Het merk Lancia werd in 2017 in de vergeetput gestoken. De modellen werden niet meer verkocht, behalve dan de Ypsilon, die zijn carrière als stadswagen nog voortzette in Italië. We vreesden dat het lot van Lancia definitief bezegeld was. Maar Stellantis besloot, ondanks zijn nu al grote sterrenstelsel van automerken, om Lancia toch opnieuw op de kaart te zetten. En met grote ambities, want het doel is om aan te sluiten bij de premiummerken, wat DS Automobiles binnen de groep al eerder deed.
Dat zal veel overtuigingskracht vergen. Lancia werd immers slecht bestuurd sinds Fiat het merk in 1969 overnam voor een symbolische lire en besloot dat het zijn sportieve genen moest ruilen voor luxe. Het begin van een grote miscast. En na de fusie tussen Fiat en Chrysler verbeterden de zaken er niet op. Lancia werd nog altijd slecht beheerd en mocht Chrysler-modellen rebadgen. Resultaat: over en uit voor het befaamde Italiaanse merk. Alleen de Ypsilon overleefde en bleef – tegen alle verwachtingen in – goed verkopen in Italië. Daarom werd de productie voortgezet.
Advertentie – lees hieronder verder
Nieuwe pagina
Vandaag wordt Lancia opnieuw gelanceerd en geïntegreerd binnen de premiummerken van Stellantis (naast Alfa Romeo en DS), een van de weinige groeisegmenten op de automarkt. Iedereen wil zijn deel van de koek (en de winst). Maar de terugkeer zal tijd kosten. Verwacht geen mirakels of opmerkelijke innovaties want de Ypsilon, het eerste Lancia-model van het nieuwe tijdperk, bouwt natuurlijk voort op de vele bestaande modellen van Stellantis.
De Ypsilon wordt ook niet langer in Italië gebouwd, maar wel in de fabriek van Zaragoza in Spanje, naast de kleine Opel Corsa. Daarmee deelt hij zijn aandrijflijnen deelt en zijn structuur, die identiek aan de B- en C-stijlen en de voorruit.
Groter
De nieuwe Ypsilon is veel groter dan zijn voorganger, want hij is nu meer dan 4 m lang (+24 cm). Dit maakt deze stadswagen veelzijdiger. Zijn design blijft origineel, maar minder dan vroeger. Dat komt misschien omdat de stijl niet Italiaans is: Jean-Pierre Ploué, designverantwoordelijke bij Stellantis voor Europa, creëerde deze ontwerptaal. De chromen grille aan de voorkant werd als te ouderwets (en Aziatisch) beschouwd en vervangen door een slanker gezicht. De achterkant verwijst wel naar het erfgoed, met ronde lichten die doen denken aan de Lancia Stratos. Tussen de voor- en achterkant ontbreekt er echter iets, want de zijkanten zijn simpelweg overgenomen van de Opel Corsa. Jammer.
Met Cassina
De binnenkant kreeg meer aandacht en kwam tot stand in samenwerking met Cassina, een Italiaanse specialist in topmeubels. Het resultaat is een interieur met een zeer geslaagd en modern design, met twee schermen. In het midden staat een klein, rond en multifunctioneel salontafeltje (‘tavolino’), waarop je verticaal een smartphone kunt plaatsen om multimedia te bekijken als de auto stilstaat. Is het interieur geslaagd? Het is niet slecht, maar er is ruimte voor verbetering. Vincenzo Lancia, de oprichter van het merk die alleen de beste materialen koos, zou zich omdraaien in zijn graf mocht hij zien dat alle bedieningsknoppen gedeeld worden met modellen van Citroën, Jeep, Opel en Peugeot.
Een opmerkelijke keuze, want de Lancia Ypsilon wil zich meten met de Mini Hatch en de Audi A1. Er is dus nog een weg af te leggen, maar de merkverantwoordelijken zijn zich daarvan bewust. Luca Napolitano, de CEO van Lancia, vond het nog wat vroeg om bij de Ypsilon voor een gelijkaardige aanpak te kiezen. We zullen zien…
Niet alleen elektrisch
De Lancia Ypsilon wordt elektrisch aangedreven. In het begin toch. Uit de schappen van het groep hebben de ingenieurs een 156 pk sterke elektromotor en een batterij van 54 kWh gehaald, een combinatie die een rijbereik van 403 km oplevert. Hij zou snel kunnen laden: van 20 naar 80 procent in 24 minuten. Volgens Lancia is 10 minuten genoeg om 100 km rijbereik te recupereren.
Later zouden ook versies met verbrandingsmotor aangeboden worden. Het valt nog te bezien hoeveel deze kleine Ypsilon kost. De prijzen zijn nog niet bekend, maar door zijn premiumpositionering wordt de Ypsilon ongetwijfeld duurder dan zijn broertjes, de Opel Corsa en de Peugeot 208. Lancia wil elke twee jaar een nieuw model lanceren. In 2026 verschijnt de nieuwe Gamma (berline) en in 2028 de compactere Delta.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be