In de hele energietransitie speelt het aan de kant zetten van de auto ten voordele van het openbaar vervoer een belangrijke rol. Waarom ook niet, want het openbaar vervoer kan de dagelijkse bevolkingsstromen inderdaad efficiënt en ecologischer volbrengen. Op voorwaarde echter dat het openbaar vervoersnet betrouwbaar en degelijk uitgebouwd is, met een dekking tot in alle uithoeken van het land en een ruime uurregeling, zodat je steeds thuis geraakt, ook in de vroege of laten uren. Op dit vlak is er nog heel wat werk nodig in ons land, dat weten we allemaal.
Daarom is een recente studie van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in Nederlandinteressant. Het openbaar vervoersnet is bij onze noorderburen namelijk veel ruimer en beter uitgebouwd en geniet er een zeer goede reputatie. Dus zou je verwachten dat de keuze voor het openbaar vervoer het meest aangewezen is voor allerhande verplaatsingen, zowel privé als professioneel.
Bereikbaarheidsanalyse is duidelijk
Verrassend genoeg is dat niet het geval, zoals blijkt uit een bereikbaarheidsanalyse van het PBL, die inzicht moest geven in welke mate Nederlanders toegang hebben tot voorzieningen en banen. Wie in Nederland geen gebruik kan maken van een auto, kan grote delen van het land ook met het openbaar vervoer prima bereiken. Maar toch is de auto met voorsprong het meest optimale vervoermiddel in Nederland, concludeert het PBL.
Advertentie – lees hieronder verder
Uit de bereikbaarheidsanalyse blijkt ook dat zelfs in spitsuren de auto de beste toegang tot voorzieningen verschaft, terwijl in de daluren die bereikbaarheid nog hoger is. Wie volledig aangewezen is op het openbaar vervoer, heeft volgens deze studie ‘aanzienlijk’ minder eenvoudig toegang tot voorzieningen, zeker in landelijke gebieden of aan de rand van de stad. Een bijkomend nadeel van het openbaar vervoer is dat de bereikbaarheid ermee in de daluren kleiner wordt, omdat er dan veelal minder treinen, bussen en trams rijden. PBL merkt ook op dat de fiets enkel een alternatief is in en rond de grote stadscentra.
Ouderen en jongeren in de kou
Het PBL illustreert zijn bevindingen met enkele concrete voorbeelden met ouderen en jongeren. Zo zou 30% van de ouderen die in een landelijk gebied, in dorpen of in stadsrand wonen binnen een half uur geen ziekenhuis kunnen bereiken als ze geen beschikking over een auto hebben, terwijl voor 12% dit zelfs niet lukt binnen 45 minuten. Voor jonge Nederlanders zou de beschikbaarheid van een auto via hun ouders ook een sterke invloed hebben op hun schoolkeuze, aangezien het openbaar vervoer of de fiets in vele gevallen geen alternatief biedt door de grotere afstanden.
Werken aan praktische oplossingen
De conclusie is dat het mobiliteitsdebat zich meer moet richten op praktische oplossingen. De meeste mensen willen waarschijnlijk wel bij voorkeur met het openbaar vervoer reizen, op voorwaarde dat dit het betere alternatief is vergeleken met de andere vervoermodi, waaronder de auto. Maar dan moet dat openbaar vervoer minstens even snel zijn, op alle uren van de dag werken, stipt rijden en ook liefst goedkoper zijn. En aangezien dat nog niet het geval is in Nederland – toch een van de betere landen op dit vlak – , kan je moeilijk wonderen verwachten in België, waar nog meer veel werk aan de winkel is om een degelijk openbaar vervoer uit te bouwen. Dat is jammer genoeg de realiteit…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be