Met de trein reizen wordt nóg duurder: “BTW moet naar nul”

De NMBS heeft zopas bekendgemaakt dat het vanaf 1 februari 2023 alweer duurder wordt om de trein te nemen. “Een moeilijke maar noodzakelijke beslissing”, aldus de raad van bestuur van de spoorwegmaatschappij. Niet iedereen is het daar mee eens.

Gepubliceerd op 28 oktober 2022
Leestijd : 4 min

Deel

Met de trein reizen wordt nóg duurder: “BTW moet naar nul”

Een treinkaartje gaat gemiddeld 8,73% duurder worden, zo meldt de NMBS. Deze prijsstijging zal slechts een beperkt deel van de stijging van de exploitatiekosten dekken, beweert de spoorwegmaatschappij. Er is ook sprake van een gedifferentieerd tariefsysteem, afhankelijk van het tijdstip waarop de trein rijdt en zelfs van het profiel van de passagier.

De NMBS claimt “gedwongen” te zijn haar tarieven aan te passen als gevolg van de hoge inflatie en de energieprijzen. De hogere prijzen zijn gekoppeld aan de gezondheidsindex, doch in mindere mate voor jongeren en senioren. Concreet zal een ticket voor 65-plussers vanaf februari 7,80 euro kosten (+0,60 euro) en eentje voor jongeren onder de 26 jaar 7,10 euro (+0,50 euro). Een standaard tienrittenkaart (“Standard Multi“) wordt maar liefst 9 euro duurder (tot 93 euro voor een digitaal en 96 euro voor een papieren ticket).

De prijzen voor woon-werk– en schoolabonnementen, gedeeltelijk gekoppeld aan de gezondheidsindex, gaan met 9,73% de hoogte in. Het extra procent (ten opzichte van 8,73%) zou te maken hebben met bepaalde stiptheidsdoelstellingen, aldus de NMBS.

De vervoersmaatschappij benadrukt meer dan eens dat er geen andere keuze is, met de hoge energieprijzen in het achterhoofd. Met 3.800 treinen per dag betreft het nu eenmaal de grootste elektriciteitsverbruiker van België. “Het komende jaar alleen al zal onze stroomfactuur 200 miljoen euro hoger liggen dan in 2022″, zo wordt gesteld. “Reken daarbij de indexering van de lonen, want ook dat heeft een grote impact.”

Ondanks de net aangehaalde prijsverhogingen hoopt de NMBS om in 2023 niet minder maar net meer reizigers te verwelkomen. De huidige bezettingsgraad bedraagt 93% vergeleken met die van 2019, zo wordt gezegd. Men zal naar eigen zeggen alles in het werk stellen om nieuwe klanten aan te trekken en treinreizen aantrekkelijk te (blijven) maken.

Advertentie – lees hieronder verder

Men is daarom bezig met de ontwikkeling van nieuwe tariefformules, die zullen worden aangepast aan het tijdstip van de reis (tijdens de spits- of daluren), alsook aan het profiel van de passagier. De bedoeling is om bijvoorbeeld jongeren en senioren in grote getale voor het spoor te laten kiezen. De speciale prijsformules wat dat betreft, hoef je echter niet voor 2024 te verwachten, bevestigde Sophie Dutordoir, CEO van de NMBS, al aan de Kamer.

“Slecht signaal”

Georges-Gilkinet

Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) heeft al gereageerd op de aankondiging. Hij vindt het een slecht signaal van de NMBS en pleit voor een complete afschaffing van de BTW op vervoersbewijzen.

“Terwijl Belgen geconfronteerd worden met een ongekende energiecrisis en alles in het werk wordt gesteld om meer reizigers naar het spoor te lokken, vooral om een antwoord te bieden op de klimaatcrisis, gebeurt zoiets”, aldus de minister in een reactie aan Belga. “Er moeten oplossingen komen die de stijging van de kosten van de NMBS niet alleen op de schouders van de gebruikers leggen. Ik pleit ervoor om de taksen op treinkaartjes tot nul te verlagen”.

En er komt ook kritiek uit een andere hoek, zoals van de vzw Navetteurs.be. “We hebben gemengde gevoelens over de beslissing om de tarieven in 2023 te verhogen. We zitten een beetje tussen twee vuren wat deze beslissing betreft”, zei woordvoerder Gery Baele. “Aan de ene kant begrijpen we de noodzaak om de tarieven te verhogen, omdat er geld nodig is om de dienstverlening voort te zetten, maar aan de andere kant, als we zien welke diensten momenteel worden aangeboden en dan vooral met de vele vertragingen, vermoeden we dat de aankondiging bij sommige pendelaars niet in goede aarde zal vallen. Vooral bij degenen die hun treintickets zelf moeten betalen.”

Ten slotte is de vereniging TreinTramBus niet opgezet met de beslissing van de NMBS. “Automobilisten kunnen profiteren van een verlaging van de accijnzen op brandstofprijzen, maar treinreizigers blijkbaar niet”, gaf Kees Smilde aan. “Hopelijk wordt de door George Gilkinet bepleite afschaffing van de BTW spoedig ingevoerd, want dit zou de last voor reizigers verlichten.”

Bron: Belga

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Joris Bosseloo Content & Community Manager / Chief Editor

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Politiek
Verdachte geldstromen vanuit de voormalige Waalse regering voor financiering lijnbussen?

Heeft de vorige Waalse gewestregering verdachte geldtransfers gedaan om de gratis diensten van de openbare vervoersmaatschappij TEC te financieren? De nieuwe Waalse minister van Mobiliteit trekt aan de bel: hij ontdekte dat 56 miljoen euro uit het budget voor overstromingen van 2021 werd gehaald en aangevuld met … geld bedoeld voor wegenrenovatie!

Deze week 3 min
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.