Volkswagen Dune Beetle: Buggy versie 2.0

Herinnert u zich de Baja Beetle nog ? Als dat niet zo is, zullen we uw geheugen even opfrissen. We schrijven jaren zestig waarin men Buggy’s ontwikkelde op basis van het chassis van de VW Kever. De rage was vooral in Californië bijzonder zichtbaar. Daar werden deze Buggy’s zowel op het strand als in de woestijn ingezet.

Volkswagen Dune Beetle: Buggy versie 2.0

Bij Volkswagen liggen de herinneringen aan deze periode nog vers in het geheugen. De constructeur kondigde net aan dat ze medio 2016 andermaal een Dune Buggy gaan commercialiseren. Deze Buggy heeft evenwel niets te zien met de conceptversie die op het voorbije salon van Detroit werd geshowd. Die concept kreeg een 210 pk sterke turbomotor, 5 cm extra bodemspeling, 19 duim velgen en een offroadlook.

Voor de productieversie van de Dune Beetle worden slechts enkele van die stijlelementen weerhouden. De wagen zal een fractie hoger staan en het design zal eerder aanleunen bij de Cross-versies die Volkswagen al eerder commercialiseerde. Een en ander is dus veel braver want VW heeft niet de ambitie om een alleterrein Buggy te bouwen. VW wil vooral  de Mini Countryman en de Nissan Juke lik op stuk geven.

Volkswagen toont een avontuurlijke versie van de Beetle : de Dune (18-11-15)

Een vierwielaandrijving komt er duidelijk niet maar VW monteert wel het elektronische XDS-sperdifferentieel. Zo is de Dune Beetle best in staat om het asfalt (in beperkte mate) te verlaten. Onder de motorkap worden TSI en TDI-motoren voorzien die ook in de huidige generatie Beetle worden gebruikt. De Dune-versie zal ongeveer 2.800 euro duurder zijn dan de conventionele Beetle.

Inspireert deze Beetle u om op avontuur te trekken ?