Vlinks pleit voor strengere en hogere boetes

Het aangekondigde strengere verkeersbeleid van Justitieminister Van Quickenborne kent niet alleen tegenstanders. De Vlaams-progressieve netwerkgroep Vlinks meent dat het nu echt tijd is voor strengere en hogere boetes omdat in ons land de verkeersregels op grote schaal met de voeten getreden worden

Gepubliceerd op 10 augustus 2021
Leestijd : 2 min

Deel

Vlinks pleit voor strengere en hogere boetes

In een opiniestuk op Knack.be trekt Johan Velghe, de woordvoerder van Vlinks (een Vlaams-progressieve netwerkgroep die streeft naar een sociaal, rechtvaardig en inclusief Vlaanderen met maximale autonomie) stevig van leer tegen de verkeersethiek van de Belgen die volgens hem de verkeersregels massaal aan hun laars lappen met een hoge tol aan doden en mensenleed als gevolg.

car-crash-shattered-window-1

Velghe stelt dat “we leven in een land waar de toepassing van de wet vreemd aanvoelt. Het land waar je het toch niet kunt menen dat 30, 50, 70, 90 of 120 km/u letterlijk te nemen is. Het land waar een rood verkeerslicht meer zou moeten betekenen dan oranje gekoppeld aan wat waaghalzerij. Het land waar het neerhalen van sociale normen steeds meer als ‘mainstream’ en ‘politiek correct’ opgedrongen wordt.”

Recordaantal snelheidsovertredingen

Hij is bovendien verontwaardigd door het chagrijn, de ridiculisering en de haat die de publiek opinie richt aan een federaal minister die nochtans gewoon voorstelt de bestraffing van verkeersdelicten voortaan ernstig te nemen.

Advertentie – lees hieronder verder

Volgens Velghe is dit inderdaad een noodzakelijke aanpak die hij met enkele cijfers kracht bijzet: ondanks het feit dat in de coronaperiode in 2020 het autoverkeer op de snelwegen fors afnam op werkdagen (tot -58,8% in april 2020), steeg het aantal vastgestelde snelheidsovertredingen tot 4.059.000, het hoogste aantal ooit. 

flash-voiture-geflitst-autosnelweg

Volgens Velghe een bewijs dat de in zijn vermeende ‘vrijheidskruis’ getaste Vlaming alle ongevallencijfers straal negeert. ‘Mijn auto, mijn vrijheid’ blijft het ultieme argument in de mix van het latente verzet tegen alles wat van de overheid komt en het narcisme van ‘wie doet me wat?’

Aangezien de verkeersregels op grote schaal met de voeten getreden, is het daarom tijd voor strengere en hogere boetes, want “verkeersboetes zijn geen vrijheidsbeperking, ze zijn perfect te vermijden door gewoon de verkeersregels na te leven”, concludeert Velghe.

Lees het volledige opiniestuk van Johan Velghe (Vlinks) op Knack.be

Foto: Denny Müller / Unsplash

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
51.747 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Opinies
“Jonge mannen verbieden om auto te besturen”

Australische veiligheidsexperts noteerden dat zeer jonge mannelijke bestuurders veel vaker bij een dodelijk ongeval betrokken zijn en daarom besluiten ze dat het aangewezen is dat ze onder de 22 jaar helemaal niet meer met de auto mogen rijden.

28 september 2022 3 min Alain De Jong
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.747 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.