Automerken bieden een ‘slimme omweg’ voor verplichte snelheidsassistent

Sinds 6 juli moeten alle nieuw verkochte auto’s in Europa met een intelligente snelheidsassistent worden uitgerust. Maar alsof ze de bui al voelden hangen, hebben de meeste automerken een uitweg gevonden om het zo gemakkelijk mogelijk te desactiveren. Al is de ene oplossing de andere niet.

Gepubliceerd op 14 juni 2024
Leestijd : 4 min

Deel

Automerken bieden een ‘slimme omweg’ voor verplichte snelheidsassistent

In een nobel streven om het aantal verkeersslachtoffers drastisch te verminderen, zoekt Europa een toevlucht tot de moderne technologie. Als onderdeel van een lange waslijst aan veiligheidssnufjes moeten nieuw verkochte auto’s sinds begin deze maand over de intelligente snelheidsassistent ISA (Intelligent Speed Assist) beschikken. Deze tikt de bestuurder met een hoor- of voelbaar signaal op de vingers. Weinig merken kiezen voor de actieve begrenzing, waarbij de auto eigenhandig ingrijpt.

Snelheidsassistenten kunnen een handig middel zijn om fout gedrag bij te sturen of boetes te vermijden, maar zoals wel vaker – en dan vooral met zogenaamde ‘inteligente’ technologie – verloopt de startfase niet zonder kinderziektes. De ontvangst van het nieuwe systeem lokt gemengde reacties uit. Omdat ze onmiddellijk reprimeert, maar bovenal omdat ze het vaak fout heeft, wat frustratie in de hand werkt. De voelsprieten van het systeem baseren zich op het lezen van verkeersborden, of gebruiken navigatiedata of matchen beide, alleen blijken de aanmaningen niet altijd te stroken met de realiteit.

My_SafetySwitch

Variërende snelheidsborden zorgen voor moeilijkheden

Zo word je soms resoluut op de vingers getikt als je braafjes de legale 50 km/u rijdt waar ISA tegenstrijdig denkt dat het 30 km/u is. En zit het verkeersbord dat de camera moet lezen achter een op de pechstrook geparkeerde vrachtwagen, dan kan je de gevolgen al raden. Variërende snelheidsborden, zoals bij wegwerkzaamheden, kent de navigatie niet, en iedereen is bekend met het 50km/u-bord op de Antwerpse ring dat blijft branden, terwijl er al lang geen filegevaar meer is. ISA houdt zich aan zo’n bord.

Advertentie – lees hieronder verder

De vereiste is dat ISA in 90% van de gevallen juist moet zitten, maar dat blijkt in de realiteit niet zo te zijn. In het begin wou het European Transport Safety Council (ETSC) een harde snelheidsverklikker, zonder offknop tenzij bij hoge uitzondering. Maar het systeem is in zijn definitieve versie toch uitschakelbaar. Automerken tonen zich steeds inventiever om het de bestuurder zo makkelijk mogelijk te maken ISA te omzeilen. Bij veel merken, zoals Toyota of Hyundai, moet je door verschillende submenu’s om het uit te schakelen, of zelfs eerst de handleiding raadplegen. Dat was ook de methode die in het begin iedereen leek te hanteren – want meerdere merken waren de wet uiteraard voor -, maar is eigenlijk ook gevaarlijk want te afleidend.

Meteen uitzetten met de sneltoets

Ondertussen heeft een merk als Mazda een speciale knop naast het stuur gezet, zodat de bestuurder na het instappen niet lang hoeft te zoeken. Mercedes heeft een vergelijkbare sneltoets op het aanraakscherm van zijn infotainmentsysteem. Bij Porsche, en nog een paar merken, kan je de uitfunctie saven op een favorietenknop. Renault heeft misschien wel de meest spitsvondige en intelligente oplossing bedacht, waarbij je het lijstje aan veiligheidssystemen zelf kan samenstellen en opslaan via de My Safety Switch zodat je de handeling niet moet herhalen. Want naast ISA kan ook een stuurassistent al eens fijngevoeligheid missen. Ongetwijfeld zullen sommige merken nog over-the-air updates uitvoeren om het uitschakelen te vereenvoudigen via een digitale knop.

Niemand is tegen hulpsystemen die de verkeersveiligheid vooruithelpen. Alleen is het zaak om ervoor te zorgen dat ze geen overheersende irritatie opwekken, waarop de bestuurder in een overdreven reactie er genoeg van krijgt en alles uitschakelt. Het grootste probleem is dat ISA ook verwarring kan veroorzaken over de toegelaten snelheid, wat onverwachte remreacties kan uitlokken. Eenzelfde vaststelling geldt trouwens voor de cruisecontrol die zich plots aan een verkeerd geïnterpreteerd snelheidsbord aanpast. De technologie zal nog evolueren, maar misschien zou het beter werken als er wat marge is waardoor er wat meer tolerantie ontstaat bij de bestuurder. Zo krijgt een goedbedoelde maatregel niet het averechtse effect, namelijk dat het altijd snel wordt uitgezet.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Elektrisch
Lithiumvrije batterijen goed op weg om de rijbereikrace te winnen

Lithium is niet de enige batterij die in elektrische auto’s wordt gebruikt. Alternatieve chemieën, zoals natrium, bieden interessante mogelijkheden en kunnen lithium zelfs volledig vervangen. De Chinese gigant CATL heeft zojuist de tweede generatie natriumbatterijen aangekondigd, met verbeteringen in kosten, koudebestendigheid en actieradius. Ontdek de details.

Tot 09:00 2 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.