De autonomie van de Tesla Model S met de batterij met de grootste capaciteit bedraagt meer dan 600 kilometer en de topman van het merk heeft aangekondigd dat het rijbereik tot meer dan 650 kilometer zal stijgen. De eerste 100 procent elektrische modellen van Audi, Jaguar en Mercedes halen een autonomie van meer dan 400 kilometer.

Wel moet je beseffen dat deze theoretische autonomie in de praktijk alleen in ideale omstandigheden gehaald wordt. Met andere woorden: bij eerder lage snelheden en bij voorkeur in een omgeving met veel vertragingen, want dan kan de batterij onderweg weer opladen. Precies het omgekeerde dus van de snelweg, waar de gemiddelde snelheid hoog ligt en vertragingen zeldzaam zijn. Dit is dus niet het ideale speelterrein voor 100 procent elektrische auto’s.

Toch zijn elektrische auto’s niet helemaal onzinnig op de snelweg, want het wordt steeds gemakkelijker om lange trajecten in een elektrische auto af te leggen. In afwachting van verdere uitbreiding, blijft het netwerk van snelle laadpunten van constructeurs nog beperkt. Met een Tesla kun je redelijkerwijs een rit van 800 tot 1.000 kilometer plannen, met maar twee of drie tussenstops. Probeer echter niet te proeven van de ongelimiteerde snelheden in Duitsland, want dan smelt het rijbereik als sneeuw voor de zon.