Elk jaar weer rijst de vraag of je nu best overgaat op winterbanden of 4-seizoensbanden. Moet je ze effectief monteren? Welke kies je? Waar en hoe sla je ze op? Touring zet het allemaal op een rijtje!
Zijn winterbanden echt zinvol? Het antwoord luidt als volgt: onder 7°C, zorgt de samenstelling van winterbanden – zachte mix van rubber en silicium – voor een betere elasticiteit van de groeven. De grip op het wegdek is dus veel beter zowel bij versnelling als bij het remmen.
Wist je trouwens dat de remafstand tijdens de herfst en de winter soms vermenigvuldigd wordt met 8? Alles zal afhangen van:
de staat en de samenstelling van het wegdek zoals bijvoorbeeld beton, asfalt, …
de weersomstandigheden: droog, regen, sneeuw, ijzel, …
de staat van de autobanden: nieuw, versleten, een al dan niet correcte bandenspanning, …
het type band: winter, zomer, all seasons.
Advertentie – lees hieronder verder
Winterbanden, sneeuwbanden, 4-seizoensbanden: waarin verschillen ze van elkaar?
Je weet nu dat winterbanden een betere grip hebben op het wegdek onder 7°C. Maar hoe zit het met 4-seizoensbanden? Best wel een moeilijk compromis voor dat type banden omdat de nodige flexibiliteit onder 7°C niet echt compatibel is met de weerstand tegen hogere temperaturen. Onderstaande vergelijkende tabel geeft hierover meer duidelijkheid:
4-seizoensbanden: een mogelijkheid maar niet echt ideaal
Zomer- en winterbanden afwisselen is kortom de ideale oplossing. Deze twee types banden zijn gewoonweg beter dan 4-seizoensbanden. Betekent dit dan dat je de 4-seizoensbanden in de vergeetput moet gooien? Nee, op voorwaarde dat ze min of meer overeenstemmen met dit profiel:
je verblijft steeds in onze gematigde klimaatzone.
weinig of geen sneeuw en niet te hoge temperaturen in de zomer.
je legt niet meer dan 20.000 km af per jaar aangezien all season banden sneller verslijten dan zomerbanden.
je hebt een gelimiteerd budget en kan je moeilijk veroorloven om twee sets banden aan te kopen en voor de zomer of de winter van bandenset te wisselen.
Zomer- en winterbanden: welk budget moet je voorzien?
Winterbanden vertegenwoordigen een meerkost (van gemiddeld 500 tot € 1.000), maar zijn een weldoordachte aankoop. Een extra set velgen aankopen is ideaal zodat je de winterbanden erop kunt laten monteren. Je kunt ermee rijden zolang de weersomstandigheden gunstig zijn en intussen bespaar je het gebruik van je zomerbanden. Wat de keuze betreft, moet je rekening houden met de vereiste afmetingen die betrekking hebben op je voertuig. Die afmetingen vind je in de gebruiksaanwijzing.
De testen bevestigen het: bekende bandenfabrikanten zijn efficiënter
Nu rest je nog het juiste merk te kiezen. Naar onze mening kies je het best voor een bekend merk. De prijs ligt iets hoger omdat de prestaties op de weg meestal beter zijn. Elk jaar publiceren onze buitenlandse collega’s zoals het ADAC (Duitsland) en het TCS (Zwitserland) de testprestaties van winterbanden. Wij delen die informatie graag met jou.
De prestaties voor 2017 zijn net gepubliceerd. Aan de top staat de Continental ContiWinter voor de Dimensions 195/65/15, gevolgd door de Kleber Krisalp, de Dunlop Winter Response en de GoodYear Ultra Grip. Voor de afmetingen 205/65/16 bestaat de top 3 uit de Dunlop, de BF Goodrich en de GoodYear. Voor de all season banden haalt de Michelin CrossClimate de bovenhand, ver voor de Vredestein Quatrac, de GoodYear Vector4 en de Pirelli Cinturato.
Wat als je toch de voorkeur geeft aan 4-seizoensbanden?
De Michelin CrossClimate komt, volgens onze Zwitserse collega’s, het dichtst in de buurt voor wie niet wil wisselen van zomer- naar winterbanden. Toch is de elasticiteit van de groeven van zomer- en winterbanden kwalitatief veel hoger dan bij 4- seizoensbanden.
Je banden correct gebruiken
Monteer vier identieke banden voor de garantie van een goed rijgedrag.
Monteer nooit twee winterbanden op de ene as en twee zomerbanden op de andere as: het risico op een ongeval is maximaal!
Check de bandenspanning regelmatig, altijd in koude toestand. Zo vermijd je voortijdige slijtage et win je aan grip!
Check de diepte van de profielen regelmatig na: een nieuwe band beschikt over een groefdiepte van 8 mm. Bij 6 mm wordt de remafstand op een besneeuwd wegdek 20% langer, bij 4 mm 50% en tot 70% bij slechts 2 mm diepte!
Over het algemeen hebben nieuwe banden, en winterbanden in het bijzonder, een inlooptijd nodig over een afstand van +/- 150 km aan een gematigde snelheid om volledig efficiënt te zijn.
Een band verslijt ook als je niet rijdt. Reken op een levensduur van maximaal zes jaar zelfs met een lage kilometerstand.
Let op de fabrieksdatum vertegenwoordigd door de ‘DOT’ code op de banden: DOT 1217 betekent dat de band tijdens de 12e week van 2017 werd vervaardigd.
Weet, ten slotte, dat het ABS-systeem (antiblokkeersysteem), zelfs in een wagen dat voorzien is van winterbanden, een aanzienlijk langere remafstand nodig heeft bij ijzel of sneeuw.
Al dan niet opslaan?
Sommige garages slaan je zomer-/winterbanden op. Deze dienst is bijna altijd betalend. Als je je banden thuis opslaat, neem dan enkele voorzorgen:
Reinig en droog de banden en velgen grondig voor je ze in een droge en milde omgeving opslaat.
Banden gemonteerd op velgen: bewaar ze liggend, opgehoopt of hang ze op aan haken.
Zonder velgen: laat de banden rechtop staan en geef ze maandelijks een kwartdraai. Zo vermijd je vervorming.
Reis je in Europa?
Bij onze buurlanden zijn niet altijd dezelfde regels van toepassing als het over verkeersveiligheid gaat in het algemeen en in het bijzonder over het gebruik van zomer- en winterbanden. In Duistland of Luxemburg bijvoorbeeld, zijn winterbanden verplicht. Is je auto niet van een winteruitrusting voorzien, dan kan je een boete oplopen.
Op onze website vind je een actueel overzicht per land:
in Luxemburg
in Frankrijk
in Duitsland
in Zwitserland
in Oostenrijk
in Italië
Lees ook:
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be