Anders dan rivaal BMW, dat van de 7 Reeks zowel een versie met verbrandingsmotor als een volledig elektrische variant aanbiedt, volgt Mercedes een strategie op twee sporen. Zo hebben zowel de E-Klasse als de S-Klasse een volledig elektrische tegenhanger, met een eigen koetswerk en architectuur, de EQE en EQS.
Die laatste krijgt in elk geval al geen opvolger, zo vertelde opperhoofd Ola Källenius aan het Britse magazine Autocar. Dit betekent niet dat de EQS meteen uit het aanbod verdwijnt. Pas bij de volgende wissel tussen modelgeneraties, tegen 2030, wordt de peperdure EV uit het aanbod gehaald. De volgende S-Klasse, die er tegen dan zal zijn, komt simpelweg in twee versies.
Beide zullen hetzelfde koetswerk hebben, maar wel op een ander fundament staan. Het gaat voor de EV om het toekomstige MB.EA Large-platform, terwijl de benzine- en dieselversies op een doorevolutie van het huidige MRA-onderstel zullen staan. Het is een eerder zeldzame manier van werken in de autosector, al zien we nu ook dat de nieuwe Mini twee verschillende architecturen hanteert voor deze twee aandrijfvormen.
Advertentie – lees hieronder verder
Geen succes
De EQS is geen succes voor Mercedes. Met zijn erg gestroomlijnde koetswerk en opvallend korte snuit oogt het model behoorlijk onconventioneel, zeker voor deze categorie, waar het koperspubliek nog gehecht is aan een klassiekere berlinevorm met een grote boeg, die de aanwezigheid van een dito motor suggereert. Met een prijs van minstens zo’n 100.000 euro is hij bovendien erg duur.
Op de belangrijke Chinese markt noopte dat Mercedes er al toe om forse prijskortingen te geven om de tegenvallende verkoop te counteren. Het Duitse luxemerk heeft het daar erg moeilijk om te concurreren met lokale bedrijven als Zeekr of Nio, die hoogtechnologische EV’s aanbieden voor een veel lagere prijs. Wat ook speelt, is dat Chinezen in deze prijsklasse wél nog graag een auto met verbrandingsmotor willen, omdat het een zeker prestige uitstraalt ginder. Dit in tegenstelling tot de goedkopere categorieën, waar al meer dan de helft van de nieuwe auto’s in de Volksrepubliek inmiddels al volledig elektrisch is.
Toch doet ook de S-Klasse het in de verkoop minder goed dan Mercedes gewend is. Amper vier jaar na zijn lancering zag Mercedes zich al genoodzaakt diens assemblagelijn in Sindelfingen te beperken tot één ploeg per etmaal, in de plaats van twee of drie. Ook de EQS loopt daar overigens van de band.
Gerucht ontkracht
Källenius ontkrachtte in hetzelfde interview het gerucht dat Mercedes gestopt is met de ontwikkeling van zijn MB.EA Large-onderstel voor een volgende generatie grote elektrische modellen. In tussentijd legt het de laatste hand aan een doorontwikkeling van het EVA2-platform, dat dienst doet in de huidige EQS.
Die krijgt in de tweede helft van 2025 een grote opknapbeurt, met een nieuwe archtectuur op 800 volt, in de plaats van de huidige 400. Dit om te kunnen concurreren met de jongste generatie top-EV’s in deze prijsklasse. De hogere boordspanning laat aanzienlijke snellere laadsessies toe. Daarmee kan de accu van 118 kWh in amper 21 minuten volledig opgeladen worden aan een ultrasnellader.
Die accu krijgt ook een nieuwe chemische samenstelling om het rijbereik te verhogen tot een dikke 850 kilometer. Daarnaast zal Mercedes nu ook zelf gebouwde elektromotoren inbouwen, in combinatie met een tweetrapsautomaat. Deze moeten zorgen voor een lager verbruik, om meer voordeel te halen uit het al erg gestroomlijnde koetswerkontwerp.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be