Trajectcontroles: privébeheer krijgt kritiek in Vlaanderen

Zoals nu al het geval is voor parkeerboetes, hebben sommige gemeenten ook privébedrijven ingeschakeld om de boetes van de trajectcontroles in Vlaanderen te beheren. Een aanpak die kritiek krijgt, omdat deze privébedrijven 24 euro per boete incasseren. Men vreest voor een cijferwedloop en een verlies van autonomie voor de lokale overheden. 

Gepubliceerd op 17 december 2021
Leestijd : 3 min

Deel

Trajectcontroles: privébeheer krijgt kritiek in Vlaanderen

Sinds februari 2021 zijn de Vlaamse gemeenten bevoegd om gemeentelijke administratieve sancties op te leggen. Hiermee kunnen ze te snel rijdende bestuurders op hun grondgebied bestraffen, vooral in de zones 30 en 50. Voor de federale overheid was het vooral een kwestie om de overlast in de rechtbanken te verlichten.

Goed, maar deze toestand heeft ook nieuwe bedrijven ontwikkeld, waaronder die van het Taas-consortium (‘Trajectcontrole-as-a-Service’). Dit consortium heeft uiteraard zijn diensten aangeboden aan de gemeenten, die ook niet altijd de middelen hebben om deze nieuwe prerogatieven te beheren.

Vier gemeenten maakten al gebruik van de diensten van Taas, waaronder Bilzen, Sint-Peeters-Leeuw, Glabbeek en Bonheiden. In dit kader bepaalt de publiek-private samenwerking (PPS) dat de private sector de radarsecties installeert, exploiteert en de informatie doorstuurt naar de politie, die vervolgens zorgt voor het versturen van de boete naar de overtreder.

24 euro per boete

trajectcontrole-1-1

Advertentie – lees hieronder verder

Uiteraard moet de privévennootschap een vergoeding krijgen voor haar diensten. En dat gebeurt om dit voorbeeld te gebruiken met een forfait van 24 euro op de boetes die TaaS int, ongeacht de hoogte van de opgelegde boete (tussen de 53 en 164 euro) meldt De Standaard. Met deze regeling verwacht men echter een cijferwedloop, zowel voor de privésector, die zijn faciliteiten en diensten winstgevend wil maken, maar misschien ook voor de gemeenten, die waarschijnlijk de kosten van de dienstverlening van het privébedrijf willen compenseren.

Wat ook schokkend is in deze samenwerking, zijn bepaalde clausules van het contract, waarin onder meer is vastgelegd dat de gemeente geen installaties mag plaatsen om de snelheid preventief te vertragen in de zones van de trajectcontroles. Kortom, men mag burgers niet helpen om hun mogelijke fout te voorkomen. Het gaat hier om verkeersdrempels of andere voorzieningen die meestal aangeven dat je in een gevoelig gebied bent, met 30 km/u bijvoorbeeld.

Deze situatie bevalt natuurlijk niet iedereen. Velen schreeuwen inderdaad om manipulatie, maar hekelen ook een verlies aan autonomie van lokale overheden op hun eigen grondgebied. De regionale minister van Binnenlandse Zaken, Bart Somers (Open VLD), is zelf op de zaak gesprongen en geeft aan dat hij de resultaten van het onderzoek van zijn administratie zeer zorgvuldig zal bestuderen.

Verdediging

Bij het TaaS-consortium ontkent men elke vorm van illegaliteit of misbruik. Volgens het bedrijf vereist de wet inderdaad dat de snelheid constant is in het hele gecontroleerde gedeelte, zodat geen enkele advocaat het systeem kan betwisten omwille van een mix van verschillende snelheden. Dat lijkt logisch, maar het overtuigt het Instituut voor Verkeersveiligheid (VIAS) niet, dat vindt dat deze administratieve sancties niets te maken heeft met sensibilisering of responsabilisering van bestuurders.

Inderdaad, voor deze privaat beheerde trajectcontroles is geen vervolging in de rechtbank mogelijk. Daardoor krijgen we recidivisten die hun gang kunnen gaan en enkel de boetes moeten betalen, merkt Le Soir op.

Maar algemeen stoort vooral het economisch model in deze partnerschappen. Want het lijkt voor de hand te liggen dat het privébedrijf er alles aan zal doen om zijn winst te verhogen, volgens de economische logica. Momenteel heeft enkel Vlaanderen dergelijke partnerschappen aangegaan.  Er zijn momenteel geen aanwijzingen dat ze er ook in Wallonië of Brussel aankomen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.772 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Opinies
“Jonge mannen verbieden om auto te besturen”

Australische veiligheidsexperts noteerden dat zeer jonge mannelijke bestuurders veel vaker bij een dodelijk ongeval betrokken zijn en daarom besluiten ze dat het aangewezen is dat ze onder de 22 jaar helemaal niet meer met de auto mogen rijden.

28 september 2022 3 min Alain De Jong
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.772 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.