Mobiliteit

Files: Waarom zijn ze erger dan voor Covid, ondanks het vele telewerken?

De Belgische wegen kampen met steeds zwaardere files, zelfs erger dan voor de Covid-periode, ondanks de toename van telewerk. Het Vias-instituut slaat alarm en waarschuwt dat de situatie de komende maanden nog verder kan verslechteren.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 4 okt. 2024 | Leestijd: 3 min

Het VIAS-instituut heeft verontrustende cijfers gepubliceerd over het Belgische verkeer in 2024. Vergeleken met 2020, vlak voor de pandemie, zijn de files duidelijk toegenomen, vooral rond de hoofdstad. Deze verrassende ontwikkeling roept vragen op over de werkelijke impact van telewerken op de reistijden.

123104

Advertentie – lees hieronder verder

Ochtendritten gedeclasseerd

GPS-metingen tonen aan dat de reistijden naar Brussel vanuit verschillende grote steden in Vlaanderen en Wallonië langer zijn geworden dan voor de pandemie, ondanks het toegenomen telewerken. Zo duurt de ochtendrit van Namen naar Brussel nu 76 minuten, vergeleken met 69,9 minuten in 2020. Dit betekent een stijging van bijna vijf minuten ten opzichte van vorig jaar, toen de reistijd 71,3 minuten was. Alleen de route Doornik-Brussel vertoont een lichte verbetering, maar op alle andere trajecten is de vertraging duidelijk merkbaar. Dit is iets wat veel automobilisten ongetwijfeld zullen hebben opgemerkt.

De voornaamste oorzaak is de steeds drukker wordende ochtendspits, die zelfs de situatie van de winter van 2020 overtreft. Het lijkt erop dat de gewoonten nauwelijks veranderd zijn.

Erger nog, de avondlijke terugritten hebben nog meer te lijden onder deze toename van de files. Retourreizen tussen Brussel en de grote steden in Vlaanderen of Wallonië vertonen een duidelijke toename van de reistijden. Gemiddeld doe je er tien tot vijftien minuten langer over doen dan in 2020. Dit komt doordat werknemers ‘s avonds minder flexibel zijn dan ‘s ochtends, wanneer ze (via telewerk) hun werkuren kunnen verschuiven. s Avonds moeten kinderen van school worden opgehaald, moeten er boodschappen worden gedaan, moet er worden gekookt, enzovoort.

Levensgewoontes zijn echter niet de enige boosdoener. VIAS wijst vooral op de toename van wegenwerken, met name in en rond Brussel, als een belangrijke oorzaak van de files. Ook het weer speelt een rol: zware regenval beïnvloedt het rijgedrag, waarbij automobilisten hun veiligheidsafstanden vergroten, wat onvermijdelijk leidt tot vertragingen. Bovendien blijft de Belgische bevolking groeien, wat zorgt voor een toenemend aantal voertuigen op de wegen.

22123

Telewerken: geen wondermiddel? 

Hoewel telewerken wijdverspreid is, blijkt het niet voldoende om de files echt te verminderen. Veel werknemers combineren thuiswerken nu met ritten naar kantoor midden op de dag, wat de verkeersdrukte alleen verplaatst, maar niet verlicht. Zoals eerder genoemd, zijn de ochtendfiles gelijkmatiger verdeeld, maar ‘s avonds blijft het druk, aangezien iedereen op hetzelfde moment huiswaarts keert.

De komende weken beloven weinig beterschap. De herfst brengt nattere, slechtere verkeersomstandigheden met zich mee, wat onvermijdelijk zal leiden tot meer ongevallen en langere files. Dit roept vragen op over de effectiviteit van telewerken en alternatieve mobiliteitsoplossingen, die voorlopig weinig resultaat lijken te hebben. Moeten automobilisten zich voorbereiden op nog meer geduld op de weg?

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon