“Leuk weetje: in totaal zijn er elf stuurknopjes aan de linkerkant en drie aan de rechterkant. Je begrijpt dus wel dat het tijdens deze eerste testrit af en toe wat zoeken is.”
Vooraleer ik vertrek, neem ik de tijd om het 5,7” TFT schermpje, oftewel de hersenen van deze hi-tech toerfiets, te bestuderen. Rijmodi, radio, dynamisch ESA, bochten-ABS,… het zijn maar enkele van de vele snufjes die ik terugvind. Zoals gewoonlijk zien we aan de linkerstuurhelft BMW’s wiel-knop om in combinatie met nog enkele andere stuurknoppen de boordcomputer te bedienen. Leuk weetje: in totaal zijn er elf stuurknopjes aan de linkerkant en drie aan de rechterkant. Je begrijpt dus wel dat het tijdens deze eerste testrit af en toe wat zoeken is. En dan hebben we het nog niet over de optionele extra’s gehad zoals Keyless ride, Centrale vergrendeling, Valbaren en treeplanken, LED-verstralers, Adaptieve Xenon koplampen met Dynamic Leveling, Gearshift Assist Pro, Hill Start Control, Reverse Assist en ga zo maar door. De meeste opties zijn beschikbaar in pakketten, sommige apart.
Als sommige van deze snufjes nogal overbodig klinken, dan moet ik zeggen dat het in eerste instantie ook zo aanvoelt. Maar langs de andere kant blijft de K1600B in de eerste plaats een luxemotor, en luxe went snel. Dus nog voor de eerste 50 (regenachtige) kilometers achter de rug zijn, ben ik bijvoorbeeld erg tevreden met o.a. de handvat- en zadelverwarming of de radio die zorgt voor een streepje muziek op de achtergrond. Ook de Reverse Assist is een enorm gemak bij het parkeren of manoeuvreren, al vergt dit wel enige oefening. Nadat je de motor in neutraal zet, druk je op de R-knop op de linkerstuurhelft om vervolgens met je startknop gas te geven en tegen max. 7 km/u achteruit te rijden. Sneller dan dat wil je trouwens ook niet achteruitrijden met 336kg Duits roestvrij staal tussen de benen.
Advertentie – lees hieronder verder
“Telkens opnieuw ben ik onder de indruk van de prachtige soundtrack die de BMW-techniekers uit de zespitter wisten te toveren.”
Wanneer we een eerste strook bochtig asfalt tegenkomen, gaat de radio af en is het tijd om de dynamische capaciteiten van de K1600B af te tasten. Te beginnen met de zescilinder die onveranderd bleef tegenover de K1600GT waar ik in het verleden reeds enkele duizenden kilometers aflegde. Telkens opnieuw ben ik onder de indruk van de prachtige soundtrack die de BMW-techniekers uit de zespitter wisten te toveren. En ook de manier waarop de toerentellernaald pijlsnel naar de limiet van 7.500 o.p.m. klimt is indrukwekkend. Zeker met de rijmodus in ‘Dynamic’ is de K1600 een echte sportieveling die ondanks wat overgewicht niet terugdeinst voor een potje knallen.
Scherpe kantjes
De enige twee puntjes waar je rekening mee moet houden, zijn de gasrespons en de motorrem die beide eerder moeilijk in te schatten zijn. Je went er uiteraard wel aan, al blijf ik het vreemd vinden dat er veel motorrem zit tussen de 4.500 – 3.000 o.p.m., maar dat de motor vlot doorbolt bij 2.000 toeren. Daarbij komt zoals gezegd de gasrespons die vooral bij het initieel opendraaien van de gas moeilijk te controleren is. Het voelt aan alsof er wat vrije slag op het gashendel zit, waardoor je verder doordraait en plotseling al te veel gas aan het geven bent. Zeker bij het wegrijden, hoor ik dat ik in ons groepje testrijders niet de enige ben die hier last van ondervindt. Tel daarbij nog de extreem luide versnellingsbak en dan klasseer ik deze zescilinder in de categorie ‘love it or hate it’. Of je valt voor z’n prestaties, geluid en zijdezachte motorkarakter onderin, of je stoort je de hele tijd aan z’n scherpe kantjes.
