TEST Kawasaki Versys 650: versatile system

De vorige generatie Versys 650 had een smoelwerk waar enkel een moeder van kan houden. Je moest hem al naast een Bimota Mantra, Honda DN-01 of BMW Scarver parkeren, om de 650 met zijn verticaal opgelijnde lampjes als acceptabel te laten overkomen. Begin vorig jaar kreeg de kleine Kawa gelukkig een broodnodige facelift en tijdens een recent uitstapje in Spanje ontdekte ik dat deze motor wel meer te bieden heeft dan enkel maar looks. Versatile SystemVersta me nu niet verkeerd, de kleine Versys is geen reuzendoder en qua MaxxFactor – zeg maar de gemotoriseerde versie van de X-factor – gooit deze motor ondanks zijn facelift geen hoge ogen. Toch kan ik niet ontkennen dat ik me tijdens de erg sportieve testrit goed geamuseerd heb. De motor is gebruiksvriendelijk en zelfs een beetje speels dankzij de staande twin die we kennen uit de ER-zessen. Maar of hij me nu helemaal kon overtuigen…

Gepubliceerd op 16 juni 2017
Leestijd : 5 min

Partagez

Aan de veelzijdigheid van dit ding zal het in ieder geval niet liggen, Versys is niet voor niets een afkorting voor Versatile System. Net zoals de Z1000SX die we eerder testten is de Versys een motor die zich in veel omstandigheden thuis voelt. En als toegevoegde waarde kunnen ook langere mensen er comfortabel op zitten . Niet altijd vanzelfsprekend in het 600-750cc segment en wat mij betreft nog steeds de reden bij uitstek om een Versys te verkiezen boven een ER-6f.

De ruimte, het comfort.
Daarbij komt dat Kawaski ook weer enkele optiepakketten voorzien heeft (Tourer, Tourer+ en Grand Tourer) waarvan het eenvoudigste me nog het meeste aanspreekt. Dan krijg je een tankpad, handkappen en monokey zijkoffers. Als je uit de accessoirescatalogus nog een middenbok, verwarmde handvatten en misschien een 12V-socket kiest, heb je de meest complete kleine toerfiets op de markt. Vooral het verstelbare windschermpje is een echte meerwaarde, want in de hoogste stand zit ik met m’n 1m75 mooi uit de wind. Nadeel is wel dat de verstelknoppen vooraan zitten en je dus best stopt om het schermpje hoger of lager te zetten. Opstappers willen er misschien de optionele versnellingsindicator bij, maar die is erg traag en dus geen aanrader. Het dashboard is gelukkig wel overzichtelijk en logisch opgebouwd met een grote toerenteller vergezeld door een digitaal schermpje dat alle gebruikelijke informatie biedt (snelheid, dubbele tripmeter, kilometerstand, benzinemeter, gemiddeld verbruik, en Kawasaki’s Eco-aanduiding als je zuinig rijdt).

Zelfs de meest uitgebreide optiecatalogus stelt niets voor als het basispakket niet goed zit. Ik vertrek daarom op een kale Versys 650 en voor een toerrit van iets meer dan 200 bochtige kilometers volstaat dat ruim. Zoals je zou verwachten op een hoogpoter is de zithouding rechtop en lekker ruim. Het stuur ligt lekker in de hand, de voetsteunen staan niet te hoog, niet te laag en de zithoogte is 840 mm. Het zadel is goed gepolsterd en dankzij het hogere duozadel heb je bij een sportievere houding ook een goede steun achteraan. Neem je zelf plaats op de duozit, dan merk je wel dat de Versys bovenal gemaakt is om in je eentje te toeren. De vorm en afmetingen van het duozadel zijn eenvoudigweg niet voorzien op lange ritten met z’n tweetjes, en de redelijk soepele vering (of de relatief beperkte power) is dat ook niet.

Eenzitter
Zoals gezegd heb ik me een dagje uitgeleefd met de kleine Versys en ieder laatste paardje van de 69 pk uit het motorblok geperst. Dat ging perfect, met hulp van de soepele gasrespons, het lichte koppelingshendel en de precieze versnellingsbak. Als je weet dat deze aandrijfbron vaak gebruikt wordt om opstappers aan een rijbewijs te helpen, dan begrijp je dat iedereen hier vlot mee overweg kan. En tegelijkertijd zit er tussen de 6 en de 9 op de teller nog voldoende pit om je richting illegale snelheden te lanceren of in tweede versnelling je neus in de lucht te steken. Of dat nog lukt met volle koffers of iemand achterop, betwijfel ik, dus als je op zoek bent naar een koppelbeest dan kijk je beter in een hogere klasse.

