2025 lijkt een belangrijk jaar te worden voor autonoom en semi-autonoom rijden. Van de Verenigde Staten wordt verwacht dat het figuurlijk en letterlijk de weg vrijmaakt, nu Tesla-baas Elon Musk ook in het Witte Huis zijn zegje mag doen. Maar ook in Duitsland blijven ze niet bij de pakken zitten en gaan ze een stap verder in de wettelijke omkadering voor de technologie. Mercedes-Benz heeft namelijk van de Duitse Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) de officiële goedkeuring gekregen voor de nieuwste versie van zijn hooggeautomatiseerde rijsysteem Drive Pilot.
Meer bepaald mag het systeem nu onder specifieke omstandigheden de taken van de bestuurder overnemen tot een snelheid van 95 km/u. En dat is een primeur waarmee het Duitse luxemerk Tesla de loef afsteekt. Want de goedkeuring maakt van Drive Pilot het snelste gecertificeerde Level 3-systeem wereldwijd in productievoertuigen. De uitrol staat gepland voor de lente van dit jaar en er is ook goed nieuws voor de bestaande klanten van de S-Klasse en EQS-modellen waarin het van toepassing wordt. Via een gratis over-the-air update krijgen ook zij de extra service in hun auto aangeboden, al kunnen ze er ook voor kiezen bij een werkplaats langs te gaan.
Advertentie – lees hieronder verder
Krant lezen aan het stuur
Wie zich afvraagt wat Level 3 onderscheidt, het gaat om de beschikbaarheid van de bestuurder. Deze moet desnoods paraat zijn, maar niet meer te allen tijde. Volgens de definitie alleen maar als zich situaties voordoen die de capaciteit van het systeem overschrijden. Dus als de bestuurder van de betreffende S-Klasse en EQS - of moeten we zeggen actieve passagier? - met onduidelijke wegmarkeringen of slecht weer te maken krijgt, zal Drive Pilot niet beschikbaar zijn, of wordt gevraagd de controle terug over te nemen.
Wat belangrijk is aan de goedkeuring - en wat ze onderscheidt van België, waar Level 2-systemen op geselecteerde stukken snelweg wettelijk mag - is dat de nieuwste Drive Pilot mag worden ingezet langs het volledige 13.191 kilometer lange Duitse Autobahn-netwerk. Dit biedt bestuurders de mogelijkheid om over beduidend langere periodes te ontspannen of andere activiteiten te ondernemen, zoals werken, films kijken via de app Ridevu, of zelfs lezen. De wettelijke erkenning van Level 3 autonomie in Duitsland maken al deze functionaliteiten mogelijk. Een belangrijke stap voorwaarts, maar de scenario’s in de realiteit zullen natuurlijk iets minder rooskleurig zijn. Met een snelheid van 95 km/u zijn de autonoom rijdende Duitsers veroordeeld om op het rechterrijvak tussen de vrachtwagens aan te haken. Een laan die de meeste Mercedes-bestuurders liever mijden, tenzij ze met een Actros rijden ...
130 km/u tegen 2030
Net zoals de vorige versie is Drive Pilot uitgerust met meerdere veiligheidssystemen. Als het systeem de rijtaak teruggeeft en de bestuurder niet reageert, wordt de auto gecontroleerd tot stilstand gebracht, met geactiveerde alarmlichten om veiligheid te waarborgen. Een speciaal positioneringssysteem, gecombineerd met een gedetailleerde digitale kaart, zorgt ervoor dat Drive Pilot exact weet op welke rijstrook de auto zich bevindt – tot op enkele centimeters nauwkeurig zelfs. Mercedes denkt natuurlijk ook al aan de volgende stap en wil 130 km/u halen tegen het einde van het decennium. De huidige vloot zal in ieder geval al een boel data opleveren voor het merk.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be