Sinds februari 2021 zijn de Vlaamse gemeenten bevoegd om gemeentelijke administratieve sancties op te leggen. Hiermee kunnen ze te snel rijdende bestuurders op hun grondgebied bestraffen, vooral in de zones 30 en 50. Voor de federale overheid was het vooral een kwestie om de overlast in de rechtbanken te verlichten.
Goed, maar deze toestand heeft ook nieuwe bedrijven ontwikkeld, waaronder die van het Taas-consortium (‘Trajectcontrole-as-a-Service’). Dit consortium heeft uiteraard zijn diensten aangeboden aan de gemeenten, die ook niet altijd de middelen hebben om deze nieuwe prerogatieven te beheren.
Vier gemeenten maakten al gebruik van de diensten van Taas, waaronder Bilzen, Sint-Peeters-Leeuw, Glabbeek en Bonheiden. In dit kader bepaalt de publiek-private samenwerking (PPS) dat de private sector de radarsecties installeert, exploiteert en de informatie doorstuurt naar de politie, die vervolgens zorgt voor het versturen van de boete naar de overtreder.
24 euro per boete
Advertentie – lees hieronder verder
Uiteraard moet de privévennootschap een vergoeding krijgen voor haar diensten. En dat gebeurt om dit voorbeeld te gebruiken met een forfait van 24 euro op de boetes die TaaS int, ongeacht de hoogte van de opgelegde boete (tussen de 53 en 164 euro) meldt De Standaard. Met deze regeling verwacht men echter een cijferwedloop, zowel voor de privésector, die zijn faciliteiten en diensten winstgevend wil maken, maar misschien ook voor de gemeenten, die waarschijnlijk de kosten van de dienstverlening van het privébedrijf willen compenseren.
Wat ook schokkend is in deze samenwerking, zijn bepaalde clausules van het contract, waarin onder meer is vastgelegd dat de gemeente geen installaties mag plaatsen om de snelheid preventief te vertragen in de zones van de trajectcontroles. Kortom, men mag burgers niet helpen om hun mogelijke fout te voorkomen. Het gaat hier om verkeersdrempels of andere voorzieningen die meestal aangeven dat je in een gevoelig gebied bent, met 30 km/u bijvoorbeeld.
Deze situatie bevalt natuurlijk niet iedereen. Velen schreeuwen inderdaad om manipulatie, maar hekelen ook een verlies aan autonomie van lokale overheden op hun eigen grondgebied. De regionale minister van Binnenlandse Zaken, Bart Somers (Open VLD), is zelf op de zaak gesprongen en geeft aan dat hij de resultaten van het onderzoek van zijn administratie zeer zorgvuldig zal bestuderen.
Verdediging
Bij het TaaS-consortium ontkent men elke vorm van illegaliteit of misbruik. Volgens het bedrijf vereist de wet inderdaad dat de snelheid constant is in het hele gecontroleerde gedeelte, zodat geen enkele advocaat het systeem kan betwisten omwille van een mix van verschillende snelheden. Dat lijkt logisch, maar het overtuigt het Instituut voor Verkeersveiligheid (VIAS) niet, dat vindt dat deze administratieve sancties niets te maken heeft met sensibilisering of responsabilisering van bestuurders.
Inderdaad, voor deze privaat beheerde trajectcontroles is geen vervolging in de rechtbank mogelijk. Daardoor krijgen we recidivisten die hun gang kunnen gaan en enkel de boetes moeten betalen, merkt Le Soir op.
Maar algemeen stoort vooral het economisch model in deze partnerschappen. Want het lijkt voor de hand te liggen dat het privébedrijf er alles aan zal doen om zijn winst te verhogen, volgens de economische logica. Momenteel heeft enkel Vlaanderen dergelijke partnerschappen aangegaan. Er zijn momenteel geen aanwijzingen dat ze er ook in Wallonië of Brussel aankomen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be