Mobiliteit

Brussel: Gulden-Vlieslaan wordt stadsboulevard (foto’s)

De Gulden-Vlieslaan en Waterloolaan veranderen de komende jaren radicaal van uitzicht. De auto’s moeten plaatsmaken voor voetgangers, zachte mobiliteit en ontspanning. (Copyright foto’s: kabinet Brussels staatssecretaris voor Stedenbouw en Erfgoed)

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 26 jul. 2022 | Leestijd: 4 min

In een mededeling heeft het kabinet van Brussels staatssecretaris voor Stedenbouw en Erfgoed Pascal Smet (Vooruit) bekendgemaakt dat de vergunningsaanvraag voor de herinrichting van de Waterloolaan en Gulden-Vlieslaan werd goedgekeurd. Dit project startte in 2018 en doorliep een lang overlegproces in samenspraak met de inwoners, de handelaars, de hotel- en parkinguitbaters en de verschillende gemeentelijke overheden. Zonder deze dialoog was het project er wellicht niet gekomen, want deze afstemming leidde tot een compromis.

Le quartier de la Toison d’Or va totalement changer de visage

Advertentie – lees hieronder verder

De beelden van het definitieve project tonen een radicaal ander uitzicht voor deze Brusselse hotspot. “De stad van morgen krijgt verder vorm. Voetgangers en fietsers komen hierbij op de eerste plaats. Met dit project gaan we naar een stad op mensenmaat. Met ook nog de heraanleg van het Schuman- en het Koningsplein in het vooruitzicht, wordt de hele wijk hertekend”, verklaarde Pascal Smet.

Hervorming Kleine Ring

Blijkbaar valt het project ook in de smaak bij Rudi Vervoort (PS), minister-president van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Volgens hem wordt er ruimte teruggegeven aan voetgangers. Een gelijkaardig geluid klinkt bij regionaal minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen), die verheugd is en met vertrouwen naar de toekomst kijkt, want de Gulden-Vlieslaan is een belangrijke economische as en het project biedt veel ruimte aan klanten, bezoekers en inwoners.

Le quartier de la Toison d’Or va totalement changer de visage

Vandaag domineren vooral beton en automobilisten het landschap van deze lanen. Het doel was om het onevenwicht weg te werken en te voorkomen dat één vervoersmiddel bijna alle andere verdringt. Men moest dus creatief en inclusief omspringen met een ruimte die zowel voor verkeer als ontspanning bestemd is. Het uitzicht van de Kleine Ring zal dus veranderen en aanzienlijk groener worden. Net als de périphérique in Parijs trouwens, die over enkele jaren getransformeerd wordt tot een stadsboulevard.

Tijdens de werken worden 47 bomen geplant. De toegang tot het Egmontpark wordt aangenamer gemaakt. Opnieuw ligt de focus op voetgangers en fietsers, terwijl de auto’s afstand moeten houden. Toch wordt de auto niet helemaal verbannen. Er blijven namelijk twee rijstroken tussen de Cliquet-rotonde en het Louizaplein, net als een brede rijstrook tussen Louiza en de Naamsepoort.

Le quartier de la Toison d’Or va totalement changer de visage

Dit vernieuwingsproject past uiteraard in de lijn die de regio hanteert om de openbare ruimte opnieuw in te richten en de stad terug te geven aan iedereen die er woont of leeft. Eerder konden we al gelijkaardige projecten ontdekken, zoals de transformatie van het einde van de A12 of de E40 tot een stadsboulevard of de herinrichting van de Europese wijk, meer bepaald van de Schuman-rotonde.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon