Aan zijn kleine wielen, zijn T-vormige frame en zijn gebogen zitting herken je een Honda Dax onmiddellijk. Gelanceerd in 1969, werd hij verkocht met een viertakt eencilinder motor van 50 of 70 cc, geërfd van de Super Cub. Hij was ook zeer compact, met de bijzonderheid dat zijn stuur in twee delen kon worden opgevouwen, waardoor hij gemakkelijk te vervoeren was.
Dat was niet de enige bijzonderheid: om een Dax makkelijker in de stad te kunnen gebruiken, gaf Honda hem een centrifugaalkoppeling die het mogelijk maakt in de 1ste versnelling te blijven wanneer de bestuurder bijvoorbeeld aan een verkeerslicht stilstond. Bovendien was een Dax dankzij zijn lage gewicht (65 kg) zeer wendbaar en responsief, alweer kenmerken die hem zo succesvol hebben gemaakt.
In 1999 rolde het laatste model van de productielijn, maar dat betekende niet het einde van de productie van deze motorfiets, die op grote schaal werd gekopieerd door tal van Chinese fabrikanten.
Comeback van jewelste
Advertentie – lees hieronder verder
Zich bewust van de populariteit van de Dax, wilde Honda deze tweewieler nieuw leven inblazen en daar werd best wat tijd en moeite in gestoken. De nieuwe versie is gezegend met een enkel frame van geperst staal, het chassis is met zijn tijd meegegaan en er tekenen 12 inch wielen, een omgekeerde vork (31 mm) en een 125 cc-motor met elektronische injectie present.
De nieuwe Honda Dax ontwikkelt 9 pk aan vermogen en 11 Nm koppel. Schakelen, doe je met een handgeschakelde vierversnellingsbak met centrifugaalkoppeling – zoals bij de Dax van weleer! Heel modern zijn dan weer de LED-koplamp en de digitale teller. Dit beestje is ook nog steeds relatief licht (107 kg) en hij rijdt ongeveer 240 km ver met een tank van 3,8 liter.
Zijn topsnelheid bedraagt een aardige 90 km/u en stopkracht wordt verzekerd door 220 mm schijfremmen achter en 190 mm voor. ABS doet eveneens zijn duit in het zakje voor meer veiligheid.
Hoeveel?
De gloednieuwe Dax wordt vanaf deze zomer verkocht in ‘Pearl Nebula’ rood en ‘Pearl Cadet’ grijs, maar zijn prijs werd nog niet bekendgemaakt. Toch gokken we op een tarief van om en bij 4.000 euro, rekening houdend met het feit dat de Monkey en de MSX Grom in die categorie zitten. Begin al maar te sparen…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be