, kan daar twintig keer mee van afkomen met een even hoge boete”, lezen we als citaat op HLN. Hij pleit daarom voor een ‘progressief systeem, ook voor lichte overtredingen die “slechts” een onmiddellijke inning opleveren’. De term ‘rijbewijs met punten’ neemt hij niet in de mond, maar reken er maar op dat de minister dat bedoelt.

Vincent Van Quickenborne

En ook minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V) laat van zich horen. Zij sprak de woorden “We doen het niet goed genoeg. De klassieke maatregelen volstaan niet meer”. Daarmee verwijst ze naar de toename van het aantal verkeersslachtoffers in ons land. Die zouden voor een deel te wijten zijn aan afleiding achter het stuur (door smartphones, onboard multimediastemen, enz.), maar ook aan de verhoging van het aantal fietsen, steps, druggebruikers en senioren in het verkeer.

Over die laatste groep wordt in recente termen veel gediscussieerd, meer bepaald over de vraag of zij vanaf een zekere leeftijd een verplichte rijcursus moet volgen of niet.

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's