Volgens verschillende media zou de prijs van nieuwe wagens de volgende jaren aanzienlijk stijgen. Maar wat gebeurt er als zo’n prijsstijging zich voordoet tussen je bestelling en de levering van het voertuig? Moet je in dat geval ‘extra’ betalen?
Prijs aangeven
In de overeenkomst die je met de garagist afsluit moet de totale prijs die je als consument moet betalen voor het voertuig aangegeven worden. Het moet daarbij gaan om de prijs met BTW en alle overige taksen en de kosten van alle diensten, die door jou als consument verplicht moeten worden bijbetaald.
Weet trouwens dat de garagist je maximaal 15 % voorschot mag vragen op het voertuig dat je bij hem koopt.
Advertentie – lees hieronder verder
Bindend
De prijs die je hierbij afsprak is ook bindend en dit zowel voor jou als voor de verkoper. Deze laatste kan dus geen prijsverhoging toepassen als de catalogusprijs zou stijgen tussen het moment van de bestelling en de levering van het voertuig, ook al gaat daar heel wat tijd over. Je garagist moet je de wagen dus leveren tegen de prijs die in de overeenkomst is vermeld.
Andere afspraken
Je garagist kan ook geen andere afspraken met je maken. Sterker nog, in de verkoopsvoorwaarden van de garagist moet zelfs expliciet vermeld worden dat de overeengekomen prijs niet herzienbaar is.
Neemt je garagist toch een clausule op waarin staat dat de overeengekomen prijs toch herzienbaar is en dit bv. in functie van de stijging van de catalogusprijs, dan zal die bepaling niet geldig zijn.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be