Advertentie – lees hieronder verder

Rest nog de vraag hoe het ding stuurt en ook daar zijn er geen verrassingen. Licht en voorspelbaar zijn de sleutelwoorden en met behulp van de reminstallatie die herzien werd t.o.v. de vorige Versys 650 kom je ook vlot tot stilstand. Net zoals de Versys 650 gaat deze motor erg stabiel door de bocht, al hoorde ik enkele zwaardere testrijders (+100kg) wel klagen over een deinende achterkant. Van mijn kant echter geen bemerkingen op de vering van deze kleine sprinkhaan die je in alle comfort over oneffen asfalt kan sturen.

De Afrekening
Voor zijn prijsklasse is de Versys 650 een ongelofelijk veelzijdige motor die een aangenaam rijkarakter koppelt aan een groot gebruiksgemak. De enige bedenking die we hebben is dat het fungehalte toch nog iéts hoger mocht liggen. Zeker nu we weten dat er ook een hogere toerversie van Yamaha’s MT-07 zit aan te komen. Het prijskaartje van 7.499 euro in België en 7.999 euro in Nederland is erg laag, al reken je hier dus wel best nog het Tourer pakket bij (699 euro) en eventueel enkele andere opties.

 

Motor
De vloeistofgekoelde paralleltwin is goed voor 69 pk en dat volstaat ruim voor (her)opstappers en minder ervaren rijders om zich kilometerslang te amuseren. Het maximumkoppel is 64 Nm bij 7.000 toeren en dankzij de soepele loop, precieze versnellingsbak en lichte koppeling kan iedereen er vlot mee overweg. Enkel de soundtrack blijft wat blikkerig, zoals wel vaker op 180° paralleltwins. Tijdens de testrit noteerden we een verbruik van 5,9l/100km wat ongetwijfeld lager kan. Zo kom je met de 21l benzine in de stalen tank moeiteloos 300km toe.

Remmen
De remmen waren altijd een minpuntje voor de kleinste Versys, maar sinds vorig jaar kreeg de Kawa nieuwe remklauwen, remblokken, hoofdremcilinders en een grotere 250 mm schijf achteraan. Vooraan zien we 300 mm bloembladschijven en de motor is uitgerust met een Bosch ABS.

Frame en vering
De Versys heeft een diamantframe dat vooraan afgeveerd is door een 41 mm USD-vork met instelbare veervoorspanning en instelbare uitgaande demping. Achteraan zien we de excentrische monoshock die we ook al kennen vanop de ER-6 reeks. Deze heeft een handige draaiknop om de veervoorspanning aan te passen.

CHECK HEM LIVE EN BOEK EEN TESTRIT BIJ EEN VAN ONZE PARTNERS!
– Klik hier voor Deschouwer Motos, regio Brussel & Vlaams-Brabant.
– Klik hier voor 2Wheels, regio Antwerpen.


Technische fiche
Kawasaki Versys 650

Motor: 649cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde twee-in-lijn

Max. vermogen: 69 pk/8.500 o.p.m

Max. koppel: 64 Nm/7.000 o.p.m

Transmissie: zesbak, ketting

Frame: diamantframe

Voorvering: 41mm voorvork, verstelbaar in veervoorspanning en uitgaande demping, 150 mm veerweg

Achtervering: monoshock, verstelbaar in veervoorspanning, 145 mm veerweg

Voorrem: 300 mm schijfrem met tweezuigerremklauw

Achterrem: 250 mm schijf met eenzuigerremklauw

Banden voor/achter: 120/70-17 160/60-17

Rijklaar gewicht: 216 kg

Zithoogte: 840 mm

Tankinhoud:21 l

Kleuren: Candy Matte Orange, Pearl Stardust White, Metallic Carbon Gray

Prijs België: € 7.499,00

Prijs Nederland: € 7.999,00

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Partagez

Gocar logo
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Moto
Regen houdt motorverkoop niet tegen, keuring wel

Zodra het droog weer is, verschijnen er meer motorfietsen op de weg. Maar de afgelopen maanden viel er de regen in ons land met bakken uit de lucht. Dat heeft de Belg niet tegengehouden om een nieuwe motorfiets te kopen, maar de tweedehandsmarkt heeft het nog altijd moeilijk.

14 juli 2024 3 min
Gocar logo
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.