Gelukkig is er nog het rijwielgedeelte, waar ik enkel maar positief over kan zijn. De mix van een lange wielbasis, het Bridgestone rubber en BMW’s ESA-Road of ESA-Cruise is heerlijk. Je krijgt veel vertrouwen in de bochten en aan stabiliteit is er nooit gebrek – zoals het hoort op een toerbak van dit kaliber. Daarbovenop is het rijcomfort uitstekend, ook al is deze lage cruiser een stuk strakker gedempt dan de GT of GTL. Hobbels en bobbels worden zonder problemen door de vering verteerd en voor zo’n zware machine komt de K1600B verdraaid vinnig voor de dag. Niet dat ik er meteen een Gymkhana wedstrijd mee wil rijden, al zijn zelfs de krapste haarspeldbochten een fluitje van een cent. En wie denkt dat de K1600B indruk maakt met zijn bochtenwerk, wordt pas helemaal weggeblazen op de snelweg. Of ken je nog een andere bagger die als een raket naar de 200km/u accelereert om er dan nog wat schepjes bovenop te doen? Toegegeven, dan buig je best een beetje voorover, want zelfs in de hoogste stand leidde het halve windscherm redelijk wat rijwind naar mijn helm (en met 1m73 ben ik al niet de grootste).
De Afrekening
Je hebt het ondertussen hopelijk wel door: deze K1600B hoort in een klasse apart. Zijn technologie en sportieve prestaties zetten het hele bagger-segment en een groot deel van het toersegment in de schaduw, al kan je je uiteraard afvragen in hoeverre het wel écht een bagger is? Ik kan me moeilijk voorstellen dat een Indian- of Harley-rijder overstag zal gaan voor deze Beierse schone, al zouden ze het eigenlijk wel eens moeten proberen. Qua looks en prestaties is het dan wel iets compleet verschillends, maar voor de vanafprijs van 23.100 euro (BE) en 25.950 (NL) kan ik niet meteen een toermotor voorstellen die sportief plezier, comfort en de bagger-styling zo goed combineert.
Dashboard
Er zijn te veel knopjes, menu’s en opties om op te noemen, maar op één of andere manier is BMW er toch in geslaagd om alles intuïtief te doen aanvoelen. Eén dag is eigenlijk te kort om gewend te raken aan zo’n uitgebreid systeem, al kon ik aan het eind van de dag vlot de vering en motormodi regelen, van radiozender veranderen of de temperatuur van m’n zadel aanpassen. De tractiecontrole uitzetten was net iets moeilijker…maar wie zoekt, vindt!
Zijkoffers
Of ze mooi zijn, mag u zelf beslissen, al vond ik ze vooral handig. BMW’s vergrendelingssysteem is erg praktisch en de afwerkingsgraad van deze koffers ligt een pak hoger dan van de gemiddelde aftermarket-koffer. Daarbij komt nog dat de LED achterlichten er mooi in verwerkt zijn. Met 37l zijn ze wel niet geweldig groot, dus voor verre reizen ben je aangewezen op een extra roltas. Ook de optionele binnentassen zijn een aanrader, want je kan de koffers niet afnemen.
Remmen
De remmen van BMW’s K1600-reeks zijn zo krachtig dat ze een bloedsnelle machine van meer dan 300 kilo keer op keer veilig tot stilstand te krijgen. De bijtkracht is misschien niet zo indrukwekkend, al zijn de techniekers er wel in geslaagd om een remsysteem te ontwikkelen dat perfect doseerbaar is en waarmee zowel de meeste luie toeristen als haastige pendelaars aan hun trekken komen. Een voltreffer dus.
BMW K1600B Bagger
Motor: 1.649cc, 4 kl./cil, lucht-/vloeistofgekoelde zes-in-lijn
Max. vermogen: 160 pk/7.750 o.p.m
Max. koppel: 175 Nm/5.250 o.p.m
Transmissie: zesbak, cardan
Frame: gietalu brugframe met motor als dragend onderdeel
Voorvering: Duolever, semi-actieve Sachs monoshock, veerweg 115mm
Achtervering: Paralever, semi-actieve Sachs monoshock met regelbare veervoorspanning en uitgaande demping, veerweg 125mm
Voorrem: 320 mm schijven met 4zuigerremklauwen, ABS
Achterrem: 320 mm schijf met 2zuigerklauw, ABS
Banden voor/achter: 120/70-R17 / 190/55-R17
Rijklaargewicht: 336 kg
Zithoogte: 780 mm
Tankinhoud: 26,5 l
Kleuren: Blackstorm Metallic
Prijs België: € 23.100 ,00
Prijs Nederland: € 25.950,00
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be