TEST Kawasaki Z1000SX: 4 seizoenen, 1 motorfiets

Ik las onlangs dat een groot deel van alle motorrijders meer dan één motor in de garage heeft staan. Net zoals ikzelf. Eentje om korte plezierritjes te maken, eentje om op circuit te rijden, eentje om comfortabel te toeren, en ga zo maar door. Maar wat als je al die motoren zou kunnen combineren in één veelzijdig pakket? Wel dan kom je hoogstwaarschijnlijk uit bij een toersporter zoals Kawasaki’s Z1000SX. 4 seizoenen, 1 motorfiets

Gepubliceerd op 12 juni 2017
Leestijd : 7 min

Deel

TEST Kawasaki Z1000SX: 4 seizoenen, 1 motorfiets

Iedereen kan nog wel uitzonderingen bedenken waarvoor Kawa’s toersporter niet geschikt is, al moet je toegeven dat het een verdraaid handig ding is. Een lange roadtrip? No problem. Raggen op circuit? De Z1000SX kan het. Een winters pendelritje? Piece of cake. En waarom ik die vragen zo direct kan beantwoorden? Eenvoudig: er is geen andere testmotor die ik het voorbije jaar zo vaak tussen de benen gehad heb als Kawasaki’s toersport-koning.

Dus terwijl iedereen met het schuim op de mond staat te kijken naar KTM’s Superduke GT, leek het me geen slecht idee om de goedkopere Z1000SX nog eens in de kijker te zetten. En toegegeven, het feit dat ik er vorige week een paar honderd kilometer op kon rijden onder een zuiders zonnetje in de buurt van Almeria, dat zit er ook voor iets tussen. Ik weet het, ik ben verwend.

Winter
We zullen maar met het onaangenaamste motorseizoen in huis vallen. Of beter, het minst interessante motorseizoen voor motards die zich niet aan de koude aanpassen. Want met het handig verstelbare windscherm in de hoogste positie, de tractiecontrole in hoogste stand, de (optionele!) handvatverwarmers op volle kracht en – voor de echte koulijders – nog een thermos hete soep in de zijkoffers is de SX helemaal winterbestendig.

Aan de uitrusting van deze motorfiets zal het zeker niet liggen, en dat is voor een stuk te danken aan het feit dat Kawasaki de motor in de Benelux standaard voorziet van het Tourer pakket. Dit houdt in dat je de monokey geïntegreerde zijkoffers en tankpad niet hoeft aan te vinken als opties en je krijgt er zelfs nog een TomTom Rider 400 GPS bij. Denk er een prijskaartje van 13.099 euro (BE) en 14.499 (NL) bij, en je hebt veel waar voor je geld.

Lente
Zeker wetende dat alle basisingrediënten van de Z1000SX steengoed zijn. De 1043 cc vierpitter die specifiek voor straatgebruik werd ontwikkeld, is een koppelmonster dat een zeemzoete loop in lage toeren naadloos verbindt aan soepele maar krachtige acceleraties. Als je goed oplet, merk je dat de powercurve tussen de 5 en de 7 eventjes wat lineairder wordt, al volgt daarna opnieuw een portie krachtpatsen in hoge toeren. 111 Nm en 142 pk, dat zijn cijfers waar je mee kan pronken, maar de echte kracht zit in de manier waarop al die Newtonmeters en paarden worden vrijgegeven. De gasrespons is voorspelbaar (ook van een gesloten gashendel) en het motorkarakter is te allen tijde sensationeel, maar nooit giftig.

Advertentie – lees hieronder verder

Hebt u toch liever wat elektronische hulp, dan heeft de SX twee power modes, een drietraps instelbare tractiecontrole en ABS in petto. Geen volledige computerwinkel zoals we die tegenwoordig vaker en vaker terugvinden op motoren, enkel de hoognodige veiligheidssnufjes. Speelt u graag met motormappings of elektronische veerinstellingen dan schiet de Z1000SX dus te kort. Je kan wel nog kiezen voor een gecastreerde regenmapping, maar buiten een enkele keer om het te testen, gebruikte ik ze nooit. Waarom? De Full Power mapping is gewoon zo goed en voorspelbaar, dat de regenmapping overbodig is. Bij deze dus nog een stukje gratis advies voor alle motoringenieurs: werk liever aan één goede mapping, i.p.v. 79 slechte.

Zomer
Maar een motorfiets is meer dan een krachtbron alleen, sterker nog: vaak is het leuker om met een iets minder krachtige motor te rijden die je wel perfect beheerst en in elk mogelijke bocht perfect tot zijn limiet kan rijden. De SX scoort op dit vlak hoog met de combinatie van een erg precieze en zachte versnellingsbak, slipperkoppeling, een stabiel rijwielgedeelte en een stuurkarakter dat veel andere toersporters huilend naar mama doet weglopen. Uiteraard voelt de motor iets zwaarder aan dan een echte sporter van de laatste generaties, maar zowel bij het aanremmen als het insturen zijn de verschillen verbazingwekkend klein.

