“Daar was ze dan, luid het centrum van de aandacht, volledig uit de bol aan het gaan. Maar niet met mij…”
En toen was er Fly Low III, het door MaxxMoto ondersteunde, populaire motorevenement in Brugge. Na elkaar meer dan een maand niet gezien te hebben, zouden we herenigd worden. Tussen de vele Ducati Scramblers en druk met mijn eigen werkzaamheden had ik ze zelfs niet zien arriveren. Ik merkte ze pas op toen er plots gejoel ontstond op de parking en er voor de eerste keer die dag een dikke wolk witte rook opsteeg uit de burn out container. Daar was ze dan, luid het centrum van de aandacht, volledig uit de bol aan het gaan. Niet met mij, maar met een familielid. Moet kunnen op een feestje, maar een paar uur later hetzelfde scenario zich herhaalt, begint het toch wat op losbandig gedrag te lijken.
Twee keer gebeurde er iets in de burn out pit, twee keer was ze erbij betrokken. “Zijn we dan eens weg?” Nog steeds volledig standaard, maar met een tot het lijnwaad opgesmoorde achterband hangt ze ongewassen en half van de kaart op de zijstandaard. Wellness my ass. Sorry, maar in deze staat geraken we zelfs niet veilig thuis. De rest van de Ducati familie is het met me eens en begrijpt ook mijn frustraties over de afwezigheid van mijn partner. Gelukkig is er een reddende engel. De zus van ‘die van ons’ met wie ik nog niet nader had kennis gemaakt. Ze luistert naar de naam ‘Full Throttle’, geeft me graag een lift naar huis en zoekt nog onderdak voor een week of twee.
Trainingspak
Wanneer je een naam als ‘Full Throttle’ hoort, dan verwacht je sportiviteit en snelheid. Toch blijkt de zus van die van ons vooral sportief zoals een twaalfde man dat is: houdt van sport, maar wel passief. De ‘Full Throttle’ heeft dus geen extra paardjes, noch opgewaardeerde remmen of vering. Maar daar waar de Icon in casual stadskledij door het leven gaat, doet de Full Throttle dat in zwart trainingspak met gele sportstreep. Het kontje werd ingekort, het zadel anders en voorzien van gele nummerborden, het voorspatbord is kleiner en er zit een dubbele, voor straatgebruik gehomologeerde Termignoni einddemper op.
De belangrijkste wijziging is echter het stuur. Dat staat namelijk heel wat lager dan dat van de Icon en dat bevordert de ergonomie enorm. Je zit niet langer onderuitgezakt met de handen onnatuurlijk hoog, maar je wordt getrakteerd op een nog steeds erg breed stuur dat nu wel staat waar je het blindelings verwacht. Meer nog dan op de Icon valt het op wat voor een klein motortje de Scrambler wel is, al voelt hij tegelijkertijd ook minder benepen aan omdat de houding van boven- en onderlichaam meer op elkaar lijken afgestemd. Voor lijf en leden is de Full Throttle alvast de betere Scrambler, zeker wanneer je eens sporadisch de snelweg opdraait.
Advertentie – lees hieronder verder
Stoeien
Daar waar snelweggebruik op de Icon ronduit niet te pruimen is, kan je het aan boord van de Full Throttle wel acceptabel volhouden aan een legale 120 km/u. Een kilometervreter zal het uiteraard nooit worden, want naast een gebrek aan windbescherming heeft hij slechts 13,5 liter aan boord, maar de aanloop richting Ardennen is iets waar ik met de Icon liever niet aan zou beginnen, terwijl je in het gezelschap van de Full Throttle toch al snel bestemmingen buiten de provincie overweegt. Zo neem ik haar mee naar ons favoriete stuurbaantje voor een gezellige stoeipartij van de soort dat ik met de Icon nog niet heb gehad.
Zolang je geen topprestaties verwacht, is het leuk sturen met de Scrambler FT. Net als de Icon stuurt hij lekker licht met veel vertrouwen en staat hij strak – eerder dan comfortabel – afgeveerd. Tijdens het stuurwerk is het enkel in rechter bochten schrikken wanneer blijkt dat de uitlaat als eerste de grond raakt, maar los daarvan is het leuk spelen. De remmen bijten fors genoeg met een duidelijk gevoel, het blok heeft net voldoende kracht om niet te ontgoochelen. Misschien zit de nog steeds iets te abrupte gasreactie er ook voor iets tussen dat ik niet smacht naar meer paarden, want ook al reageert hij iets voorspelbaarder dan de Icon, loepzuiver presteert de injectie zeker niet.
Limieten
Wil je genieten, dan respecteer je de Scrambler zijn limieten. Een sportief toeristisch tempo kan hij met plezier aan, maar stap je er met eendelig leder en een mes tussen de tanden op, dan heb je niet de juiste ingesteldheid. Ga je er volgas tegenaan, dan wordt de versnellingsbak wat hakerig, de grondspeling beperkt en het stuur te breed om buitenboord te gaan hangen. Sportieve Ducatisti die altijd en overal ‘Full Throttle’ willen gaan, passen dus beter voor deze Scrambler ten voordele van een Monster 1200 of Panigale. Maar wie gecharmeerd is door het hele hippe gedoe met geruite hemden, kunstgras en getrimde baarden (of gewoon een simpele, laagdrempelige, fraai uitziende motor zoekt voor korte ritjes) die kiest wat mij betreft met de Full Throttle voor de meest veelzijdige van de Scrambler familie, al is een lager stuur op een Icon, Urban of Classic monteren uiteraard een valabel alternatief.
Ik ben niet in zwijm gevallen voor de Full Throttle, maar het was wel een tof uitje waarbij ze ook te vinden blijkt voor een grapje. Een coole burn out foto die we Instagrammen naar haar zus bijvoorbeeld? Dolle pret! De reactie erop was dan weer iets minder; tot eind juni komt miss Icon niet terug. Te druk met haar eigen stoeipartijtjes met nog wat andere journalisten en een uitje met de familie naar Wheels & Waves. ‘No Creative Guys allowed,’ aldus het tekstbericht zonder X’jes. Ach, misschien heb ik het wel zelf gezocht… Al hoop ik stiekem dat ze bij terugkomst wat meer op haar zus lijkt.
Technische fiche
Ducati Scrambler Full Throttle
Motor: 803cc, 2 kl./cil., luchtgekoelde 90° L2
Max. vermogen: 75 pk/8.250 o.p.m
Max. koppel: 68 Nm/5.750 o.p.m
Transmissie: zesbak, ketting
Frame: stalen trellisframe
Voorvering: 41 mm UPSD, niet regelbaar, veerweg 150 mm
Achtervering: monoshock, veervoorspanning regelbaar, veerweg 150 mm
Voorrem: 330 mm schijf met radiale 4zuigerremklauw, ABS
Achterrem: 245 mm schijf met 1zuigerremklauw, ABS
Banden voor/achter: 110/80-18 / 180/55-17
Rijklaargewicht: 186 kg
Zithoogte: 790 mm
Tankinhoud: 13,5 l
Kleuren: matzwart met gele streep
Prijs België: € 10.490,00
Prijs Nederland: € 11.390,00
Meer lezen over ‘die van ons’?
– DIE VAN ONS: YAMAHA XSR 700
– DIE VAN ONS: DUCATI SCRAMBLER ICON
– DIE VAN ONS: KAWASAKI W800 SE
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be