De FOD Mobiliteit maakte de resultaten bekend van haar inmiddels traditionele enquête over het woon-werkverkeer. Die werd uitgevoerd tussen 1 juli 2021 en 31 januari 2022 bij bijna 4.000 private en publieke werkgevers (bedrijven met meer dan 100 werknemers) die meer dan 1,6 miljoen werknemers in België vertegenwoordigen.
Een eerste constatatie: de forse toename van het fietsgebruik. Dit aandeel steeg tussen 2017 en 2021 met +26%. De fiets verleidt nu al een op zeven werknemers. Logischerwijs wordt hij vooral gebruikt door mensen die in steden wonen. Maar er zijn ook aanzienlijke regionale verschillen: zo gebruikt 20,8% van de Vlamingen de fiets om naar het werk te gaan (+21,9% tussen 2017 en 2021), maar slechts 7,2% van de Brusselaars (een stijging van +65,5% in dezelfde periode) en 2,4% van de Walen (een stijging van +49,7%). Voor Wallonië merken we op dat elektrische fietsen en speedpedelecs een belangrijke rol hebben gespeeld in deze ontwikkeling, ook al gebruiken de Vlamingen nog steeds twee keer zoveel de fiets als de Walen.
Openbaar vervoer gemeden
Volgens de FOD Mobiliteit heeft het openbaar vervoer zwaar geleden onder de gezondheidscrisis en de opkomst van structureel telewerken, en dan vooral de trein. De daling bedraagt –11,5% over de afgelopen 5 jaar voor het spoor en –6% voor de metro, de tram en de bus. Brusselaars maken het meest gebruik van het openbaar vervoer. Logisch, want in deze metropool is dat het meest ontwikkeld: 50% van de werknemers in de hoofdstad gebruiken het openbaar vervoer, tegenover slechts 9% in Vlaanderen en 8% in Wallonië.
Advertentie – lees hieronder verder
De auto houdt stand
En de auto in dit verhaal? Hij houdt stand en wint zelfs terrein in Wallonië. In totaal verloor de auto tussen 2017 en 2021 slechts -0,6% in het woon-werkverkeer. De Brusselaars maken er het minst gebruik van (36,6% van de verplaatsingen), ook al is er over 5 jaar toch ook een stijging genoteerd (+1,2%). In Wallonië geven werknemers in 84,7% van de gevallen de voorkeur aan de auto (+1,7%), terwijl 66,7% hem gebruikt in Vlaanderen, de enige regio die een daling noteert (-1,3%). Carpoolen daarentegen stort in: het vertegenwoordigt 2,4% van het woon-werkverkeer in Wallonië (-23% in 5 jaar), 1,8% in Vlaanderen (-30,1%) en 1,1% in Brussel (-17,8%).
De explosie van telewerken heeft het mogelijk gemaakt om het aantal vermeden verplaatsingen met 6 (in 4 jaar) te vermenigvuldigen. Volgens de FOD zou 20% van het woon-werkverkeer kunnen worden vermeden als alle werknemers één keer per week telewerken. Wellicht zou dit een positieve invloed hebben op de files. Maar toch is dat iets te simpel, omdat het aantal dagelijks afgelegde kilometers de facto niet zou afnemen, omdat er altijd andere redenen zijn om zich te verplaatsen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be