De dubbele 300mm wave-remschijven vooraan brengen onze toersporter probleemloos en gedoseerd tot stilstand en het middelhoog gepositioneerde stuur is de perfecte hefboom om de SX in de bocht te leggen. Eens onder hellingshoek, staat de Kawa op rails en een draai aan het gashendel is al wat nodig is om je richting de volgende bocht te lanceren. Heer-lijk. Zelfs met de zijkoffers propvol, zou je soms durven vergeten dat je überhaupt koffers bijhebt, tenminste op voorwaarde dat je de veervoorspanning achteraan een paar klikken straffer afstelt. Dat doe je met een handige draaiknop rechts van het zadel.

Herfst
Ik kan het moeilijk wegstoppen dat ik fan ben van de Z1000SX, al wilt dat niet zeggen dat de motor helemaal foutloos is. Hoewel de zithouding goed is en je veel bewegingsruimte biedt, had het zadel echt wel een stukje harder gepolsterd mogen zijn. Verwarmde handvatten zouden op een fiets van dit kaliber trouwens ook niet misstaan als standaarduitrusting (omruilen voor die GPS?) en tot slot is er nog één dooddoener.

De Z1000SX zuipt. En dan bedoel ik niet een borreltje voor het slapengaan, maar eerder twintig whisky cola’s op een dinsdagvoormiddag. Voor een sportmotor of cruiser die enkel op zondag tijdens de zomermaanden buitengehaald wordt, kan ik dit nog door de vingers zien, maar op een alleskunner als de Z1000SX is dat simpelweg zonde. Mijn gemiddelde verbruik in dagdagelijkse omstandigheden was met 6,7l/100km al aan de hoge kant en eens het gas erop ging in de Spaanse bergen, dan was het hek van de dam. Met de 19 liter in de benzinetank kwam ik niet toe voor 200 kilometer, enough said.

De Afrekening
Dat Kawasaki met de Z1000SX een succesnummer in huis heeft, staat buiten kijf. De prijs/kwaliteit verhouding is ongezien en terwijl de Kawa je net niet het gebruiksgemak biedt van een GT, kan je er wel loeihard mee knallen en zelfs vlot circuitdagjes op meepikken. Een op en top aanrader dus, al zorg je wel best voor een tankkaart op kosten van de zaak…

Motor
Het 1.043 cc vloeistofgekoelde viercilinderblok met dubbele bovenliggende nokkenassen en elektronische injectie is goed voor 111Nm bij 7.300 o.p.m. en 142pk bij 10.000 toeren. De motor is uitgerust met een assist-slipperkoppeling en een zesbak. Enig minpunt is zoals hierboven reeds aangehaald het verbruik. Op spritzmonitor.de (een vooraanstaande Duitse website i.v.m. het gemiddelde verbruik van motorfietsen) lezen we dat sommige zuinigaards een minimumverbruik van 5,5 liter optekenen, wij kwamen echter zelden onder de 6,5 uit en bij uptempo ritjes lag het verbruik zelfs dichter bij de 10.

Frame, vering
De Z1000SX heeft een alu dubbelbuizenframe en een dubbelzijdige stalen achterbrug. Vooraan zit een 41mm UPSD-vork met instelbare ingaande en uitgaande demping naast instelbare veervoorspanning. Achteraan wordt dat een horizontale back-link schokbreker met traploos instelbare uitgaande demping en een draaiknop om de veervoorspanning bij te regelen.

Accessoires
Hoewel de uitrusting van de Z1000SX Tourer al goed is, biedt Kawa toch nog een hoop accessoires aan. Zo is er een donker windscherm, twee tanktassen, een rugzak/zadeltas, Akra’s, een gelzadel, wieltape, duocover, tankpads voor de zijkant van de tank, verschillende valblokken, handvatverwarming en tot slot ook nog een paddockstand.

 

CHECK HEM LIVE EN BOEK EEN TESTRIT BIJ EEN VAN ONZE PARTNERS!
– Klik hier voor Deschouwer Motos, regio Brussel & Vlaams-Brabant.
– Klik hier voor 2Wheels, regio Antwerpen.


Technische fiche

Kawasaki Z1000SX

Motor: 1.043cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde vier-in-lijn

Max. vermogen: 142 pk/10.000 o.p.m

Max. koppel: 111 Nm/7.300 o.p.m

Transmissie: zesbak, ketting

Frame: Alu dubbel buizenframe

Voorvering: USD voorvork, regelbaar qua ingaande en uitgaande demping en veervoorspanning, 120 mm veerweg

Achtervering: monoshock, verstelbaar in ingaande demping en veervoorspanning, 138 mm veerweg

Voorrem: dubbele 300 mm remschijven met vierzuigerremklauwen

Achterrem: 250 mm schijf met tweezuigerremklauw

Banden voor/achter: 120/70-17 190/50-17

Rijklaar gewicht: 231 kg

Zithoogte:
 820 mm

Tankinhoud: 
19 l

Kleuren:
 Candy Lime Green, Candy Plasma Blue, Metallic Carbon Gray

Prijs België: 
€ 13.099,00

Prijs Nederland: 
€ 14.499,00

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
51.755 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Moto
Regen houdt motorverkoop niet tegen, keuring wel

Zodra het droog weer is, verschijnen er meer motorfietsen op de weg. Maar de afgelopen maanden viel er de regen in ons land met bakken uit de lucht. Dat heeft de Belg niet tegengehouden om een nieuwe motorfiets te kopen, maar de tweedehandsmarkt heeft het nog altijd moeilijk.

14 juli 2024 3 min
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.755 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.