ABS werkt al heel lang volgens hetzelfde principe. Wanneer je met je auto rijdt en remt, wordt de druk in het remsysteem overgebracht tussen de voor- en achterwielen van de auto. Treedt er gripverlies op, dan activeren sensoren de centrale regelaar om de druk te verlichten waar dat nodig is. Momenteel bedraagt de reactietijd minstens 20 milliseconden, wat al heel snel is. In de praktijk leidt dit echter tot schokken (en kleine blokkades) die niet noodzakelijkerwijs geruststellend zijn.
Autonoom en intelligent
Het door Brembo ontwikkelde Sensify-systeem heeft tot doel dit soort reacties te voorkomen. Het is gebaseerd op een ‘By Wire’-architectuur die elke mechanische verbinding tussen het pedaal en het remsysteem elimineert en met elektromechanische actuatoren werkt die geen hydraulica nodig hebben.
Advertentie – lees hieronder verder
Elk wiel remt hierdoor afzonderlijk, afhankelijk van de kracht waarmee de bestuurder het rempedaal indrukt. Volgens Brembo kan Sensify op alle soorten auto’s en motoren worden gemonteerd en zou het de remblokken, die vaker worden gebruikt, sparen. Het remmen kan ook worden aangepast aan bepaalde beperkingen, zoals energiebesparing of als het voertuig een aanhangwagen trekt. Ten slotte zorgt de onderliggende elektronica ervoor dat elektrische auto’s hun remmen minder gebruiken, waardoor ze beter koelen en minder remstof uitstoten.
Geen absoluut wondermiddel
Hoewel veelbelovend, is het toch verrassend om te constateren dat Sensify de remweg niet beperkt.
Tijdens de tests werden alleen rechtere trajecten waargenomen. Wie ervan wil profiteren, zal tot 2024 moeten wachten, het jaar waarin Brembo Sensify-remmen onder bepaalde (top)modellen zal monteren.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be