Ongevallen met elektrische steps zijn de afgelopen tijd sterk toegenomen en zijn helaas soms zeer ernstig, omdat deze voertuigen hoge snelheden kunnen bereiken. Het is niet ongebruikelijk dat die ongevallen leiden tot chirurgische ingrepen en ernstige gevolgen kunnen hebben voor slachtoffers van deze ongevallen. In deze context zijn ook voetgangers bijzonder kwetsbaar, omdat het snelheidsverschil tussen wandelen en steps aanzienlijk is (6 km/u versus 25 km/u).
Deze alarmerende situatie heeft de gemeente Sint-Gillis in Brussel er net toe aangezet om verhuurbedrijven te verplichten de snelheid van steps in voetgangerszones te beperken. Die is nu beperkt tot 8 km/u, wat eigenlijk 2 km/u meer is dan wettelijk toegestaan. Sinds afgelopen zomer is het gebruik van steps namelijk gereguleerd: je moet minimum 16 jaar zijn, het is verboden om met twee te rijden, de maximale snelheid bedraagt 25 km/u en 6 km/u in een voetgangerszone.
Een gewestelijk decreet in voorbereiding
Men kan zich afvragen waarom de gemeente Sint-Gillis de enige entiteit is die maatregelen neemt om die snelheidsverlaging in voetgangerszones af te dwingen. In feite wachten ook de andere gemeenten op een verordening, die moet komen via een gewestelijk decreet waarvan de validatie nog moet worden afgewacht.
Advertentie – lees hieronder verder
Er is echter een echte urgentie. Volgens Brussel-Mobiliteit raakten in 2021 410 stepgebruikers gewond, een stijging van 195% ten opzichte van de periode 2019-2020. Bovendien stierf 3% van de betrokkenen bij deze ongevallen. Dit is uiteraard het gevolg van gevaarlijk rijgedrag, dat ook kinderen en ouderen bedreigt.
Deze snelheidslimiet is niet het enige initiatief. De gemeente Sint-Gillis zal ook parkeerplaatsen inrichten, terwijl bepaalde openbare ruimtes zoals parken verboden zullen zijn voor steps.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be