Technologische innovatie is cruciaal voor de toekomst van elektrische auto’s op langere termijn. Dat geldt zeker voor innovaties die de batterijen beïnvloeden, het echte hart van deze auto’s, aangezien ze het rijbereik, de laadprestaties en vooral de prijs van de auto bepalen. Het doel is om kleinere batterijen te maken met een grotere energiedichtheid, terwijl er minder materialen nodig zijn en de productie goedkoper wordt. Een grote uitdaging.
De batterij met vaste elektrolyt lijkt hiervoor een geweldige oplossing, omdat die past in een volume dat half zo groot is als dat van de huidige lithium-ionbatterijen voor dezelfde energiedichtheid. De batterij kan ook sneller opladen en is stabieler en dus minder gevaarlijk (branden). De ideale situatie dus, maar alleen als de vele obstakels voor de ontwikkeling van deze nieuwe technologie overwonnen worden.
Vooruitgang
Natuurlijk werken veel batterijspecialisten aan vastestofbatterijen, waaronder de Chinese specialisten CATL en BYD. Maar er is nog een speler die vooruitgang lijkt te boeken: de Chinese start-up Farasis Energy, die onlangs enkele stevige vorderingen heeft aangekondigd. Farasis Energy is geen onbekende op de markt en heeft al lithium-ioncellen geleverd aan Mercedes-Benz, terwijl het ook zijn eerste natriumbatterij op de markt heeft gebracht.
Advertentie – lees hieronder verder
In een persbericht kondigt het bedrijf nu aan dat het een nieuwe stap voorwaarts heeft gezet met vastestofbatterijen. Farasis Energy lijkt bijna klaar voor massaproductie van deze batterijen. Het bedrijf kondigt de ontwikkeling en verificatie van deze batterijen in 2025 aan. Dit is de laatste fase die voorafgaat aan de massaproductie. Het is goed nieuws, want verschillende specialisten voorspelden tot voor kort dat vastestofbatterijen niet voor het einde van dit decennium op de markt zouden komen. Misschien kan het dus veel eerder.
Ook goedkoper
De komst van vastestofbatterijen is niet alleen goed nieuws voor het rijbereik van auto’s en de laadsnelheid, maar ook voor de portemonnee van automobilisten. Deze batterijen zijn goedkoper om te produceren dan de huidige NMC- en zelfs LFP-batterijpakketten, die momenteel populair zijn door de lagere kosten.
Slim van Farasis Energy is dat het verschillende technologieën naast elkaar heeft ontwikkeld. Dit heeft het mogelijk gemaakt om diverse pistes te verkennen zonder tijd te verspillen. De eigenschappen van Farasis’ vastestofbatterij zijn interessant, omdat de cellen een energiedichtheid van 330 Wh/kg zouden halen, vergeleken met 160 Wh/kg voor LFP-cellen. Dat is meer dan het dubbele. Naar verluidt bereikt het laadvermogen drie keer de capaciteit (3C), wordt de energie als het koud is (bij -20°C) voor 90% vastgehouden en bedraagt de levensduur meer dan 4.000 laadcycli. Dat zijn uitstekende cijfers. En het beste moet nog komen, want naar verluidt biedt de volgende generatie vastestofbatterijen zelfs een energiedichtheid van 400 Wh/kg.
De vastestofbatterij is ook zeer interessant qua veiligheid, omdat ze doorboord of doorgesneden kan worden zonder risico op brand, want ze kan zichzelf loskoppelen. Kwestie van iedereen te overtuigen die denkt dat elektrische auto’s gevaarlijker zijn dan auto’s met een verbrandingsmotor. Het valt nog te bezien wanneer de technologie daadwerkelijk op de markt komt. Dat gebeurt ongetwijfeld voor 2030.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be