Brussel: Gulden-Vlieslaan wordt stadsboulevard (foto’s)

De Gulden-Vlieslaan en Waterloolaan veranderen de komende jaren radicaal van uitzicht. De auto’s moeten plaatsmaken voor voetgangers, zachte mobiliteit en ontspanning. (Copyright foto’s: kabinet Brussels staatssecretaris voor Stedenbouw en Erfgoed)

Gepubliceerd op 26 juli 2022
Leestijd : 3 min

Deel

Brussel: Gulden-Vlieslaan wordt stadsboulevard (foto’s)

In een mededeling heeft het kabinet van Brussels staatssecretaris voor Stedenbouw en Erfgoed Pascal Smet (Vooruit) bekendgemaakt dat de vergunningsaanvraag voor de herinrichting van de Waterloolaan en Gulden-Vlieslaan werd goedgekeurd. Dit project startte in 2018 en doorliep een lang overlegproces in samenspraak met de inwoners, de handelaars, de hotel- en parkinguitbaters en de verschillende gemeentelijke overheden. Zonder deze dialoog was het project er wellicht niet gekomen, want deze afstemming leidde tot een compromis.

toison_boulevard_2exist_projet

De beelden van het definitieve project tonen een radicaal ander uitzicht voor deze Brusselse hotspot. “De stad van morgen krijgt verder vorm. Voetgangers en fietsers komen hierbij op de eerste plaats. Met dit project gaan we naar een stad op mensenmaat. Met ook nog de heraanleg van het Schuman- en het Koningsplein in het vooruitzicht, wordt de hele wijk hertekend”, verklaarde Pascal Smet.

Hervorming Kleine Ring

Blijkbaar valt het project ook in de smaak bij Rudi Vervoort (PS), minister-president van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Volgens hem wordt er ruimte teruggegeven aan voetgangers. Een gelijkaardig geluid klinkt bij regionaal minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen), die verheugd is en met vertrouwen naar de toekomst kijkt, want de Gulden-Vlieslaan is een belangrijke economische as en het project biedt veel ruimte aan klanten, bezoekers en inwoners.

Advertentie – lees hieronder verder

toison_boulevard_3397

Vandaag domineren vooral beton en automobilisten het landschap van deze lanen. Het doel was om het onevenwicht weg te werken en te voorkomen dat één vervoersmiddel bijna alle andere verdringt. Men moest dus creatief en inclusief omspringen met een ruimte die zowel voor verkeer als ontspanning bestemd is. Het uitzicht van de Kleine Ring zal dus veranderen en aanzienlijk groener worden. Net als de périphérique in Parijs trouwens, die over enkele jaren getransformeerd wordt tot een stadsboulevard.

Tijdens de werken worden 47 bomen geplant. De toegang tot het Egmontpark wordt aangenamer gemaakt. Opnieuw ligt de focus op voetgangers en fietsers, terwijl de auto’s afstand moeten houden. Toch wordt de auto niet helemaal verbannen. Er blijven namelijk twee rijstroken tussen de Cliquet-rotonde en het Louizaplein, net als een brede rijstrook tussen Louiza en de Naamsepoort.

toison_boulevard_

Dit vernieuwingsproject past uiteraard in de lijn die de regio hanteert om de openbare ruimte opnieuw in te richten en de stad terug te geven aan iedereen die er woont of leeft. Eerder konden we al gelijkaardige projecten ontdekken, zoals de transformatie van het einde van de A12 of de E40 tot een stadsboulevard of de herinrichting van de Europese wijk, meer bepaald van de Schuman-rotonde.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.