Met dit merk mag je handenvrij rijden tot bijna 100 km/u

Met het nieuwe jaar treden een paar nieuwe regels in voege. Onze Oosterburen mogen zich in de handen wrijven voor nieuwe regels in autonoom rijden. Dat mogen ze zelfs letterlijk doen aan boord van hun Mercedes tot bijna 100 km/u!

Gepubliceerd op 1 januari 2025
Leestijd : 3 min

Deel

Met dit merk mag je handenvrij rijden tot bijna 100 km/u

2025 lijkt een belangrijk jaar te worden voor autonoom en semi-autonoom rijden. Van de Verenigde Staten wordt verwacht dat het figuurlijk en letterlijk de weg vrijmaakt, nu Tesla-baas Elon Musk ook in het Witte Huis zijn zegje mag doen. Maar ook in Duitsland blijven ze niet bij de pakken zitten en gaan ze een stap verder in de wettelijke omkadering voor de technologie. Mercedes-Benz heeft namelijk van de Duitse Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) de officiële goedkeuring gekregen voor de nieuwste versie van zijn hooggeautomatiseerde rijsysteem Drive Pilot.

Meer bepaald mag het systeem nu onder specifieke omstandigheden de taken van de bestuurder overnemen tot een snelheid van 95 km/u. En dat is een primeur waarmee het Duitse luxemerk Tesla de loef afsteekt. Want de goedkeuring maakt van Drive Pilot het snelste gecertificeerde Level 3-systeem wereldwijd in productievoertuigen. De uitrol staat gepland voor de lente van dit jaar en er is ook goed nieuws voor de bestaande klanten van de S-Klasse en EQS-modellen waarin het van toepassing wordt. Via een gratis over-the-air update krijgen ook zij de extra service in hun auto aangeboden, al kunnen ze er ook voor kiezen bij een werkplaats langs te gaan.

Kraftfahrt-Bundesamt

Advertentie – lees hieronder verder

Krant lezen aan het stuur

Wie zich afvraagt wat Level 3 onderscheidt, het gaat om de beschikbaarheid van de bestuurder. Deze moet desnoods paraat zijn, maar niet meer te allen tijde. Volgens de definitie alleen maar als zich situaties voordoen die de capaciteit van het systeem overschrijden. Dus als de bestuurder van de betreffende S-Klasse en EQS - of moeten we zeggen actieve passagier? - met onduidelijke wegmarkeringen of slecht weer te maken krijgt, zal Drive Pilot niet beschikbaar zijn, of wordt gevraagd de controle terug over te nemen.

actie

Wat belangrijk is aan de goedkeuring - en wat ze onderscheidt van België, waar Level 2-systemen op geselecteerde stukken snelweg wettelijk mag - is dat de nieuwste Drive Pilot mag worden ingezet langs het volledige 13.191 kilometer lange Duitse Autobahn-netwerk. Dit biedt bestuurders de mogelijkheid om over beduidend langere periodes te ontspannen of andere activiteiten te ondernemen, zoals werken, films kijken via de app Ridevu, of zelfs lezen. De wettelijke erkenning van Level 3 autonomie in Duitsland maken al deze functionaliteiten mogelijk. Een belangrijke stap voorwaarts, maar de scenario’s in de realiteit zullen natuurlijk iets minder rooskleurig zijn. Met een snelheid van 95 km/u zijn de autonoom rijdende Duitsers veroordeeld om op het rechterrijvak tussen de vrachtwagens aan te haken. Een laan die de meeste Mercedes-bestuurders liever mijden, tenzij ze met een Actros rijden ...

130 km/u tegen 2030

Net zoals de vorige versie is Drive Pilot uitgerust met meerdere veiligheidssystemen. Als het systeem de rijtaak teruggeeft en de bestuurder niet reageert, wordt de auto gecontroleerd tot stilstand gebracht, met geactiveerde alarmlichten om veiligheid te waarborgen. Een speciaal positioneringssysteem, gecombineerd met een gedetailleerde digitale kaart, zorgt ervoor dat Drive Pilot exact weet op welke rijstrook de auto zich bevindt – tot op enkele centimeters nauwkeurig zelfs. Mercedes denkt natuurlijk ook al aan de volgende stap en wil 130 km/u halen tegen het einde van het decennium. De huidige vloot zal in ieder geval al een boel data opleveren voor het merk.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Piet Andries Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.129 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Innovatie
De autoradio: bijna een eeuw innovatie

De radio zit al vele jaren in elke nieuwe auto die op de markt wordt verkocht. Voor de meeste automobilisten is het een essentieel onderdeel van de uitrusting. De geschiedenis van de autoradio begon toen auto’s langere afstanden konden afleggen.

Deze week 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.129 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.